Boilerroomfraude ouder dan ik dacht
Hallo iedereen,
Ik had vandaag in eens op het idee waar komt boilerroomfraude vandaan. Daar ben ik nog niet achter.
Ik kwam wel een trailer tegen van een film “boilerroom” uit het jaar 2000 op YouTube, die ik even heb bekeken. Geeft een impressie van de fraude in die tijd, dus het is gedateerd, maar ook zo herkenbaar.
Hieruit kan ik opmaken dat als ze er in het jaar 2000 een bioscoopfilm over hebben uitgebracht, dat het een fraude is die al erg lang bestaat.
Bezig met laden...
1 Reactie
Wat goed dat je je verdiept in de achtergrond van boilerroomfraude! Het klopt dat deze vorm van oplichting al heel lang bestaat. De term "boiler room" komt inderdaad van de film die je noemt, maar de praktijken die erin worden getoond, waren toen al wijdverbreid.
Het is eigenlijk een moderne variant van oplichtingstrucs die al eeuwenlang worden gebruikt. Denk aan oplichters die mensen proberen te overtuigen om te investeren in nepprojecten of waardeloze producten. Vroeger gebeurde dit vaak via brieven of persoonlijke ontmoetingen, maar tegenwoordig gebruiken ze vooral de telefoon en internet.
De film "Boiler Room" heeft zeker bijgedragen aan de bekendheid van deze vorm van fraude, maar helaas bestaat het nog steeds. Oplichters blijven hun methoden aanpassen om mensen geld afhandig te maken.