Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor verkeersslachtoffers

Angst in het verkeer

Ik hoop dat ik door middel van het aanmelden bij deze groep, mijn angst voor het verkeer kan overwinnen en anderen kan helpen.

Ongeveer 2 maanden geleden wilde ik oversteken om naar rechts te gaan op een T-splitsing. Ik kwam uit een zijstraat en ik bleef wachten totdat ik kon oversteken. Toen ik niemand zag, stak ik over met de auto. Helaas kwam er toen een andere auto te hard aangereden (dit had ik terug gezien op de beelden) en deze zag ik aankomen rijden. De auto maakte geen aanstalten om te remmen. Ik gaf gas waardoor de achterkant van de auto werd geraakt in plaats van het midden van de auto. Een getuige vertelde mij dat hier vaker ongelukken gebeuren omdat mensen hier te hard rijden. Sinds ik de auto op me af zag komen heb ik angst in het verkeer als ik een auto op me af zie komen bij bijvoorbeeld een rotonde, of een weg naast me. Omdat ik schuldig ben verklaard (omdat ik de voorrangsweg op kwam) twijfel ik ook heel erg aan mezelf en mijn rijkwaliteiten. Ik kom vaak na een rit met klotsende oksels uit de auto. Ik ga werken aan deze angst en ik hoop ook anderen te helpen. 

 

Veel liefs,

 

L

Bezig met laden...

4 Reacties *

15 januari 2021
Hallo Lies20, Dank voor je snelle reactie en je tips! Fijn dat het beter gaat met jou <3 Muziek staat altijd aan bij ons, ik kijk momenteel nog maar weg als het druk is op de weg. Ik zal eens kijken wat EMDR is en of het iets voor mij is. Hoe ben jij in contact gekomen met andere verkeersslachtoffers? Groetjes, Visje02
15 januari 2021
Beste Visje02, Wat een nare ervaring en heel herkenbaar. Wat voor mij heeft geholpen is dat ik muziek opzet in de auto dat mij kracht geeft. Ook heb ik met verschillende mensen gepraat over hun ervaringen met verkeersongevallen. M. heeft me EMDR aangeraden, dit is een hele goede methode om trauma te verwerken, maar voor mij te heftig vanwege de prikkels die lastig zijn om te verwerken. Misschien kunt u EMDR overwegen? Groetjes en veel sterkte! Lies20
15 januari 2021
Beste Lies20, Wat is jouw verhaal herkenbaar! Ik heb net mijn eigen ervaring geplaatst. Mijn partner rijdt altijd, ik ben bijrijder. Na een aanrijding op de dag voor kerst ben ik lichamelijk aardig hersteld, maar het lijkt te verschuiven naar geestelijke stress. Ik ben bang voor vrachtwagens die dichtbij komen, of het nu op de rijbaan naast ons is, op de rotonde of gewoon van rechts komend. Ik zit dan huilend in de auto. Mijn partner kan daar niet mee omgaan, hij heeft zelf een trauma uit het verleden en is erg gesloten. Ik hoop dat deze angst snel over gaat, ik weet dat het normaal is en dat het tijd nodig heeft. Het is nu 2 maanden verder voor jou, hopelijk gaat het jou al beter? Sterkte nog, groetjes, Visje02
02 november 2020
Beste L. Wat goed dat je gaat werken aan deze angst. Bij mij heeft EMDR geholpen om van de angst in het verkeer af te komen. Je kan via de huisarts een doorverwijzing vragen. Hoop dat je er iets aan hebt. Heel veel suc6 en sterkte. Liefs M.