Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Opgelicht door nep klantenservice

Ik werd vandaag gebeld door mijn moeder. Zij is al 80. Ze had gisteren iemand gesproken van de bank. Er was iets mis met haar rekening. Vandaag om 12uur had ze een afspraak bij het bankfiliaal.
Mam het is Koningsdag, ze zijn dicht...
Direct schoot het door mijn hoofd: dit is mis!

Mam heb je op een link geklikt? Nee. Oké gelukkig. Nadat ze kort had uitgelegd wat er was gebeurd heb ik toch maar het alarmnummer van de bank gebeld.
Als ze niet op een linkje heeft geklikt dan was het oke. Iets in mij zei dat het niet klopte.
Mijn moeder weer teruggebeld en gevraagd of ze, ondanks dat de meneer van de bank haar had gezegd uit veiligheid even niet in te loggen toch laten inloggen. Ja hoor mijn vermoeden werd waarheid. Er was geld van haar rekening afgeschreven, best veel geld.
Direct weer de alarmlijn van de bank gebeld en het verhaal opnieuw uitgelegd.
Lang verhaal kort: mijn moeder was dus slachtoffer geworden.

'Ik dacht dat mij dit nooit zo overkomen' zei ze tegen mij. En dan moet je weten dat ze mij altijd belt als ze twijfelt over mailtjes of berichtjes van de bank.

Wat mij opvalt is dat oplichters steeds smeriger te werk gaan. Er zijn nu gewoon bestellingen gedaan bij oa BCC en Primera. Het bestelde wordt waarschijnlijk teruggebracht zodat de oplichters geld kunnen cashen. De bank gaat proberen om de bestellingen te annuleren zodat de oplichters geen buit hebben. Of dat lukt weten we nog niet.
Gelukkig zijn er aangescherpte regels voor mensen die worden opgelicht door een nep klantenservice medewerker van een bank en krijgt mijn moeder al het geld terug.

Het telefoontje met de fraude desk bracht mij terug naar het moment dat ik een paar jaar geleden zelf een telefoontje van diezelfde fraude desk kreeg.
Ook ik was toen opgelicht. Ander soort fraude maar het gevoel was hetzelfde. En helaas kreeg ik het niet vergoed.

We kunnen het niet vaak genoeg blijven zeggen. Wees voorzichtig met berichtjes en/of telefoontjes van financiële instellingen. En let een beetje op elkaar.

Groetjes, Sylvia
Ambassadeur I Slachtoffer

Bezig met laden...

1 Reactie *

28 april 2022
Bedankt voor je bericht sylvia! Ik kan me best voorstellen dat het je even terug in de tijd bracht. Ik leef mee met je moeder. Wat ontzettend sneu! Fijn dat ze jou heeft voor hulp en steun! ❤