Boilerroomfraude
In de laatste week van juni 2023 zag ik online een artikel/advertentie in het AD waarin een BN'er het product Graminator aanprees (beleggen d.m.v. AI). Mijn verhaal komt overeen met de verhalen die ik in deze groep lees. Ik werd gebeld door een Engelstalige man van FinanceWise, die mij een relatief klein bedrag van €250 per creditcard liet overboeken via de site van FinanceWise, waarna hij mij een 'persoonlijk adviseur' zou toewijzen. Het bedrag van €250 zou mijn eerste inleg zijn, zodat ik kon zien welke percentages winst ik kon maken. Mijn 'persoonlijk adviseur' was een Nederlandssprekende Belg. Aangezien de tenaamstelling van de afschrijving op mijn creditcardoverzicht niet overeenkwam met de naam van het 'beleggingsplatform', heb ik de alarmlijn van mijn bank gebeld en verteld wat de bedoeling was van deze overschrijving en dat ik een vermoede van fraude had. Ik werd te woord gestaan door een medewerker, die de webiste van FinanceWise niet zo snel kon vinden en mij adviseerde bij twijfel mijn creditcard te blokkeren, het inmiddels geïnstalleerde programma AnyDesk van mijn laptop te verwijderen en een virusscan uit te (laten) voeren. Dat heb ik gedaan.
Ik heb mijn 'adviseur' laten weten dat ik mijn geld teruggestort wilde hebben en daarna de telefoon niet meer opgenomen als het een buitenlands nummer betrof. Per mail werd ik intussen op de hoogte gehouden van de geboekte resultaten op die €250,--, die mooi een realistisch waren. Ik had het gevoel té achterdochtig te zijn geweest en ben in augustus 2023 toch met FinanceWise in zee gegaan: 1) omdat ik de winst keurig uitbetaald kreeg, ook na een tweede inleg, 2) er geen virussen op mijn laptop waren aangetroffen, 3) ik niets van mijn bank had vernomen na mijn melding met vermoeden van fraude, 4) deze organisatie niet op de lijst van dubieuze instellingen van het AFM stond (na mijn melding eind augustus is dit inmiddels wel het geval). Uiteindelijk ben ik een groot geldbedrag verloren en ondervind ik hiervan dagelijks met name de psychische gevolgen. De financiële gevolgen bestaan eruit dat ik het geld, dat ik als overbrugging naar mijn pensioen nodig had, kwijt ben.
Uiteraard werd ik overvallen door gedachten als 'hoe kon je zo stom zijn' en gevoelens van schaamte. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en contact opgenomen met slachtofferhulp. Ik had zelf nog nooit van boilerroomfraude gehoord, maar toen ik me in dit onderwerp verdiepte las ik dat het een vrij nieuwe maar veel voorkomende vorm van fraude betreft (in mijn omgeving zegt het overigens niemand iets). Het verloop van deze vorm van fraude lijkt in de meeste gevallen hetzelfde. Zowel de politie als de medewerker van slachtofferhulp, ikzelf en naasten die ik het verhaal heb verteld, waren van mening dat de bank in deze een behoorlijke steek heeft laten vallen als het gaat om fraudedetectie en zorgplicht. In mijn gesprek met de alarmcentrale eind juni lijkt de desbetreffende medewerker niet heel adequaat gehandeld te hebben door mij uitsluitend te adviseren mijn creditcard te blokkeren, AnyDesk te verwijderen en een virusscan uit te voeren. Als ik op dat moment gewaarschuwd was geweest voor deze vorm van fraude, had de aard en omvang van de door mij uiteindelijk geleden financiële schade voorkomen kunnen worden. Het ongebruikelijke betalingsverkeer (grote bedragen binnen 12 uur naar een buitenlands cryptoplatform, waarbij ik steeds mijn betaallimiet verhoogde) dat volgde op mijn melding was voor de bank ook geen aanleiding actie te nemen. Toen mij eind augustus duidelijk werd dat ik werd opgelicht (ik moest geld storten om mijn geld terug te krijgen) heb ik opnieuw de alarmcentrale gebeld. Het geld kon niet teruggehaald worden en ik begreep dat de medewerker die ik in juni aan de lijn had mij 'kennelijk niet aan de afdeling fraude had gekoppeld'. Nu kreeg ik een bericht in mijn inbox met de schademelding en een verwijzing naar 'veilig bankieren'. Dit was in juni niet het geval. Het toesturen van een simpel linkje had een hoop gescheeld. Overigens is de link ook op de website van de bank te vinden, maar ik denk dat het merendeel van de klanten denkt te weten wat veilig bankieren inhoudt en niet op zoek gaat naar deze link om zich op de hoogte te stellen van nieuwe vormen van fraude.
Ik ben me ervan bewust dat ik uiteindelijk zelf de overboekingen heb gedaan. Nadat ik de schaamte voorbij was en mijn verhaal met anderen deelde, werd mij duidelijk dat veel banken zeer pro-actief zijn in de bescherming van hun klanten tegen mogelijke fraude. Graag lees ik de ervaringen van lotgenoten in deze kwestie.
6 Reacties
Mijn bank kwam pas laat met een waarschuwing en ik had graag gezien dat ze op een meer persoonlijke manier contact met mij hadden gemaakt.
Ook ik had te maken met een Nederlandstalig sprekende Belg.
Na enkele beraadslagingen zijn er twee conclusies:
1) De reviews op internet zijn grotendeels onbetrouwbaar, tenzij er garantie is op onafhankelijke geverifieerde berichtgeving. Wellicht is "Trust Pilot" een van de meest betrouwbare. Informeer naar de reviews op "Trust Pilot".
2) Het installeren van "Anydesk" is risicovol. "Anydesk" is vooral bedoeld om werknemers binnen een en hetzelfde bedrijf toegang te verschaffen tot elkaars digitale apparatuur en niet tot een manager die weinig bekend is en korte tijd bezig is.
Ik begrijp jouw gevoelens heel goed.
Ik ben zelf 110.000 euro (erfenis van mijn vader) kwijt door boilerroomfraude.
Ik stuur je een prive bericht.
Warme groet,
Lydia