Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Hoe manifesteert trauma in jouw lichaam?

Hoi allemaal

ik deelde de afbeelding reeds in de besloten groep maar mij lijkt dit voor alle slachtoffers van trauma wel interessant. 
 

zelf bevond ik me veelal in het bovenste gedeelte waardoor ik niet het gevoel had dat het erg genoeg was. Ik heb heel weinig beelden en doe er alles aan om niet te voelen. Daar ik nog een kind was, doe ik dit Zelf heel onbewust en kan ik gesprekken over emoties onmiddellijk doen keren of ben ik elders. 
 

eind vorig jaar na therapie bij een trauma psychologe was ik helemaal ok. Maar dan ging ik terug werken. Niet dat mijn werk de oorzaak is maar ik werk op een landschapsbureau waardoor ik dus constant alle geluid hoor hoe ver dit ook van mij vandaan is, elke beweging zie, elke geur opneem, ... constante alertheid dus. Al snel werd ik beetje bij beetje ziek en ervaarde ik meer en meer lichamelijke spanning tot ik niet meer kon zitten, liggen of staan van de pijn op mijn heupen. Alle spanning zet zich dus vast doordat het trauma constant aan staat. 
 

ik was dan ook erg betoverden met de verwijzing naar somatic experiencing en deze info. Eindelijk werd me duidelijk wat me te doen stond. Leren bij mijn lichaam blijven en afsluiten van mijn omgeving. Dit vraagt natuurlijk nog wel wat werk maar ik was vooral blij dat het eindelijk duidelijk was waarom ik paar jaren geleden zo fel onderuit ging. 
 

ik hoop hiermee ook voor jullie wat duidelijkheid in trauma te schetsen. 
 

waar je bovenaan in de grafiek baat hebt bij lichaamswerk, heb je in onderste deel veel baat bij een goede trauma psychologe. 
 

via de link kun je het schema en de info bekijken moest de bijlage niet duidelijk weergegeven worden. 
 

veel succes allemaal

 

liefs Emma
 

https://traumahealing.org/about-us/

Bezig met laden...

2 Reacties *

05 april 2021
Klik om te vergroten
05 april 2021
Hier het schema