Mijnheer de commandant!
Laatst kreeg ik een telefoontje van een zekere Daniel A, wat ik met jullie wil delen.
Deze Daniel sprak perfect Engels en deed dat op een heel gezaghebbende toon, als een strenge vader tegen een onwillig kind.
Ik heb er een geluidsopname van gemaakt. Daarom kan ik bepaalde fragmenten uit het gesprek letterlijk citeren om een indruk te geven van de dwingende toon waarop hij sprak.
Je zou bijna ontzag krijgen voor een scammer...
(Achter sommige vragen van hem heb ik niet eens een vraagteken gezet, omdat die meer leken op een commando.)
Hij belde me over mijn account bij JPX-digital wat sinds april nog steeds open stond en waar ik niet meer dan 250 euro in had 'belegd'.
Ik zei hem dat ik daarover alleen met Michael wilde spreken, mijn zogenaamde account manager.
"That's not possible," was het antwoord. Michael was niet langer verantwoordelijk voor mijn account. Het project waar ik toen in had geïnvesteerd was beëindigd, alle accounts werden gesloten en de tegoeden moesten worden uitgekeerd.
Daarom belde hij me. Hij was van de 'withdrawal department'.
"By the way, what happened between you and Michael? What kind of story was that. Why did you stop with Michael."
Ik zei dat ik er niet mee gestopt was, maar Michael. Omdat ik bleef weigeren Anydesk te installeren om een cryptorekening te kunnen openen, iets wat ik ook niet wilde.
Ik was ervan uitgegaan dat ik in Euro's kon investeren, zoals zij in hun reclamecampagne deden voorkomen.
Op dat punt begint hij me de les te lezen.
"So, what I can tell. I'm pretty sure you are a smart person and, what's more important, reasonable enough and you will understand what I am going to tell you right now. "
En dan herinnert hij mij eraan dat JPX-digital een crypto-currency company is, dus alleen in crypto-currencies handelt. Dat had ik moeten weten. Ik had een vinkje gezet bij de condities 'I agree on the terms'. (Volgens mij heb ik nooit ergens een vinkje gezet.)
That's number one!
Number two, my dear (ja, nu noemt hij me nog 'my dear'...), opening a crypto exchanger takes literally five minutes! And the common sense of the business dictates that investing five minutes into a business which can bring to you tenths of thousands euro is not a difficult thing to do. So we consider it your responsibility to be able to create an exchanger which we can use under your name. Okay? So, this is an important thing for you to understand!
Now, do you have any other questions, or can I continue."
Ik verwijt hem de manier van reclame maken voor die platforms, dat ze dingen beloven die niet waar zijn: die beweringen, z.g. aangetoond met afbeeldingen van bankafschriften, dat je je winst gewoon kunt laten uitkeren in euro's. So it's not MY fault that I thought I could invest in euro's!
'I can't say it's not your fault.' Wat mij volgens hem in elk geval wél te verwijten valt is dat ik kennelijk bepaalde informatiebronnen lees die onzin verkondigen. "But what I don't understand, the main thing that I do not understand: why such a big fuss over to create a crypto exchanger. Do you understand what's a crypto exchanger? Do you understand?"
Natuurlijk wel. Maar dat is het probleem niet. Het probleem was dat ik dan Anydesk moest installeren en dat wil ik niet. Als ik een cryptorekening moet openen dan kan ik dat zelf...
(Hij laat me niet uitspreken.)
"I doubt that! Sorry to interrupt you, but I really really doubt that!
So, what we're going to do. You have to install Anydesk!
Now, tell me what you don't like about it. Do you understand how Anydesk works? Do you know what Anydesk does?
Ja, ik gebruik het ook, maar alleen in groepen en met mensen die ik ken. Ik ga geen toegang verlenen aan mensen die ik niet ken.
"No no no! No no no! You are not answering my question! My question was: do you understand what Anydesk is, and what Anydesk does? Can you tell me what does Anydesk do? Can you tell me?
(Hij klinkt echt als een schoolmeester.)
Ik pruttel wat over het stelen van informatie.
Maar dat doet hij meteen af als pure onzin.
"That's defenitely not true! So, what I hear already, after what you're telling about Anydesk, you don't know how it works. And the concerns and worries you have they are for nothing, because you have either, once again, not full information, or the information that was available for you was completely wrong.
So, let me tell you what it is exactly."
En dan volgt een hele verhandeling over screensharing, dat hij alleen kan zien wat ik kan zien en, wat belangrijker is, dat wij beiden aan de telefoon weten waar we het over hebben.
Dus al die onzin dat iemand controle over je computer kan krijgen, allemaal dom geklets!
"Who are telling you people those stories!"
(Wie bedoelt hij met 'you people'? Wappies? Een stelletje dummies? Daar hoor ik dus kennelijk ook bij...)
"We live in the 21st century! If you don't understand something, go to Google Search and find out! Then you'll understand what is what.
So, Anydesk is a European company, right? And do you think that in Europe is legally accessible some application for everyone which can be used in this manner? So I can take control over some personal information?
Do you really believe in this?"
(Ik weet dat scammers in staat zijn je scherm op zwart te zetten, dan is er z.g. een technisch probleempje wat snel opgelost wordt, maar in die tussentijd hebben zij in jouw PC een programma geïnstalleerd waar jij dus niks van gemerkt hebt. Maar dat ga ik hem niet aan zijn neus hangen. Trouwens, daar krijg ik ook de kans niet toe want hij gaat al verder.)
Hij begint een heel verhaal over een hamer waarmee je huizen kunt bouwen, maar waarmee je ook iemand kunt verwonden. Het is maar net waarvoor je het gebruikt. Hetzelfde geldt voor Anydesk.
"But for my approach, and the approach which I am offering you for us to work, is..." enzovoort, bla-bla-bla.
"So I can only see what you allow me to see! And nobody can steel, and it is impossible to steel any kind of information, as long as everything is done under your control.
Now, this is the way how we work!"
Voor hem is hiermee de kous af, maar hij deelt toch nog even een sneer uit. Want eigenlijk zou er over dit onderwerp helemaal geen discussie nodig moeten zijn.
"Because this is something that you should know!"
Einde discussie. Hij gaat me nu vertellen welk pad wij moeten bewandelen om die withdrawal te kunnen uitvoeren.
"So basically we need to -number one- install Anydesk, okay? We need to get it!
And after that I'll help you with the crypto exchanger.
Tell me what do you think."
(Wat ik denk zeg ik liever niet. Maar ik ga hem nog even aan het lijntje houden.)
May I ask you another question? En dan begin ik over mijn 'password' dat ik van Michael kreeg, die me op het hart drukte met niemand in gesprek te gaan die dat password niet kende.
Maar dit is ook weer iets wat Daniel meteen van tafel veegt. Dat password weet hij niet en dat is ook logisch. Het gold alleen tussen Michael en mij, omdat wij over investeringen praatten, en misschien gevoelige informatie uitwisselden.
"I am not Michael, he is the broker, I am of the withdrawal department. We work for the same company, but in different departments. I think it is understandable."
En hij gaat verder: Maar ik heb al jouw gegevens in mijn systeem, ik weet alles van jou, ik weet wie je bent, ik weet met welke mensen je later nog contact hebt gehad, zoals met Danny en Jeffrey, ik weet dat je op vakantie ging, en ik neem aan dat je ook wel weet wie ik ben.
"So, now your trading is finished, okay? Michael has done his job, he is not available anymore. So therefore, even if you would like to speak to Michael, it will be impossible!
So, you can forget about this password, it's gone together with Michael.
And right now only me, Daniel Anderson, is responsible for your case. Nobody else!"
Om me te overtuigen dat hij echt namens JPX-digital optreedt gaat hij mij een mailtje sturen.
"Now, tell me, when can we connect. I've not much time now as another customer is waiting for me. So, tell me, when can we connect. At what time."
We spreken af dat hij me later in de middag weer belt.
"By the way, tell me, do you have the computer at home, where we have to install Anydesk. Do you have the computer."
Ja, die heb ik.
"All right. Now tell me, do you think you can install Anydesk by yourself? Or do you need my help for that."
I think I can do it by myself. But I won't do it.
"All right... " - (en dan valt een stilte als het tot hem doordringt wat ik zojuist heb gezegd). "You're not what? You don't what?
I do not understand you!"
Ik herhaal: I'm not going to do it.
"It's not what you decide, unfortunately!"
(Hoor ik het goed? Ik heb hier helaas niks over te beslissen??! Maar voordat ik één woord kan uitbrengen gaat hij al verder, alsof mijn weigering totaal onbelangrijk is.)
"Now let's first check my email so you can see who I am. Right? Can you check your email?"
Okay, heb ik gekregen.
"So now you know I'm of the right company. We can do such a thing: I will be free at 6 o'clock. Tell me, is this okay for you when I call at 6 o'clock?"
Ja, dat is goed.
"Okay then. Now, look, what I want from you! What I want from you: I want you to have a clear and proper understanding of what is what, why it is used, and why you should be rational and up to date as to technology.
So don't be shaking and scared when we're getting Anydesk!"
En hij gaat verder: als ik daar al bang voor ben dan zou ik nooit meer naar buiten durven, bang om aangereden te worden door een auto, of door een fiets. Dan kan je beter binnen blijven. Mensen die zó leven die hebben een psychiater nodig.
(Pfff, het zal je maar gezegd worden. Maar...) "I don't think you're such a person. So, we need to install Anydesk, that's for sure!"
Ik krijg geen tijd om te protesteren want hij commandeert alweer verder:
"What I want from you once I call you, is: have Anydesk! Don't be scared, everybody uses it, even my grandmother uses it. So, come on!
I'll connect with you in about two hours. So, make sure that you have Anydesk!
Without this, unfortunately my help will have been for nothing and ..... (verder moeilijk verstaanbaar). So, I'll be back with you in about two hours. All right?"
All right.
"Okay, see you then. Bye for now."
------
Hier moet ik stoppen. Dat tweede gesprek heb ik nog niet op papier gezet. Bovendien zou dit verhaal dan ook wel erg lang worden. De rest houden jullie nog even van me tegoed.
12 Reacties
Wat een heerlijk verhaal. Het toont de arrogantie en de dwingende, haast psychologische druk die dit soort organisaties hanteert. Zo erg heb ik het nog niet eerder gezien.
Wel wil ik, ook al gaf je dat zelf al aan, je adviseren extreem voorzichtig te zijn. Zou je haast willen adviseren om ieder contact te verbreken. Maar dat is natuurlijk aan jou.
Wat ik me afvraag, en misschien jij ook, waarom al die moeite om een slapend account van ca. €250?
Het antwoord is simpel. Alles draait om het controle krijgen over je computer. Je weet wat er daarna gebeurd.
Mensen die, in tegenstelling tot jou, niet sterk in hun schoenen staan, zullen mogelijk door de druk zwichten en Anydesk installeren. Iedereen die dit leest, blijf weg van Anydesk!
Het is een veelvuldig gebruikt stuk gereedschap om complete controle over je computer te krijgen.
Als IT'er gebruik ik zelf Teamviewer en dan niet de complete versie maar een door mij gecreëerde module. Ik heb een betaalde versie. Deze module kan alleen een-op-een connectie maken tussen de computer van de klant en die van mijzelf.
Je schrijft dat ze ook werken met mails. In dit geval, niet openen en direct verwijderen. Het druipt er van af, ze zijn uit om meer geld te scoren. Jouw geld dus. Gelukkig ben je slim en heb je ze door.
Maar kijk uit en blijf alsjeblieft alert.
En wat die 250 euro betreft: oplichter Jeffrey had er al 6619,79 van gemaakt, en deze oplichter Daniel had het over meer dan 10.000!! Joepie! Ik ben hartstikke rijk :-)
Maar nu even serieus. Je schrijft over de psychologische druk die op mensen wordt uitgeoefend.
Daar breek ik de laatste tijd ook mijn hoofd over. Ik ervaar het zélf, en ik vraag me af: wat gebeurt er in ons brein?
Waarom laten we ons zo meeslepen?
Ik zou hier graag over willen brainstormen.
Achteraf als ik na denk over mijn eigen proces binnen mijn oplichting kom ik op de volgende punten:
* Geblokkeerd geheugen (1e 4 dagen zijn een dikke mist). Is dat een
beschermend mechanisme van mijn hersenen?
* Naïef zijn in de zin van ik begrijp niks van crypto. Had geen idee in welk moeras ik mij begaf.
* Goedgelovigheid, waar van ik nu zeg hoe heb je het ooit kunnen geloven.
* Het inderdaad laten overnemen van mijn mobiele telefoon via
teamviewer door een vreemde. Wat bezielde mij om dit toe te laten
gezien alle waarschuwingen die ik overal kan lezen.
* ik ben dus zodanig te manipuleren, dat ik blind iemands perspectief volg en daarin ga geloven.
Nu ik uit dit gebeuren ben vindt ik het uiterst interessant wat beweegt een mens om dit te doen.
Komt er nu een tweede gedachte bij mij op: zijn misschien een beperkt aantal mensen hier gevoelig voor en zo ja, aan welke omstandigheden binnen persoonlijkheden kan ik dan denken.
Al met al een aantal intrigerende vragen waar ik nog geen antwoord op heb!
Misschien is het mogelijk een vraag / aantal vragen via een ambassadeur door te spelen naar SHN om uitleg hierover.
Welke ambassadeur is hier benaderbaar voor?
Maar wij zijn wel wijzer :-)
Op de website van het ministerie van economische zaken staat o.a.:
Links in nepmails kunnen ervoor zorgen dat er schadelijke software op je computer wordt geïnstalleerd of leiden je naar een valse website. Klik dus nooit zomaar op de links in een e-mail die je niet vertrouwt. Controleer het adres van de link door, zonder erop te klikken, de cursor van je muis op de link te zetten en te kijken welk adres er verschijnt.
https://www.digitaltrustcenter.nl/informatie-advies/phishing/hoe-herken-ik-een-phishing-e-mail
Eens kijken hoe hoog mijn score wordt.