Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Voorschotfraude

Ik ben 2 dagen geleden opgelicht door iemand, die zei dat hij ging beleggen via een app, ik heb zelf ook al die gegevens gehad van die app. Toen er eenmaal winst is gemaakt moest ik 9,95€ betalen omdat ik iets moest activeren, ik vond dit al heel erg raar maar ik zou wel winst krijgen. Uiteindelijk ben ik nu duizenden euro’s kwijt. Ik voel me zo rot en schuldig en ik heb er echt heel veel stress van en ga woensdag aangifte doen bij de politie. Ik schaam me heel erg en voel me super doen en ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen

Bezig met laden...

41 Reacties *

18 februari 2023
Ik ben ook duizenden euro,s kwijt. Ook nog geleend van anderen. Nu jaaarenlang werken om het terug te kunnen betalen. Het zijn slinkse rakkers die oplichters.
05 november 2020
Begrijp ik, Sinaasappel, maar helaas is de politie ook vaak gebonden en hebben ze veel bewijs nodig. In mijn regio was een oplichter actief die bij mensen aanbelde en geld wilde lenen omdat hij 'zichzelf had buiten gesloten' oid, en dat hij het terug zou betalen. Hij heeft tientallen, wellicht honderden mensen zo opgelicht. Er waren foto's van hem en de politie wist wie hij was, maar toch konden ze niets doen omdat hij niets strafbaars deed (mensen gaven zelf het geld). Pas vele maanden later, misschien wel anderhalf jaar, konden ze hem oppakken.. Dus blokkeer die man en laat het los. Gelukkig heb je je geld terug. Blijf anderen waarschuwen. Succes.
05 november 2020
De persoon die me heeft opgelicht is mij weer berichtjes aan het sturen, dat hij het ineens terug wilt storten enzo en ik heb dit gelijk naar de politie gestuurd en zij doen hier niks mee. Ik wil dat deze persoon gewoon wordt opgepakt
02 november 2020
Wat fantastisch dat je het geld terug hebt gekregen sinaasappel! Heel fijn voor je!
02 november 2020
Ga ik doen Snoekbaars96 bedankt!
02 november 2020
Sinaasappel, blokkeren en verwijderen en melding maken op de site waar dit gebeurd. Misschien dat ze zijn profiel verwijderen.
02 november 2020
wow dat is ook echt bizar Welpje 52, ik heb sowieso al alles aan de politie verteld. Ik denk dat ik dit misschien inderdaad beter weer kan toevoegen, ik wil alsnog dat hij gestraft wordt voordat hij nog meer slachtoffers maakt.
02 november 2020
Kan je hem blokkeren? En maak er online een melding van (toevoegen aan) je aangifte. Als je een telefoonnummer of inlog naam van de dader hebt, kan de politie er misschien wat mee, als je dit nog niet eerder had gemeld. En heb je het over een app? Eventueel die app of dat forum een paar weken niet gebruiken. Ik werd door de fraudeur gebeld op een telefoon die ik er na een half jaar 'toevallig' weer had ingeplugd. Dus die stekker is er weer uit...
02 november 2020
De persoon die mij heeft opgelicht, die voegt mij weer toe waar het op is gebeurd. Ik vind dit heel raar en ben bang.
01 november 2020
Heel erg bedankt allemaal!
31 oktober 2020
Dat is goed nieuws, fijn voor je !!
31 oktober 2020
Wat ontzettend fijn voor je.
31 oktober 2020
Sinaasappel, geweldig nieuws! Gefeliciteerd en wat een opluchting! Fijn dat er ook goede resultaten zijn.
31 oktober 2020
Ontzettend fijn voor je!! Hopelijk kun je het nu van je afzetten.
31 oktober 2020
Ik heb heel goed nieuws, Ik heb vandaag mijn betaalpas binnen gekregen en ik kon nog nergens inloggen en ik liep naar een pinautomaat en zag dat het bedrag weer volledig was. Ik heb de bank gelijk gebeld en zei vertelden mij dat het bedrag inderdaad terug is gestort. In mijn situatie konden ze het vergoeden. Ik ben echt heel erg opgelucht nu. Ik hoop dat jullie het uiteindelijk ook terug krijgen.
30 oktober 2020
Sinasappel, kan je wel weer inloggen met je bankapp? Dat scheelt ook. Bovendien hoefde ik geen nieuwe bankpas. Ja, ik was ook even boos. Maar het was vooral op mijzelf gericht. Ik weet niet hoe oud je bent (en je huidige financiële onafhankelijkheid) , maar als volwassene lijkt me dat je ouders verder geen zeggenschap hebben over wat jij nu doet. Aan de andere kant wil ze je misschien alleen maar helpen/beter begrijpen. Maar ook deze fase zal voorbij gaan. Het wordt echt wel beter. En zoek zelf anders ook wat afleiding. Ga lekker naar buiten, lees een boek, speel je favoriete game, zet een muziekje op en ga lekker uit je dak :) Je bent weer wat wijzer en voorzichtiger geworden en dat is waardevol.
30 oktober 2020
Hadden jullie ook dat jullie na een tijdje echt gewoon alleen boos kunnen zijn. Mijn moeder wilde persé mijn aangifte lezen terwijl ik hier eigenlijk nog helemaal niet klaar voor ben. Alles maakt mij nu gewoon boos en verdrietig
30 oktober 2020
Toen ik zaterdag mijn rekening heb laten blokkeren zeiden ze dat ik gister mijn nieuwe bankpas zou krijgen, helaas kreeg ik bericht dat dit vanaf gisteren 3 werkdagen zou duren dus handig dat ik dan nog steeds zonder pinpas zit...
30 oktober 2020
jeetje, dat jullie gewoon niet meer teruggebeld zijn daar schrik ik van. Tegen mij werd gezegd dat ik wel gebeld wordt, maar nu ik jullie reacties lees betekent het eigenlijk dat ik er zelf maar achteraan moet blijven bellen...
29 oktober 2020
Ik hoor niets meer van mijn bank ING, als ik de fraudedesk bel, hoor ik steeds: op dit moment bla bla. ..probeer het een andere keer, heb nu de moed opgegeven. Jammer van het geld maar ik ben gezond.
29 oktober 2020
Mimie, herkenbaar. Ik had actief nog contact met de websites gezocht waar de online aankopen waren gedaan (tegoeden voor gaming) en één medewerker meldde dat het account die de fraudeurs hadden gebruikt was bevroren. Het geld zou daar op staan, en zou ik mogelijk terug krijgen. Alleen zou het wel tijd kosten. Ik al erg blij, het was maar een klein deel, maar beter iets dan niets. Maar ik heb ook niets meer gehoord. Ach ja....
29 oktober 2020
Gossie, je wordt nog gebeld door de bank? Dat is bijzonder! Ik heb niets meer gehoord van hen, hoewel de meneer die ik aan de telefoon had om de fraude door te geven, zei: ik denk dat u nog een gedeelte terug krijgt, niet alles, maar wel wat. Helaas daarna radio stilte. Ik verwacht er nu ook niets meer van, maar ik had liever gehad dat die man niets had gezegd.
29 oktober 2020
Dankjewel!
28 oktober 2020
Veel succes!
28 oktober 2020
Ik heb vandaag mijn aangifte gedaan en ik had gelukkig een hele begripvolle vrouw en vond het echt super prettig om mijn verhaal te doen, het voelt alsof er een last van mijn schouders is en ik weer even kan ademen, daarna ben ik naar de bank geweest om mijn aangifte te brengen en ik word snel gebeld nu nog hopen dat ik het terug krijg.
28 oktober 2020
Hoi Mimie en Welpje52, Mimie, ik snap zeker dat het weer naar boven komt het zit je gewoon nog dwars en dat is ook echt logisch, je komt er weer bovenop alleen heeft dat tijd nodig en dat is heel vervelend. Welpje52 een luisterend oor is super prettig en je wilt niet dat iemand zulke dingen zegt omdat je die reclame zelf ook tig keer hebt gezien maar zoals je zelf zegt ik denk er ook zo over als iemand het niet heeft meegemaakt is het gewoon makkelijk praten tot dat het hun ook overkomt .( wat natuurlijk niet te hopen is.
28 oktober 2020
Hoi Mimie, ik kreeg het rotgevoel weer toen ik er met mijn vader over sprak, en hij wel liefdevol was, maar ook reageerde met 'daar waarschuwen ze altijd voor, net zoals die reclame' hang op, klik weg, bel je bank''. Gelukkig kon ik mijn gevoel wel uitspreken en mijn moeder steunde mij daarin. Ik denk dat iemand die het nog nooit heeft meegemaakt, of niemand kent die het heeft meegemaakt, er soms laconiek over kan zijn. Daarom is een luisterend oor, bij familie of zoals hier online, heel prettig. Ik heb voor mijn helpdeskfraude online aangifte gedaan, dat was heel laagdrempelig.
28 oktober 2020
Komt zeker goed, bij de aangifte. Ik was toen ook heel zenuwachtig, maar trof een hele begripvolle medewerkster. Straks is er weer een hobbel genomen. Maar echt: het duurt nog wel even hoor! Niet om je de put in te praten, maar gewoon eerlijk zeggen hoe het werkt. Bij mij is het 2mnd geleden, het ergste is achter de rug, maar nu en dan komt het rotgevoel nog weer boven. Of ben ik de enige die dit zo ervaart?
28 oktober 2020
Succes, je kan het?
28 oktober 2020
Bedankt voor jullie reactie, ik heb vanmiddag een afspraak voor de aangifte en ben er gewoon zenuwachtig van. Gelukkig voel ik me wel iets beter dan gisteren maar als ik me ook maar 1 seconde wat beter voel dan gaat het gelijk weer weg dat vind ik erg vervelend. Slechte nacht ook gehad dat ik ineens een paniekaanval kreeg, het is nu gewoon nog zo moeilijk om te verwerken en ben echt heel blij dat ik hier met jullie over kan praten. Gisteren belde de politie mij nog om te vragen hoe het met mij ging en deze man was heel begripvol en aardig en dat deed mij ook erg goed, het is fijn om dan te horen dat hun je ook willen helpen. Ik hoop dat ik straks met de aangifte ook een aardige man of vrouw krijg. Ik hoop dat jullie je ook beter voelen!
27 oktober 2020
Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte toe, ik ben zoals ik al had verteld in juli opgelicht en nu pas heb ik het durven te vertellen aan anderen, idd schaamte omdat ik erin getuind ben, maar door jullie verhalen en ook de raad die ik krijg van deze groep heb ik het ook aardig verwerkt. Bedankt
27 oktober 2020
Hoi Sinaasappel, ja de eerste dagen zijn zwaar. Slecht slapen, stress, schuldgevoelens en schaamte. Gelukkig zullen de ergste gevoelens na de eerste week weer wat minder worden. Nu had ik het geluk dat niet alles van mijn lopende rekening was gehaald (de bankmedewerkster was ook positief verbaasd), dus ik heb er geen boterham minder om gegeten. Dat zal voor anderen moeilijker zijn, als mensen veel spaargeld kwijt zijn, of nu rood staan. En na het delen van je verhaal en het afronden van je aangifte kan je weer een stap verder zetten. Ik heb de hoop dat je over een paar weken weer een stuk milder naar jezelf en de wereld zult kijken. Maar de eerste dagen kijk je overal argwanend tegenaan. Sterkte!
27 oktober 2020
Ik ben heel blij dat ik mijn verhaal heb gedeeld en dat is stap nummer 1
27 oktober 2020
Heel erg bedankt voor jullie reactie allemaal, het klinkt misschien stom maar ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit heeft meegemaakt en hier met jullie over kan praten. Ik vind het ook heel vervelend dat jullie dit hebben meegemaakt maar gelukkig kunnen we hier met z'n alle over praten en elkaar steunen. Ook ik betwijfel echt of ik mijn geld terug krijg, de politie had aan de telefoon gezegt eigen schuld dikke bult, maar ik heb de aangifte zoals jullie waarschijnlijk ook weten nodig voor de bank in de hoop dat ik dit terug krijg. Tuurlijk is het maar geld en soms probeer ik ook zo te denken maar dat is soms heel erg lastig zoals jullie zelf ook hebben meegemaakt. Ik kan het nu echt nog geen plekje geven en ben hier heel erg mee bezig om dat wel te doen. Ik merk aan mezelf dat ik een soort stressaanvallen ervan krijg of hele erge paniek ook ben ik heel erg moe en merk ik aan mezelf dat het nu echt niet goed gaat, maar dat zal allemaal bij het verwerkingsproces horen en op een dag wordt het weer beter
27 oktober 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

O ja, heel herkenbaar! Stress, paniekaanvallen, bang om de telefoon op te nemen, niet kunnen concentreren! Dit hoort er allemaal bij. TV programma's over oplichters: het kost je een slapeloze nacht. We kennen het allemaal! En daarom is deze groep zo fijn. Hier weet iedereen wat je meemaakt. Het is een schrale troost, maar je staat niet alleen!
27 oktober 2020
Hallo sinaasappel, vreselijk voor je, wat er is gebeurd. Je bent niet dom, de criminelen weten precies hoe ze het moeten aanpakken. Het duurt even voor je dit hebt verwerkt, geef het tijd, er komt een moment dat je er niet meer de hele dag aan denkt! Deze groep heeft mij veel steun gegeven. En hou voor ogen: het is maar geld! (Maar wel vreselijk jammer als het zo verdwijnt, je had er hele leuke dingen mee kunnen doen)
27 oktober 2020
Hi Sinaasappel, dom ben je absoluut niet. Je bent er net als ons allemaal ingetrapt. Sterkte !!
27 oktober 2020
Heel veel sterkte, en de scherpe kantjes gaan er in de loop van de tijd vanaf. Zelf denk ik er eigenlijk bijna niet meer aan. groet Botteltje
27 oktober 2020
Hallo Sinaasappel, heel erg voor je en idd ik ben er ook ingetrapt en ben een paar duizend euro lichter, dit is al gebeurd in July en ik heb het een plekje gegeven maar als ik dit van jullie allemaal lees wordt ik weer vreselijk kwaad, ook op mezelf, dat ik zo stom kon zijn. Van de bank hoor ik niets en geloof ook dat ik mijn geld niet terug krijg. Ik wens je heel veel sterkte toe Voel je niet rot of dom, dat ben je niet. Sterkte en succes.
26 oktober 2020
Hi Sinaasappel, wat naar voor je! Die schaamte is een bekend gevoel, dat hebben we allemaal meegemaakt. Die oplichters zijn professionals, ze weten precies hoe ze mensen kunnen verleiden, onder druk zetten en om de tuin leiden. Heel goed dat je aangifte doet en je bankrekening blokkeert. Kon de bank nog iets doen met de tegenrekening? Als dat van een particulier is, kunnen ze misschien nog geld terug boeken. Maar de kans is groot dat je het geld niet meer terug ziet, helaas. Iets waar je verdrietig en boos over mag zijn. Het zijn criminelen! Maar aangifte doen en kijken of je zelf nog onderzoek kan doen (proactief bezig zijn) kan helpen met de verwerking. En wanneer je er aan toe bent, deel je verhaal met mensen waar je je veilig bij voelt. Waarschijnlijk zullen zij begripvol reageren, en merk je dat andere mensen ook zoiets hebben meegemaakt. Veel sterkte!
26 oktober 2020
Beste Sinaasappel, Dat is mooi klote. Dit Corona jaar 2020 zijn verschillende fraude zaken explosief gestegen. Ook ik ben slachtoffer geweest eind mei. Ik zou zeggen praat er met heel veel mensen over, dat lucht enigszins op. Ook mensen waarschuwen is goed. Gevoel van schaamte etc is een hele nare ervaring. Ben je rechtsbijstand verzekerd zou ik aan hun juridische hulp vragen. Verder brieven schrijven en mailen naar tv programma’s als ‘Opgelicht’ , Kassa, Kees van der Spek. Mijn zaak is nog steeds lopende. En kijken of er een slachtoffer groep bestaat waarbij je je aan kunt sluiten, die deze soort fraude aanpakt. Heel veel succes en sterkte, Toi toi toi