Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor jongeren die seksueel misbruik hebben meegemaakt

Van pijn naar kracht: mijn pad naar heling

 

In deze wereld waar onrecht en pijn soms onoverkomelijk lijken, heb ik de moed gevonden om mijn stem te laten horen. Na jaren van stilte, na mijn aangifte, waarin mijn ervaringen met seksueel misbruik een zware schaduw over mijn leven hebben geworpen, heb ik de beslissing genomen om nu ook een melding te maken bij het hogere bestuur  (van de middelbare school waar alles gebeurd is) Dit is een stap die niet alleen mijn verlangen naar erkenning weerspiegelt, maar ook mijn vastberadenheid om anderen te beschermen tegen dezelfde pijn die ik heb doorstaan.


Met elke letter die ik opschreef, voelde ik een mengeling van verdriet, boosheid en bevrijding. De angst dat mijn woorden niet serieus genomen zouden worden, dat mijn pijn opnieuw genegeerd zou worden. Maar de bevrijding die voortkwam uit het uitspreken van mijn waarheid was onmiskenbaar. Dit was een daad van zelfliefde en moed, een stap naar mijn herstel en gerechtigheid.


 

Toch weet ik dat de weg die voor me ligt niet eenvoudig zal zijn. Er is een zeker mogelijkheid dat mijn melding niet de reactie krijgt die ik zo hoop. Dat de hogere directie misschien besluit om de zaak niet te onderzoeken, of dat de mensen die verantwoordelijk zijn voor mijn trauma verder kunnen gaan zonder gevolgen. In deze onzekerheid heb ik me voorbereid. Ik wil mezelf zo goed mogelijk wapenen tegen de pijn, de boosheid en het verdriet die me opnieuw kunnen overvallen.


 

Ik weet dat de weg naar genezing niet rechtlijnig/lineair is. Er zullen momenten zijn waarop de woede me overspoelt, waarin ik wil schreeuwen en vechten tegen de onrechtvaardigheid die me is aangedaan. Maar ik ben vastbesloten om deze emoties niet te laten leiden tot destructief gedrag. In plaats daarvan wil ik leren hoe ik ze kan beheersen, hoe ik ze kan omzetten in kracht.


 

Ik bereid me voor door middel van zelfreflectie en zelfzorg. Ik creëer een veilige ruimte voor mezelf waarin ik mijn gevoelens mag voelen zonder oordeel. Ik zoek steun bij mensen die me begrijpen, die mijn pijn erkennen en me aanmoedigen om mijn weg te blijven gaan. Ik ontwikkel strategieën om met mijn emoties om te gaan, zoals journaling, mindfulness en misschien zelfs creatieve uitlaatkleppen die me helpen om de storm van gevoelens te beheersen.


 

Als mijn melding niet de verwachte resultaten oplevert, wil ik niet zwijgen. Ik wil de moed hebben om door te gaan, om verder te strijden voor mezelf en anderen. Ik weet dat ik niet alleen ben. Er zijn velen die, net als ik, hun stemmen willen laten horen, die de kracht willen vinden om te genezen en anderen te helpen. Deze gedachte geeft me hoop.


 

Ik zal zeker even gaan huilen, lusteloos en deprimerend worden, maar Ik ben vastbesloten om mijn ervaringen te gebruiken als een bron van kracht.


 

Ik wil me richten op mijn doel om anderen te ondersteunen en te helpen die ook hebben geleden. Mijn pijn zal niet mijn identiteit bepalen, maar het zal me inspireren om een verschil te maken. Elke stap die ik zet in dit proces van zelfontdekking en genezing, zal me dichter bij de persoon brengen die ik wil zijn: een krachtige stem voor de onhoorbaren, een licht voor degenen die in de schaduw leven.


 

Dit is mijn verhaal van kracht, van doorzettingsvermogen en van mijn hoop. En ongeacht de uitkomst van mijn melding, zal ik blijven vechten voor mezelf en voor anderen. Want in deze strijd vind ik niet alleen mijn eigen herstel, maar ook de mogelijkheid om een verschil te maken in de levens van anderen. En dat is waar ik mijn ware kracht vind.

Bezig met laden...