Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Telefonisch opgelicht

Ik voel me zo dom. 

Ik werd donderdag 28 maart om 18:09 anoniem gebeld daar de ING. 

Ik verstond niet goed wat hij zei omdat ik op het punt stond het pand te verlaten waar ik werk. 

Het was een goed en duidelijk Nederlandse sprekende man. 

Hij zei: weet u waarom ik bel. Ik zei dat ik dat niet wist. Hij zei dat de ING een paar vreemde geld transacties heeft tegengehouden zoals maandag 25 maart zou er geprobeerd zijn om €940 vanuit Veendendaal over te schrijven en of dit klopte. 

Ik zei dat ik niet in Veenendaal was toen en vertelde dat ik op m’n werk daarna was thuis en in de avond bij m’n vriend. Hij vroeg of ik misschien op een link had geklikt of een vreemd sms heb geopend omdat ze al vanaf 15 maart bezig waren. 

Hij vroeg of ik naar m’n ing app wilde gaan om te kijken of er vreemde afschrijvingen waren. Het zou vooral gaan om kleine bedragen zoals 1,00  3,00 en 5,00 zou gaan. Ik kon geen vreemde afschrijvingen vinden met dit soort bedragen. 

Ik zag wel dat er elke dag kleine bedragen van mijn lopende rekening naar m’n spaarrekening is gestort bedragen zoals  0,50 0,91 1,05. 

Ik was natuurlijk heel erg geschrokken. Hij zei dat hij me wilde helpen om de rest van m’n geld veilig te stellen. Het protocol is wanneer er op een foute link is geklikt dat U uw geld veilig stelt op een buckaroo rekening die ik koppel aan een dossier nummer zodat wanneer u naar een ing punt gaat en een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord aanvraagt u uw geld weer op de rekening terug krijgt bij vernoeming van het dossiernummer. Ik vroeg hij te vertrouwen was tuurlijk zei hij hij wilde best wat gegevens delen ter verificatie dus zei m’n naam adres geboortedatum en m’n rekening nummer. 

Ik moest het geld overmaken naar een buckaroo rekeningen bij mededeling het dossierniemmer. Dat was namelijk een veilige rekening die voor dit soort dingen gebruikt werd. Ik vond het vreemd dat het bij een Rabo rekening was maar hij dus dat alle banken hier gebruik van maakte. 

Vroeg nogmaals of hij te vertrouwen was hij zei weer natuurlijk ik vraag zeker uw pincode niet of vraag of u uw pasje ergens wilt achterlaten. 

Dus heb ik m’n geld €1340 euro overgeschreven naar die buckaroo rekening. Hij zei dat hij een afspraak voor me ging maken bij een ing punt zodat ik daar met het dossiernummer mn legitimatie en bankpas een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord kon aanmaken  en dan mn geld weer op mn rekening zou krijgen. Als ik het morgen voor 14:00 zou doen zou t morgen nog op mn rekening komen als ik na 14:00 zou doen dan zou t pas na de Pasen zijn. 

Vroeg naar een ing punt in Delft hij vond er 1 bij de Primera maar die had alleen smiddag plek na 14:00. Omdat ik in werk in Nootdorp heb ik daar een ‘afspraak’ gemaakt smorgens om 9:30. 

Toen ik thuis kwam en het tegen mn zoon vertelde (hij is 25 jaar) die vond het gelijk een vreemd verhaal en zei dat de ING nooit zou vragen om geld over te maken dat ING gelijken rekening kan blokkeren. Hij stelde voor om de ING te bellen om te kijken of  t klopt. 
De ING  gevestigde mij dus dat ik gefraudeerd ben. 

 

Bezig met laden...

6 Reacties

09 april 2024
pffff ik zit je verhaal te lezen
mij is hetzelfde overkomen gisterenavond
ze zijn zo goed dat je erin trap
achteraf zeg hoe dom kon ik zijn....

met praten hoop ik er ook doorheen te komen
09 april 2024
Zeker over praten hoor.
Ik voelde me zo dom dat ik erin getrapt was.
Ze houden je zo erg aan de praat je krijgt geen tijd om na te denken.

Heel veel sterkte.
Als je wilt kan je me altijd een persoonlijk bericht sturen.
04 april 2024
Beste Green015, om met het belangrijkste te beginnen, neen je bent niet dom. Je hebt hier te maken met gehaaide professionals die niets anders doen dan op deze wijze geld aftroggelen. Ze weten zo op je in te praten dat je ze gaat vertrouwen.
Hopelijk is de ING coulant en krijg je het geld terug. Belangrijke les in deze, een bank zal je nooit bellen. Alle ambassadeurs kunnen hier over meepraten. We zijn allemaal geld kwijtgeraakt en zetten die ervaring nu om in hulp aan hen die dat nodig hebben. Schroom dus niet om te reageren of vervolgvragen te stellen. We zijn er voor je.
04 april 2024
Dank je wel voor je reactie,Henk.
Ik was er zeker vorige week erg kapot van en voelde me zo stom en schaamde me er erg voor.
Merkte dat ik me niet kon concentreren. Nu ben ik er meer over gaan praten en dat lucht op.
Ik hoef van andere niet te horen hoe dom ik was dat weet ik echt zelf wel.
Ze zijn zo gehaaid hebben hun antwoord al klaar voor je m gesteld heb.
Het erover praten helpt me.
04 april 2024
Blij te horen dat je dat in ziet. Veel slachtoffers houden het uit schaamte voor zichzelf. Door erover te praten is de acceptatie sneller op gang gebracht. En krijg je negatieve reacties, he.... Jij weet zelf wel beter. Gebruik de positieve opstekers en vergeet de negatieve.
04 april 2024
Dank je wel Henk.