Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor de helpers van slachtoffers van seksueel misbruik

Ervaring met het helpen van een kind wat seksueel is misbruikt

Wij hebben jarenlang verschillende pleegkinderen gehad met allerlei verschillende problematieken. ik wil een ervaring met jullie delen, misschien hebben jullie hier iets aan. Meisje, 8 jaar, zo lang ze weet misbruikt door vader. We zijn jarenlang met haar onderweg geweest, en het gaat nu goed met haar.

Ze vond het zo moeilijk te begrijpen waarom papa, die zei zoveel van haar te houden, haar zo zeer deed. We hebben geprobeerd het haar zo uit te leggen. Jij bent een prachtig cadeau, je bent lief, kostbaar en waardevol. Wat papa met jou heeft gedaan is jouw cadeau uitpakken, een cadeau, niet voor hem bestemd, maar voor diegene waar jij alles later mee zou willen delen heeft papa uitgepakt en beschadigd. Papa had dat nooit mogen doen!

Nu mag jij met hulp proberen het cadeau weer zo mooi mogelijk in te pakken, we gaan proberen wat stuk is te repareren, en ja er zullen krassen blijven, die noemen we littekens, littekens blijven altijd op je, maar ze kunnen helen, dan zien we straks alleen nog dat het beschadigd is geweest, maar het is weer gemaakt. Soms zal je er aan denken, soms doet het zeer, maar je mag het nu achter je laten, dit hoeft nooit weer te gebeuren, we mogen je helpen om je sterk te maken, heel te maken.

Misschien heeft iemand van jullie hier iets aan, lieve groet.

Bezig met laden...

1 Reactie *

19 maart 2021
Wat hebben jullie dit mooi in woorden uitgedrukt. Ik hoop dat ze het ooit achter zich kan laten. Zelf is mijn ervaring na het seksueel misbruik, dat na de therapie de rauwe kantjes er wel af zijn, maar dat het altijd een deel is wat ik meedraag. Overigens wel een deel wat voelt alsof ik het kan dragen. Dit gun ik haar ook! Lieve groet, Jorien