Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Wat rest is pijn, woede en onmacht

Mijn verhaal zoals opgesteld in de politie aangifte.

Op dinsdag 11 mei 2021, omstreeks 11:54 ben ik via Facebook messenger in contact gekomen met een vrouw. Al snel vroeg ze me om over te schakelen naar Whatsapp en gaf me haar telefoonnummer.

Een internetcheck bracht aan het licht dat Wendy Yu een bekende Chinese erfgename, investeerder, beschermheer van de kunsten en filantroop is. Alles klonk oprecht en er ontstond al snel een chat vriendschap.  Na enige tijd introduceerde ze me in de wereld van de FOREX trading. Voor mij een compleet nieuwe wereld. Ik werd geholpen een account aan te maken bij het handelsplatform MT4, Binance en een account bij handelsbank acc-fx.com. Ze vond dat ik geld nodig had en wilde mij financieel helpen om meer geld te maken.


Op Binance werden de Euro's gebruikt om Bitcoin te kopen. Ook moest ik een account aanmaken op acc-fx.com. Dit account is gekoppeld aan mijn MT4-app-account. De Bitcoin werd omgezet naar USD en op de rekening bij ACC-FC.COM gestort. Het is veranderd in USD om te kunnen handelen.

Ik heb geld op de rekening gestort en we zijn begonnen met handelen. Er werd winst gemaakt, zo leek het tenminste. Uiteindelijk werd er door mij €50.500 gestort, zijnde al ons spaargeld voor de oude dag.

Toen ik onlangs vroeg hoe ik een opname kon doen, veranderde de toon en bleef ze hameren op meer stortingen. Mails naar acc@acc-fx.com worden niet beantwoord. Op 12-07-2021 rond 09:00 ging haar Whatsapp-account op zwart. Ik heb niet langer de mogelijkheid om haar te benaderen. De zaak is gemeld bij Fraudehelpdesn.nl, AFM en FIOD.

En dan komt pas het besef. De impact is zo groot. Instanties kunnen niets. De betrokken bank ING stelt “u heeft het zelf overgemaakt” en doet niets. Politie neemt aangifte op en laat al snel weten:

Wat gebeurt er met uw zaak?

We hebben op dit moment te weinig aanwijzingen of informatie om een onderzoek te starten. We bewaren uw zaak wel in onze administratie. Krijgen wij nieuwe informatie? Dan kunnen wij besluiten uw zaak toch te gaan onderzoeken. Dit zullen wij u dan laten weten. Heeft u zelf intussen nieuwe informatie die ons kan helpen? Neemt u dan contact met ons op.

Nadere toelichting

Ik heb uw aangifte ter beoordeling voor gelegd aan de financiële recherche. Uit hun onderzoek komt naar voren dat alle contacten en administratieve gegevens vanuit het buitenland afkomstig zijn en mogelijk adressen waarbij geen daders te achterhalen zijn en/of valse namen zijn gebruikt.

Kortom, je staat machteloos. Je voelt je zoals je nog nooit gevoeld hebt. De schaamte om het te vertellen is te groot, het blijft dus een geheim dat dagelijks aan je blijft vreten.  Alleen de kinderen weten het. Ook het financiële gemis begint te knagen. Niks geen beschermde oude dag meer. Gedachten die je niet wilt hebben vullen je hoofd. Dit gun je werkelijk niemand. Wij hebben ermee te leven. Iedere dag weer....

 

Bezig met laden...

5 Reacties

25 december 2022
Aan allen en [~5657] in het bijzonder, een update. Heb afgelopen donderdag een kennismakingsgesprek gehad met de advocaat uit de uitzending van RADAR, Marius Hupkes. De rust die hij uitstraalt en zijn expertise hebben me doen besluiten deel te nemen aan een groepje gedupeerden die de handschoen oppakken. Zo'n rechtszaak is een lang proces maar er is goede hoop op een positieve uitkomst. Voor ons is het de laatste strohalm. Ook al is het gebeurd in 2021, ik blijf strijdbaar. Kan uiteraard niet op details ingaan maar zal jullie zeker op de hoogte houden.
18 januari 2023
December 2022 schreef ik al, "ik blijf strijdbaar". Vandaar weer een update. Na een ZOOM meeting van een uur besloot ik in zee te gaan met advocaat M. Hupkes. Samen met nog een aantal gedupeerden pakken we de handschoen op. Oplichting door middel van cryptocurrency is lastig. De werkelijke daders zijn niet te vangen omdat ze echt onzichtbaar zijn. Maar er is nog een zonnestraaltje hoop. De transacties liepen namelijk via een buitenlandse partij die ook in Nederland opereerde en dat nog steeds doet. Dit, terwijl ze geen toestemming hebben van de DNB om financiële diensten te leveren in NL Sterker nog, ze hebben een miljoenen boete opgelegd gekregen door de DNB voor dit onwettig handelen. Maar als je als slachtoffer de DNB benaderd geven ze niet thuis omdat ze naar eigen zeggen niet tussen een bank en hun cliënten willen in gaan staan. Nee, maar wel boetes innen. Waar gaat dat geld eigenlijk heen? Maar ik wijk af. De eerste betaling voor een eerste kort geding is overgemaakt. Sinds lange tijd heb ik weer vertrouwen in een mogelijke goede afloop. Wordt vervolgd.....
17 april 2023
Hallo Henk, Door de uitzending van Radar kwam ik er ook achter dat ik word opgelicht en heb ook contact opgenomen met Hupkes advocaten. Vanmiddag heb ik een afspraak bij de politie om aangifte te doen. Jou zaak is al een stuk ouder maar deze oplichtingspraktijken en de verwoestende uitwerking hiervan vinden nog steeds plaats. Ik stuur mijn aangifte door naar het advocaten kantoor.
05 januari 2022
Beste Gucky, Wat moet jij je verschrikkelijk voelen. Als het dan ten volle doordringt dat je bent opgelicht, en al je geld kwijt bent... Ik ken het gevoel. Ik wens je heel veel sterkte! Warme groet, Rileen
04 januari 2022
Oh god wat erg! Ik weet hoe het voelt omdat ik EUR 35,500 ben kwijtgeraakt via Binance (Bitcoin!) en WesternUnion voor allerlei documenten om bij mijn vriend te kunnen zijn. Nooit gekregen natuurlijk. Geld weg. Aangifte bij de politie jn Nederland is een lachertje. Je hebt zelf overgemaakt Het is buitenland en ook al heb je megaveel bewijsmateriaal .. het wordt telefonisch afgehandeld en ik heb niet eens een zaaknummer. Vandaag online aangifte jn Dubai en USA gedaan. De emailadressen hadden IP adressen in Californië. Je voelt je zo dom, boos, verdrietig geld voor later weg. Het doet enorm veel pijn en vertrouwen... nooit meer! Knuffels