Onlinefraude - boilerroom
Wat doe je al je slachtoffer bent geworden van boilerroom? Ik loop figuurlijk tegen een muur aan.
Ik ben voor mij een hoop geld kwijt. Bij telefonisch contact met de plaatselijk politie werd mij al direct gezegd dat er niets mee gedaan zou worden en ik kon fluiten naar mijn centen. Zo... die kwam hard aan. De officiële aangifte moest nog gedaan worden. Bij het ophalen van mijn aangifte heb ik de betreffende agent gesprek en gezegd dat het wel heel hard was wat hij zei. Het is de realiteit. Geen mankracht en als je er ooit nog eens wat van mag horen... het zou mij verbazen, maar je weet maar nooit. Sterkte ermee.
Computer en telefoon maar opschonen, app’s weggooien. M.a.w.: mogelijk bewijsmateriaal vernietigen. Niet gedaan. Mijn ICT man is bezig om na te kijken hoe het programma Anydesk is gebruikt, welke IPS adressen er gebruikt zijn en of er nog andere zaken naar boven gehaald kunnen worden.
Nieuwe identiteitsbewijzen aangeschaft. Want het betreffende ‘bedrijf’ P.T. uit ‘Engeland’ heeft op basis van mijn gegevens een account aangemaakt bij een bedrijf te R’dam dat in cryptocurrency handelt. Bij het zoeken van contact, hetzij per telefoon, melding voor support krijg ik een standaard antwoord. Dit is nu een maand geleden en ik wacht nog steeds op antwoord.
De Rbank, mijn bank ook, is niet geheel transparant. Op vragen over hoe zijn transactiemonitor doen, welke actie er ondernomen zijn, zijn er meerdere meldingen gemaakt over het betreffende rekeningnummer, krijg ik geen (duidelijk) antwoord. De tegenrekening loopt namelijk ook bij dezelfde bank. Zij hebben contact gehad met het betreffende bedrijf in R’dam. Wat mij, en vele andere niet lukt, lukt de bank dus wel! Maar daarbij is aangegeven dat er een volledige verificatie is doorlopen waarbij de zakelijke rekening is goedgekeurd. Echter staat op de site van het betreffende bedrijf: ALLE zakelijke rekening worden niet geaccepteerd. Het geld wordt teruggestort binnen een paar werkdagen.
Dat moet nog steeds gebeuren dus.
Rechtsbijstand: kijken niet verder dan de verantwoordelijkheid van de bank. En dan ben je blijkbaar gauw klaar. De betreffende verzekering is ook afgesloten via de bank, maar dat is bijkomend.
Als tip werd gegeven dat ik maar contact op moest nemen met het bedrijf in R’dam om te vragen waar mijn geld was, of zij mogelijk een onderzoek hebben lopen. Hoe dan? Even langsgaan op de koffie?
Al met al ruim een maand verder, maar niets opgeschoten. Je staat machteloos, tenminste zo voelt het. Ik weet dat ik niet alleen ben, dan er meerdere mensen zijn die op deze manier slachtoffer zijn geworden.
Meldingen gemaakt bij Fiod, AFM op aanraden van de Fraudehelpdesk. Misschien helpt het.
Graag zou ik willen weten wat jij gedaan hebt, wat je samen kunt doen, zodat dit soort praktijken een halt toegeroepen kan worden.
12 Reacties *
Als antwoord op (Geen onderwerp) door Anonymous (niet gecontroleerd)
Als antwoord op (Geen onderwerp) door Anonymous (niet gecontroleerd)