Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Is ze nu wel of niet echt


Ik had me onlangs ingeschreven weer bij lexa, en kreeg ik een bericht van een vrouw,  we wisselden onze mailadressen uit.
Ze mailde me daarop en ik mailde haar terug. Bij haar 2e mailtje gaf ze een andere naam op dus vroeg ik haar hoe dit zit, want ook was haar profiel op Lexa gemarkeerd als fraude en verwijderd.

Ze gaf aan dat ze dat had helaas om irritante mannen te kunnen negeren ja daar viel wel wat voor te zeggen natuurlijk, dat doen veel Nederlandse vrouwen ook helaas, maar toch enigzins op mijn hoede daardoor vroeg ik hier verder naar en of ze toevallig van Russische of Oekraïnse komaf was, want ook al schreef ze in het Nederlands, de manier van schrijven was zeg maar zoals Ruxandra praat in de serie familie Kruys.

Ze vertelde dat ze inderdaad Russisch was, maar dat ze Nederlands heeft gestudeerd en geen vertaler gebruikt, maar dat haar grammatica niet zo goed is.

We hebben nu dagelijks via mail contact, en we wisselen foto's en ons telefoonnummer uit (ze zou er alleen niet mee buiten haar regio kunnen bellen) het is geen onknappe vrouw en ja ik ben best wel verliefd op haar en zij ook op mij, we hebben goede gesprekken met lange brieven, waar we over van alles praten, maar toch is er nu iets dat me een klein beetje wantrouwig maakt.

En dat is toch helaas geld dat nu ter sprake is gekomen, want ze gaf me aan dat ze heel graag naar mij toe wil komen voor vakantie (helaas kon ze niet nu net als ik vakantie krijgen)  maar wel per  18 januari. Ze had al bij een reisbureau geïnformeerd wat ze dan allemaal nodig heeft of moet regelen.
Zo moet ze een paspoort, visum, PCR-test, tickets, verzekering, etc... regelen.  En dat is natuurlijk best een smakje geld totaal een €1480,-

Ze had wat geld gespaard en daarmee zou ze de aanbetaling kunnen betalen, en ze hoopte de rest ook makkelijk te kunnen betalen ik hoefde me daar geen zorgen om te maken. ze heeft dus inmiddels de aanbetaling a €380,- betaald zei ze, voordat ik ja of nee kon zeggen, maar zo zei ze ik voel dat het goed zit tussen ons.

Ik vroeg haar hoe ze dan de rest zou gaan betalen, ze gaf aan dat ze haar vriendin zou vragen om hulp daarmee, maar de volgende dag bleek dat die net (toevallig) een lening met haar man had voor de reparatie aan hun huis. Later had haar vader kennelijk gezegd, of ik anders niet kon helpen, zeker als dit de man is waar je, je toekomst mee wil gaan delen.

Ze had hen aangegeven dat niet te willen, maar iets later in de brief vroeg ze me toch wel of ik haar hierbij wilde helpen. Ze had deze brief deze keer vroeg in de ochtend geschreven dus ik las deze op mijn werk en was ik haar een brief terug aan het schrijven dat ik best wil helpen, maar het moet echt wel kunnen, toen ik plots een telefoontje kreeg met een russisch nr, dit was een ander nr dan dat ze me eerder gegeven en had, maar het was haar en ze sprak inderdaad redelijk Nederlands met Russisch accent, waar ze vroeg of ik haar brief al had gezien en ze gaf daar nog eens aan of ik haar kon helpen.

Ik gaf aan dat ik haar net een brief aan het schrijven was. En daarin gaf ik haar aan dat ik best wil helpen maar niet via post of western union of iets dergelijks, omdat ik dat niet vertrouw (post kan het kwijt raken en western union daar kan iedereen het geld ophalen als ze de code zouden hebben gekregen) dus dat gaat niet gebeuren, als ik het dan al zou doen, dan liefst op haar bankrekening.

Ze schreef die dag terug dat ze geen bankrekening heeft, want ze krijgt haar salaris cash en betaald ook alles cash, maar ze zou de volgende dag naar de bank gaan om te kijken of ze een bankrekening kon openen. en ja de volgende dag schreef ze me dat ze een bankrekening had kunnen openen, ze zou daar hebben aangegeven waarom ze een bankrekening moest hebben en de medewerker zou haar daarop de gegevens hebben gegeven die ik dan nodig zou hebben om het over te kunnen maken, maar dat dit een 3 tot 5 dgn zou kunnen duren voor de transactie rond is.

Nadat ze bij de bank was geweest zou ze naar het reisbureau zijn gegaan en hebben aangegeven dat de rest van de betaling er aan gaat komen, van het reisbureau zou men dan hebben gezegd, dat als ik een kopie van mijn transactie dan naar haar op zou sturen en ze zou dat kunnen laten zien, dan zouden ze alles verder gaan regelen.

Ik heb dus gekeken of het mij lukt om haar te helpen en inpricipe lukt me dat ook wel.
Ik heb met de gegevens die ik van haar had gekregen geprobeert het over te maken via telebankieren en toen kwam ik er achter dat ik geen BIK code van haar had gekregen.
Dus gaf ik dat bij haar aan, ook met de vraag of ze me anders een kopie van haar bankrekening gegevens kon opsturen. Ze gaf me de 9 cijferige code via de mail in haar brief.
Maar het blijkt dat er toch nog ergens iets niet juist was, want ik kreeg een foutmelding.

Ik wilde mijn bank bellen om te vragen wat ik nu fout doe, maar die was niet meer bereikbaar.  Dus wilde ik het vandaag bekijken, maar ik besefte me ook doe ik hier nu wel goed aan, ja je wil haar helpen en dat geld ben je sowieso dan kwijt of het is naar oplichters of je hebt haar straks echt geholpen en ze staat hier straks echt voor je neus in Nederland en ik hoop uiteraard dat laatste.

Maar ja ook zegt iets in mij dat ik wellicht opgelicht wordt, maar ook weer niet, want een bankrekening die echt op haar naam staat kan ook niet zomaar, dan staat ze geregistreerd.

Al met al dus sta ik toch nog in dubio, wat moet ik doen?

Bezig met laden...

25 Reacties *

20 januari 2022
Beste Ricodol74, \Wat goed dt je je verhaal deelt! Voor ons die geleden hebben en moesten herstellen van een droom of nog meer , een gebroken hart. Wij weten dat en merken hoe moeilijk het kan zijn. Ik nodig je uit , namens alle mensen die geleden hebben maar die ook weer moed kregen om vooral je gevoelens te delen. Gooi het eruit, ook al begrijp je niet hoe het zover is kunnen komen!! Deel met ons. ! Er is hier heen verwijdt , geen oordeel, maar juist een delen. Wat levert jou dat op? Jouw leed en hoop begrijpt elk die hier is, maar nog meer . Elk na jou , die hier in deze groep komt, leest jouw verhaal en van anderen en de mijne. Is dat niet geweldig en laten we anderen helpen. C
20 januari 2022
Sterkte en een dikke knuff, contact verbreken! Als je mensen wilt leren kennen, wordt dan lid van een Nederlandse activiteitenclub of iets dergelijks. Hier kan je leuke mensen ontmoeten en leuke activiteiten ondernemen met gelijk gestemden. En wie weet, ontmoet je wel iemand waarmee je een klik hebt. Juist de scammers spelen in op de gevoelens van mensen die al zo lang op zoek zijn naar een relatie. Ze weten precies de juiste snaar te raken, elke keer weer, helaas.
01 januari 2022
Wat een verhaal zeg. Ik zeg ook: stoppen, blokkeren en doorgaan met je leven. Als je elkaars telefoonnummer hebt, kunt appen, bellen, ga dan videobellen of videobellen via een pc of laptop. Kan dit niet en komen er allerlei smoezen op tafel, dan weet je al snel genoeg. Alleen foto's sturen en elkaar schrijven is niet voldoende en niet betrouwbaar, Via www.scamhatersunited.com kun je veel informatie vinden en ook hulp en antwoord op vragen krijgen. Succes, sterkte!
25 december 2021
Iedereen begrijpt je en iedereen heeft op enig of andere manier hetzelfde meegemaakt. Erg moeilijk. Jouw treft geen schuld want vroeger deed met dat via brieven etc. Je bent zeker niet dom of naïef, maar ik wil je ook iets zeggen. Ik was ook slachtoffer en was zeer verliefd en mijn hoop en wens sloeg om in wantrouwen en spijt, je hoeft geen spijt te hebben, jouw hart staat nog open. Maar ik moet je iets naars zeggen. Vanuit het land waar zij woont is het vrijwel onmogelijk om dergelijke deals met bureaucratize sluiten. zij staan onder controle van hun overheid, denk je nu echt dat dat in dit land nog mogelijk is.? Maar nu, je bent verliefd, je wilt haar helpen. Wat weet je van haar familie, haar opleiding, waar, waar is ze geboren, waar is haar adres nu? Jij kunt dat nier achterhalen, wij wel, maar je droom kunnen we niet voorkomen, stop ermee, wij zoeken allemaal, maar zo wanhopig zij we toch niet. Ontmoet iemand in het echt, misschien was je dan al afgeknapt, laat het los , al doet het je pijn. Niet voortgaan op iets wat je nog niet in werkelijkheid hebt gezien. En besef, jij bent geen redder, redders zijn hier meer nodig, zeker nu.
25 december 2021
Beste Ricodol74, Je wordt opgelicht! Ze halen een ongelooflijke trukkendoos boven om je toch geld te laten betalen! Een bankrekening? Ik heb zelfs eens geld overgemaakt aan een bank in België en dat kon allemaal dus zo moeilijk is het niet om daar mee te sjoemelen! Als ik van jou was zou ik geen geld sturen ... ik spreek uit ondervinding! Ze maken je hoofd op hol, je bent verliefd en je gelooft alles wat ze zeggen ...ik heb zelfs een lening aangegaan om mijn 'geliefde' te helpen ... en daarna was het bedrag nog groter! Gelukkig heb ik dan mijn twijfels verteld aan een vriend die politie-agent was en die zei onmiddellijk 'STOPPEN, je wordt opgelicht'! Het is hard om te geloven maar het gebeurt zo veel! De vrouw die je ziet of hoort is niet wat jij denkt ... Ik weet dat het moeilijk is om te geloven dat mensen zo crimineel met je gevoelens kunnen spelen ... Sorry voor deze harde realiteit maar achteraf ben je blij dat je niet bent doorgegaan! Ik hoop dat je de juiste beslissing neem! Veel succes!
25 december 2021
Ricodol74 je schreef, ik leg de bal bij haar, als ze contact blijft houden, is ze wel echt. Ze kunnen lang volhouden hoor, dus je geeft jezelf valse hoop. Maar goed, blijf je verstand gebruiken.
Standaard profielafbeelding
Nar
25 december 2021
Ik ben het helemaal met Vergine39 eens. In mijn geval werd ik gebeld door verschillende telefoon nummers uit New York, ik kreeg foto’s. Elke dag lieve appjes, mooie muziek. Zoveel aandacht is heerlijk, maar toch. Twijfel Dat vragen om geld is niet oké! Ik ben zijn naam gaan natrekken bij een bedrijf waar hij veel voor had gedaan, ook in de hoop dat hij toch echt was. Maar nee, niet bekend daar. Toen ik hem daarmee confronteerde kwam er weer een heel verhaal. En hij was gepikeerd en gekwetst! Bullshit natuurlijk en diep van binnen wist ik het al eigenlijk. Ook ik heb veel gehad aan de fraudehelpdesk, zij adviseerden me al snel om niet in contact te blijven om te kijken hoe het verder zou gaan, het zit psychologisch zo goed in elkaar dat je jezelf kwijt kunt raken. Na een paar weken liefdesverdriet en twijfel en gemis werd ik boos, realiseerde me dat ik geen man in het buitenland wil, en ik ben heel blij dat ik nooit geld heb overgemaakt. Ondertussen heb ik via de site een fantastische man ontmoet die 20 minuten bij me vandaan woont. Pas op jezelf Ricodol! Je verdient beter dan dit.
25 december 2021
Vergine 39 wat verwoord je het super goed, idd zo ging t bij mij ook. Alleen heb ik dus nooit geld over gemaakt. Maar ze gaan mega ver. Zelfs skypen met beeld kunnen ze manipuleren, met achtergronden. Griezelig hoe geraffineerd ze zijn ik begrijp ricodol74 z'n gevoel ook goed, je zit er midden in. Ongeloof je wilt dat t waar is, je blijft hopen. Het houdt je totaal in je greep. Maar aub, stop er mee. Ik ben zelf drie weken van slag geweest, vaak spijt gehad, zelfs de neiging gehad toch weer contact te zoeken. Maar nee dit zijn grote viespeuken. Ze maken je kapot.
25 december 2021
Alleen al t feit dat je zegt dat je niks over haar kan vinden als je op haar naam zoekt, zegt meer dan genoeg; t is een ghost... Als je op je eigen naam op Google zoekt, komt er vast een hoop naar voren, dus dat zegt dat je bestaat... Maar vind je niks, ga er dan maar vanuit, dat t NIET bestaat...
25 december 2021
Ricodol74 ik snap je gevoel en emoties heel goed. Al 22 jaar alleen en dan kom je zoiets op je pad tegen. Maar oh boy wat kunnen deze oplichters goed in je gevoel wroeten totdat ze heel diep zitten en je er alles voor over hebt om te bewijzen dat het echt is. Ik ben er paar jaar geleden zo ingetrapt dat het me veel geld gekost heeft. Zo gehaaid als ze te werk gaan. Online kunnen ze alles. En zelfs nadat hij toegegeven had dat hij niet diegene was kwam hij weer met een andere identiteit op de proppen. En omdat je zo graag wil geloven dat het echt is ga je er weer in mee. Mensen kunnen toch niet zo slecht zijn? Nou wel dus. Daarna blijft alleen die emotie achter. Al dat geld kon niet op tegen de emotionele schade die ze achterlaten. Ik merk bij jou dat dat vooral je beweegreden is om hiermee door te gaan. Stop er ajb mee en probeer dit zsm achter je te laten. Des te sneller heb je je leven weer op de rit. Is niet makkelijk want waarschijnlijk heb je dagelijks op meerdere momenten contact wat je zeker gaat missen. Ik ken dat. En elke keer als je de melding van hangout of whatsapp hoort slaat je hart weer een slagje over. Bankrekeningen openen is echt geen probleem. Ze zitten wereldwijd en overal connecties online. Ik had na mijn ervaring zelfs nog een keer een fake figuur ontmoet. Een ceo van een kipfabriek in florida. Zo goed als je online gaat zoeken klopt alles. Zat in Turkije om een nieuwe fabriek te openen. Problemen met laptop moest hij geld overmaken voor machines. Of ik dat voor hem wilde doen. Kreeg zijn inloggegevens van een gerenomeerde bank in america en kon zien dat er miljoenen op zijn rekening stond. Proberen ze je vertrouwen te winnen. Een 2de overboeking ging fout en toen voelde ik 'm al komen. Toen heb ik meteen ctrl alt del gedaan. Echt ze kunnen alles Ricodol. Dus er is maar 1 optie die ik je aanraad. Heel veel huilen verdriet lamlendig voelen in deze 2de Corona kerstperiode en dan vol frisse moed het nieuwe jaar 2022 instappen. Veel sterkte je kunt het!
25 december 2021
Je houdt jezelf gigantisch voor de gek, geloof mij maar... Heb zo'n zelfde situatie met een zogenaamde verpleegstertje uit Duitsland, die hou ik ook al een tijdje aan t lijntje inmiddels... Echter heeft dat te maken met t feit, dat ik er bij haar helaas wel in ben getrapt en haar geld heb gegeven, dat ik nu probeer terug te krijgen... In mijn achterhoofd weet ik, dat dat niet zal gaan gebeuren, ook al heeft ze me beloofd dat ze dat echt wel zou gaan doen, zodra ze bij me is... Op de laatst opgegeven naam gezocht op Google? Zo ja, wat kwam daaruit naar voren? Vaak zul je op zoeken naar naam een hoop kunnen vinden, dat zal je verbazen...
25 december 2021

Als antwoord op door 72add644c23948…

Wellicht, maar ik ben me er terdege bewust van dat het ook weleens niet echt zal zijn, daar maak ik me geen illusies over. Daarom stuur ik ook geen geld. En ja ik heb ook al gezocht op haar naam alsook reverse image search uitgevoerd en nergens komt zij ook maar naar voren. In vergelijking met veel profielen op russian cupid waar ik een bericht kreeg met een telefoonnummer daar reageer ik sowieso al niet op en die opgezicht en daar kwam al snel een scammer uit
25 december 2021
Hi Ricodol, Dit klinkt als datingfraude! Alles kan echt lijken maar is het niet. Maak geen geld over! Ik snap het volledig als je zegt maar wat als ze wel echt is. Laat haar bewijs sturen dat ze echt is. Vraag haar om te beeldbellen. Vraag een recente foto. Op lexa worden profielen niet voor niets verwijderd. Maak alsjeblieft geen geld over. Groeten, Sylvia Slachtoffer I Ambassadeur
25 december 2021

Als antwoord op door abbaf802786142…

Klopt ook en ja haar profiel op lexa was onderdaad ook niet goed, maar wat ik bij jullie allemaal ook merk is dat jullie je enkel focussen op het kleine gedeelte van wat ik vertel over Lexa, mij is het meer te doen om al het andere, ja ze is dus niet diegene van Lexa, maar dat gaf ze ook eerlijk toe, dus ben ik nu aan het uitvogelen naar haar echtheid van het hier en nu... het gaat mij nu om het feit dat ze dus op haar naam die ze mij gegeven heeft een bankrekening heeft geopend en hoe echt is dat en kan dat zijn. Kan je bijvb zomaar in Rusland een rekening openen op naam En nee ik maak geen geld over. Ik heb haar gisteren geschreven dat ik helaas niet kan betalen wegens omstandigheden en dat we haar komst beter dan nog even uitstellen naar juli en dat ze dan ook makkelijker zelf kan sparen, dus de bal ligt bij haar of ze daar toe bereid is of niet. Is ze bereid zolang contact te onderhouden dan is ze echt wel echt, zo niet dan is het duidelijk dat ze niet echt is, want als het oplichting is gaat ze echt niet dagdagelijks contact houden in al die tijd
24 december 2021
Ik snap dat je er nu zo over denkt, echt ik heb ook lang getwijfeld, stel dat hij wel echt is, misschien ben ik wel te argwanend enz enz, maar iemand die om geld vraagt, ongeacht man/ vrouw, klopt niet. Je zit in een bubbel, je blijft hopen. Maar aub stop er mee. Dit is gewoon een oplichter, dit is te mooi om waar te zijn.
24 december 2021
Optie 1 kun je doen, dan probeer je haar aan t lijntje te houden, heb ik eerst ook gedaan, maar dan duidelijk blijven geen geld over te maken, moet jij is zien hoe gauw ze van de aardbodem verdwijnt. Geloof me ze halen alles uit de kast, om toch aan geld te komen.
24 december 2021

Als antwoord op door 3c1da4ae55f04e…

Inderdaad, maar het kan dus nog steeds positief zijn, ik probeer nooit het slechte in de mens te zien (in deze tijd denkt iedereen teveel negatief namelijk) het kan zomaar echt wel serieus zijn, dus ga ik haar aangeven dat we het beter nog even uitstellen tot juli, dan kan ze vanaf nu gaan sparen, want ik ga aangeven dat ik het vanwege operatie aan mijn schouder (wat ook echt zo is) nu ook niet kan betalen ivb de eigen risico die ik heb van €685,-. Als de liefde groot en echt is dat zal ze het snapoen en is ze bereid is nog even te wachten. Krijg ik daar andere berichten op terug dan weet ik het snel genoeg natuurlijk. Zelf hoop ik uiteraard dat ze nog steeds echt is, we zullen het zien
24 december 2021
Het enige juiste antwoord weet je zelf al. Het is niet fijn maar afkappen, ctrl alt del is de enige optie. Sterkte!
24 december 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk, als het niet echt is, ze spelen dan toch behoorlijk in op je emotie. Is ze toch wel echt dan sla ik me voor mijn hoofd haar hierdoor kwijt te raken dus ik denk dat ik haar ga testen, door haar aan te geven dat we het anders uitstellen tot juli, dan leren we elkaar beter kennen en kan ze goed sparen ervoor. Wat ze dan antwoord kan veelzeggend zijn
24 december 2021
Hallo, wat je het beste kan doen? Je onderbuikgevoel, klopt hoor, zo snel mogelijk blokken. Het is een oplichter. Geen geld over maken. Mss bij fraude desk( daar hebben ze mij super goed geholpen) wat dingen laten uit zoeken. Zij kunnen aan je verhaal al op maken, dat dit van alle kanten rammelt. Echt trap er niet in. Ik weet uit ervaring dat dit makkelijker gezegt dan gedaan is, ik heb ook weken getwijfeld, door verliefdheid wil je dit niet zien, en geloven, maar zo snel mogelijk dumpen. Je hebt al alarm bellen genoeg gehad. Succes, met alles. Wees op je hoede
24 december 2021

Als antwoord op door 3c1da4ae55f04e…

Ik heb het inmiddels aangemeld bij fraude hepldesk, wellicht dat zij ook eens kunnen kijken.
Standaard profielafbeelding
Nar
24 december 2021
Hoi. Ik begrijp je twijfel en je verlangen dat ze echt is wie ze zegt. Maar het verhaal klopt niet. Lexa blokkeert en verwijdert niet zo maar. Kennelijk zijn er al eerder meldingen geweest en vraagt ze (of hij) vaker om geld. Je kunt kijken wat er gebeurt als je zegt dat het nu niet lukt maar ik denk dat je in een gevaarlijk spel zit. Als je nu het contact verbreekt en blokkeert bespaar je jezelf een hoop ellende waarschijnlijk, beter alleen liefdesverdriet dan echt trauma en financiële schade. Sterkte en wijsheid gewenst!
24 december 2021

Als antwoord op door 51ee74e4b98f40…

Je hebt ook wel gelijk, maar ja die verliefdheid hey, ben al 22jr alleen en dan is het gevoel best groot, nu heb ik iets van ik wil het niet geloven maar moet het wellicht wel onderkennen wel ga ik hasr nog testen om aan te geven dat ik het ook niet kan betalen en we het anders uitstellen tot juli dan kan ze gaan sparen
24 december 2021
Lekker blokkeren en verwijderen, feit dat t op Lexa als fraude wordt bestempeld, zegt meer dan genoeg... Ook t feit dat er om geld wordt gevraagd aan iemand die ze nauwelijks kent, klopt niet... Dit is een gevalletje scam, begint met kleine bedragen en eindigt met grote bedragen, totdat je compledt leeggeplukt bent en uiteindelijk met lege handen achterblijft...
24 december 2021

Als antwoord op door 72add644c23948…

Bedankt voor je snelle reactie. Ja daarom denk ik aan 2 opties, want stel ze is wel echt dan baal ik daar ook van Optie 1. Ik hou contact en zeg haar dat ik helaas toch niet het geld heb door onverwachte uitgave en stel haar voor dat ze haar trip beter uitstelt tot ze het zelf kan betalen, dan kan ze komen in de volgende vakantie en zo leren we elkaar ook beter kennen in al die tijd. Of Optie 2. Ik verbreek inderdaad het contact met een smoes dat ik een andere vrouw heb ontmoet