Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Moeder van slachtoffer

Iets minder dan twee jaar geleden kwamen we erachter dat ons dochtertje van destijds 2,5 (bijna 3 jaar) jaar oud, seksueel misbruikt is door een bekende persoon die wij 100% vertrouwden.... Dat is toen per direct gestopt, gelukkig.

Ik weet niet of ons dochtertje (van nu 4,5 jaar) er op dit moment nog emotioneel last van heeft. 

Maar zelf merk ik dat ik nog erg veel last heb van de situatie. Nare herinneringen aan de ontdekking en de machteloze gevoelens van dat het gebeurd is. Moeilijk te verwoorden. Fysiek ernaar ik o.a. hevige buikpijnen als er plotseling herinneringen bovenkomen aan de situatie. 

Misschien dat het helpt om contact te hebben met andere ouders van jonge slachtoffers van seksueel misbruik. 

Zijn hier lotgenoten?

Bezig met laden...

9 Reacties *

07 augustus 2019
Hallo bloesem Het ligt per kind denk ik ook verschillend in hoeverre ze er zelf last van hebben. Mijn oudste is vanaf dat ze 2 is tot haar 8 en half jaar misbruikt geweest en ik merk het erg aan haar. Een ander zou dat niet zien. Voor de buiten wereld is ze erg spontaan erg sociaal en altijd vrolijk. En mijn jongste dochter is ook misbruikt hoelang weet ik niet maar daar merk je het niet heel erg aan. Kleine dingetjes vallen wel op maar niet in de mate van mijn oudste. Merk je zelf wel Iets aan je dochter? Je moet er ook voor waken dat je dingen niet gaat zien. Als je snapt wat ik bedoel. Ik heb er ook enorm last van als moeder zijnde. Klinkt heel dom misschien maar Lijk soms er wel meer last van te hebben dan mijn meiden. En dat moet je wel gescheiden houden. Kinderen zijn gelukkig op jonge leeftijd flexibele en je bent er op tijd achter gekomen. Maar ik snap je zo goed. Ik heb er ook nachtmerries van en ben er zelf ook enorm Onder verandert.
03 augustus 2019
Hallo Bloesem, mijn dochter is net vier geworden, ik ben er pas zes weken geleden achter gekomen. Ja er zijn lotgenoten. Veel liefs
24 juni 2019
Hallo Bloesem, ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn zoon, alleen was hij 18 maar wel autist en verstandelijk beperkt, wat heeft het tot de dag van vandaag met jou gedaan?
04 april 2019
Dank je wel voor je reactie. Wat vreselijk dat het jouzelf èn je zoontje is overkomen. Hoe ben je erachter gekomen dat je zoontje op school misbruikt was?
03 april 2019
Hoi bloesem, Hier een vader heb het helaas van beide kanten meegemaakt. Mijn zoontje is een jaar geleden op school misbruikt. Heeft hier zelf enorm veel last van gehad, maar lijkt er nu weer aardig bovenop. Met goede begeleiding en hulp zijn wij er met zijn allen bovenop gekomen. Dit is een lang proces. Ik zelf ben dus ook misbruikt daar ben ik sinds kort achter. Vandaar dat de woede en onmacht (schuldgevoel hoe heb ik mijn kind niet kunnen beschermen) nog steeds vast zit in mijn hele lijf en lichaam. Dus ja begrijpelijk dat je er nog veel last van hebt als moeder. Ik heb toen der tijd erg veel gehad aan emdr therapie. Wellicht kan jou dit ook wat verlichting geven. Emdr kan echt wonderen verrichten. Voor wat ik nu mee maak gaan we straks ook weer emdr toepassen, maar dit is nu nog te heftig voor mij. Hoop dat je wat hebt aan mijn bericht. Het is ronduit klote! Blijf met je poten van onze kinderen af! Veel liefs en sterkte Ps: je komt het weer te boven hoor. Geef het de tijd.
03 april 2019

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Ohja ik was zelf tussen de 3 en 5. Mijn ouders hebben nooit doorgehad dat ik er nog zo'n last van had. Ik heb het vastgezet tussen hele dikke muren. Maar invloed heeft het zeker op me gehad. Ben geen expert, maar dit is mijn ervaring.
02 april 2019
Hoi bloesem, helaas heeft het bij mij langer plaatsgevonden. Van zo jong ik me kan herinneren tot mijn vader op mijn tiende zelfmoord pleegde. Of en in hoeverre zij er last van zal krijgen kun je nu nog niet weten. Dat werkt voor de een heel anders dan bij de ander. Ik heb 36 jaar "gewoon" geleefd tot het omhoog kwam / ik het toe kon laten. Heb je hier begeleiding voor? Groetjes Neeltje
01 april 2019
Dank je wel voor je reactie. Toen het jou is overkomen; was jij toen ook zo jong als mijn dochter? Ik vraag me namelijk af in hoeverre zij er ‘last’ van heeft of er last van gaat krijgen.
31 maart 2019
Hallo Bloesem, ik zelf kan hierover niet met je praten. Gelukkig heb ik mijn kinderen tot nu toe kunnen sparen, voor wat mij overkomen is. Wel wil ik je zeggen, wat goed dat je dit tijdig hebt ontdekt, gestopt(!!!) en erger leed voor je kindje hebt kunnen voorkomen!!!!Geen schaamte, geen ontkenning, volledig achter je kind staan en beschermen. Beter kun je in zo'n situatie niet doen, hoe vaak gaat het anders.... Kan me wel goed voorstellen dat dit ook voor jou als ouder erg traumatisch kan zijn. Ik hoop dat je jezelf hierin hulp gunt?! Ook hoop ik dat je andere ouders zult treffen, om deze heftige ervaring mee te kunnen delen. Veel sterkte, Neeltje