Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Oplichting via instagram, hangouts

Ik ben opgelicht via Instagram, chat met name via Hangouts en WhatsApp.

Op 10 februari jl begon het contact met ene “Chris” uit LA via Instagram. 

Dit verliep leuk, interessant, best diepgaand over gemeenschappelijke ervaringen. Geen romantiek, wel vriendschap. 

Na ongeveer 14 dagen ging dit contact verder via Whatsapp en vanaf begin maart via Hangouts. 

Ineens was er vanaf 13 maart paniek want deze Chris had een probleem. 

 Koffer met alle belangrijke papieren kwijtgeraakt in Istanbul. En geen geld voor hotel of bezoek aan ambassade.

Zijn bedrijf was per telefoon of mail niet bereikbaar en hij had geen familie of vrienden om te benaderen. 

Intussen waren er van mijn kant al vaker pogingen gedaan om te videobellen maar dit was steeds niet gelukt van zijn kant. Alarmbellen gingen nog niet rinkelen. 

Hij vroeg of ik €500,00 wilde overmaken via Western Union. En zou het terug betalen.  
Deze transactie mislukte op 15 maart. 

Hij heeft met mijn instemmen mijn naam en mobiele nummer doorgegeven aan zijn bank 

om zo toegang te krijgen tot zijn online bankieren, wat tot nu toe niet bestond. Hij betaalde altijd alleen maar met creditcards. 

En had zelf geen laptop. 

Op 16 maart heb ik naar een Turkse bankrekening €700,00 overgemaakt.

Op 18 maart ontving ik zijn bankinlog via de mail om het terug te boeken maar dit lukte niet. Bleef hangen op een beveiligingscode. Inmiddels ging ik meer twijfelen en de dingen bestuderen. Een mailadres eindigend op .ru? 
Maar ik zat in een soort waas en er werd een spel met me gespeeld. Pas toen het kwaad geschied was, werd me duidelijk dat hier echt niets van klopte. 

Bezig met laden...

14 Reacties *

17 januari 2022
Dit zijn geraffineerde criminelen. Dit verhaal klinkt precies hetzelfde als mijn verhaal. Ik ben 2 jaar geleden ook behoorlijk opgelicht en brn behoorlijk wat geld kwijt geraakt. Ik heb het inmiddels een plekje gegeven, maar somx achtervolgt het mij nog steeds. Hoe heb ik zo stom kunnen zijn hier in te trappen. Ik wens je veel sterkte de komende tijd.
17 januari 2022
Hallo, Ook ik heb hetzelfde meegemaakt via Instagram. Ook ik werd vrienden met een Koreaanse acteur en na een tijdje gechat te hebben via Instagram vroeg hij mij om hem toe te voegen op Hangouts. Na 1 week met hem daar gepraat te hebben, vroeg hij ineens of ik bitcoins ter waarde van 500 dollar kom overmaken, omdat hij zogenaamd een project in Amerika bezig was en waar hij geld voor nodig had. Ik ben er gelukkig niet ingetrapt, maar wilde het wel even kwijt.
17 januari 2022

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Hoi Joortje63, Bedankt voor het delen. Dezelfde route heb ik meegemaakt, nietsvermoedend. Dat met bitcoins verbaast me niet, maar was me eerst niet bekend. Laatst werd een vriendin van mij, die ik zelf wat had verteld over de vele oplichters en nep-accounts op Instagram, zelf ook benaderd door een vrouw, zogenaamd de vrouw van een bekende amerikaanse pastor. Dat begon ook met een gesprekje en een tijdje later met een soort profetisch woord voor haar. In eerste instantie leek het niet raar, maar na een paar berichtjes, vond mijn vriendin het toch vaag worden en deelde ze het met mij. Ik ontdekte dat ook van de deze pastorsvrouw een aantal nep-accounts in omloop zijn. Het was dus even zoeken welke de echte was. In de neppe zat dus ook een schrijffout. De pastor zelf heeft wel een blauw vinkje (geverifieerd, officieel account) maar zijn vrouw dus niet. Mijn vriendin heeft dit account gerapporteerd en geblokkeerd zonder verder meer iets te schrijven. Ik heb het ook gedaan en bij www.scamhatersunited.com gemeld en gedeeld binnen een afgeschermde groep waar je alle fake-accounts die je tegenkomt kunt melden. Een tijdje later werd mijn vriendin weer benaderd met een nieuw nep-account. Weer hetzelfde gedaan. Instagram stikt echt van de oplichters, waardoor rapporteren/blokkeren bijna geen zin lijkt te hebben, maar ik doe het in ieder geval steeds als ik een vriendschapsverzoek krijg op mijn privé-account. Alle beetjes helpen, zeg maar.
27 juni 2021
Ik ben ook opgelicht en weet hoeveel pijn het doet. Bij .mij heeft het maanden geduurd
31 maart 2021
Ik heb wel aangifte gedaan, maar helaas zonder resultaat. Ik kreeg de medeling dat ik zelf het geld had overgemaakt. Sorry voor de late reactie, maar ik kon niet inloggen. Nogmaals sterkte.
31 maart 2021
Bedankt voor je reactie. In mijn situatie is het niet te doen om aangifte te gaan doen. Hier heb ik een keuze in gemaakt na wat info inwinnen en contact met o.a. Sylvia. Ik ben al aardig ver in de verwerking van dingen en ga me focussen op de vele goede dingen in mijn leven en me richten op de toekomst. ✝️♐️?
31 maart 2021
Aangifte doen is altijd goed. Het kán helpen bij je eigen verwerking, maar ook om daders op te sporen. Mijn aangifte heeft geen resultaat opgeleverd, mijn dossier is inmiddels gesloten. Maar ik heb in ieder geval gedaan wat ik dacht dat ik moest doen!
26 maart 2021
Bedankt voor je reactie. Het delen en verwerken helpt. Tijd heelt wonden. Maar de herinnering zal wel blijven. Heb jij destijds aangifte gedaan?
26 maart 2021
Triest, maar oplichters blijven hun slag slaan. Jou verhaal komt mij bekend voor. Ik heb hetzelfde meegemaakt in 2019. Ik heb het inmiddels een plekje kunnen geven, maar het achtervolgt mij soms nog steeds. Ik wens je heel veel sterkte.
26 maart 2021
Mimie, bedankt voor jouw reactie; dat helpt in het verwerken inderdaad en alles op een rij zetten. Dit is de enige plek waar ik erover kan praten, mijn thuissituatie laat dit niet toe, maar daar kan ik mee leven. Dit is mijn verantwoordelijkheid. Van de bank begreep ik wel dat het verloren geld is. Ik ga er dan ook vanuit dat ik niets terugkrijg. Ik heb het geld overgemaakt van een rekening waar ik alleen bij kan en verder niemand uit mijn thuissituatie. Ik wil deze rekening gaan opheffen zodat ik ook echt nooit meer in de verleiding kom om dit nog eens te doen. Inmiddels heb ik met de politie gebeld en ik zou fysiek aangifte moeten komen doen. Dit zie ik niet zitten en past ook niet in mijn thuissituatie. Er kan ook post binnenkomen thuis na een aangifte en een rechtszaak. Dat gaat niet goed komen bij mij thuis. Politie zei dat de bank de aangifte ontvangt maar het op de stapel Fraude terecht komt. Ik heb de naam van de bankrekeninghouder aan de politie doorgegeven Dit is genoteerd. Ik zoek nog tips, advies.......
25 maart 2021
Wat een afschuwelijke ervaring voor je Crearia. Ik kan me heel goed voorstellen hoe jij je voelt. Er is misbruik van je vertrouwen en je hulpvaardigheid gemaakt. En ja, achteraf zie je pas dat er signalen waren dat er iets niet klopte. Dat had ik ook. Het heeft tijd nodig om dit te verwerken, praat er over, laat anderen maar over je oordelen, laat de verhalen over 'de buurvrouw van een nichtje etc die er BIJNA is ingetrapt' (maar nét niet, en dat maakt dat jij je nog stommer voelt) maar over je heenkomen. Ze zijn heel pijnlijk, maar écht, na verloop van tijd wordt de pijn minder, hoewel, tot nu toe (na 7 maand) zit het me nu en dan nog dwars. Veel sterkte en idd, net wat Sylvia schrijft, hier vind je een luisterend oor! Lieve groet, Mimie
24 maart 2021
Hi Sylvia, Enorm bedankt voor je reactie. Fijn om er hier over te kunnen praten en herkenning te vinden. Inmiddels heb ik mijn bank gesproken en ik overweeg om digitaal aangifte te doen bij de politie. Terwijl ik een mevrouw van ABN aan de telefoon had, kreeg ik opeens een appje van de dader binnen met de vraag wat ik aan het doen was en of ik mijn bankgegevens wilde sturen zodat hij mij kon terugbetalen. Ik heb screenshots gemaakt en het nummer gerapporteerd en geblokkeerd. Via Hangouts kan hij mij niet meer bereiken. En zojuist zie ik in mijn mail een bericht van 'zijn' bank met een mailadres eindigend op .ru (vond ik eerder ook al raar). Hier ga ik niets meer mee doen. Alleen bewaren als pdf. Staat zelfs een dreigement is en een boete. Ik heb alle chats bewaard en nu ik het teruglees, zie ik ook gaten in de gesprekken. Gelukkig heb ik maandag via Yandex wel de echte persoon achter de foto's gevonden. Lee Colin Baxter, zanger uit de UK. De dader achter zijn foto's is vast een donkere man uit Nigeria of een ander Afrikaans land. Ik heb alles gemeld en gerapporteerd op scammerpagina's op Instagram.
14 juli 2021

Als antwoord op door 4609bc1f68d747…

Vervelend dat dit je overkomen is! Omdat de mailadres eindigd op .ru is de oplichter waarschijnlijk uit Rusland. Heb helaas ook zeer slechte ervaring met oplichters uit Rusland
24 maart 2021
Hi Crearia, Dit klinkt als datingfraude. Ze winnen je vertrouwen en dan gebeurt er iets 'aparts' waardoor ze even zonder geld zitten. Of jij dan kan helpen. Omdat je inmiddels zo bent ingepalmd reageren wij vaak op deze vraag. Zeker als je nog niet heel bekend met met datingfraude. Mij is hetzelfde overkomen. Inloggegevens ontvangen van een account waar het geld stond. Ik miste helaas 1 code. Je raad het al deze is nooit gekomen. Ik hoop voor je dat het gebleven is bij die ene keer overmaken. Nog steeds is 700 euro veel geld maar het kan veel erger. Als je gaat terug kijken, lezen of denken zul je waarschijnlijk meer gaten gaan ontdekken. Lees de post in de community van datingfraude eens. De verhalen komen allemaal op hetzelfde neer. Schaam je niet en voel jezelf niet dom. Dat ben je namelijk niet! Je bent een slachtoffer net als vele anderen hier. Als je op zoek bent naar een luisterend oor weet dat je deze hier in de community kan vinden. Groetjes Sylvia Slachtoffer I ambassadeur