Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

phishing

Afgezien van de financiële schade van 3000 euro die  ik als gevolg van phishing (geleid naar een valse nagebouwde website van de betreffende bank) heb mogen ondervinden, vind ik het belangrijker dat we collectief een vuist maken richting bancaire instellingen (die niet thuis geven) en internetproviders (beter onderscheppen vals e-mails). Want er kan volgens mij veel meer tegen phishing praktijken gedaan worden. Denk bijvoorbeeld aan bijstelling opnamelimieten, verificatieprocedures bij noodzaak opnames hogere bedragen en alleen opname binnen een bankinstelling, voorkomende repeterende geldopnames bij geldmaten, verificatieprocedures door internetproviders, etc.

Bezig met laden...

5 Reacties *

20 januari 2021
Goed idee, toevallig is er een brief over oa phishing naar TK gestuurd. Die moet nog worden behandeld. Voorzitter van betreffende Kamercomissie is Renkema, die ga ik morgen maar eens een briefje sturen
20 januari 2021
Ik heb ook een klacht ingediend bij mijn bank (Abnamro). Geen response. Wellicht kunnen we onze krachten bundelen en dan een vuist maken
20 januari 2021
yep, maar wat kunnen we hier tegen doen? Ik begin maar met eens een klacht in te dienen bij mijn creditmaatschappij en daarnaar door naar het Kifid.
20 januari 2021
Helemaal mee eens. Opgelicht op 4 mei door whatsapp fraude ad € 4700,00. Bankafschrift ontvangen van de geldezel. Een studentenrek waar per maand € 250,00 opgestort wordt. Het limiet kan echter wel verhoogd worden tot € 10.000,00. Verder doet niemand iets voor je. Nog niets gehoord van politie en bank. Sterkte ermee
20 januari 2021
Ben ik met je eens. Gelukkig dat banken nu eindelijk wat concrete stappen hebben gezet (ook onder druk van de Consumentenbond), maar het kan allemaal wat scherper. Zo was ik erg verbaasd dat bij de Albert Heijn online iemand voor €800 aan online cadeaukaarten kon kopen, dat moet toch een belletje doen rinkelen, zou je zeggen. Maar bedenk, oplichters zijn professionals, dus ze zullen altijd met iets nieuws komen, en lopen we achter de feiten aan. Hopelijk zijn we nu zelf een gewaarschuwd en bedacht mens. Veel sterkte. Welpje.