Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Opgelicht- spoofing

Dinsdag 12 september rond 16.30 uur gebeld geworden door een onbekend nummer. Ik kon het nummer wel zien (vaak staat daar anoniem bij) en soms pak ik op, vaak ook niet omdat ik aan het werk ben of zo. Ze kunnen mijn gewoon mijn voicemail inspreken.

Maar nu zat ik in de auto en kon ik handsfree oppakken.

De persoon in kwestie noemde zijn naam (Bas, Bart of Daniel, ik weet het niet meer) en meldde dat hij van fraudebestrijdingsdienst was van de SNS bank. Hij zei dat er 17 minuten geleden geprobeerd was om een bedrag van, ik gloof € 973 en centen van mijn rekening eindigend op xxxx over te boeken nnaar Litouwen. En die opdracht zou vanuit Antwerpen gegeven zijn. Dit vonden ze verdacht en daarom hebben ze die transactie geblokkeerd.

Vanwege die verdachte transactie ben ik dus gebeld geworden en ging de persoon in kwestie een aantal zaken met me doornemen. Ik zou nl. slachtoffer zijn van cybercriminelen die misschien software op mijn pc hadden geinstalleerd. Ik was verbaasd dat mij dit kon gebeuren, maar hij zei ook dat er zelfs politie-agenten en advocaten dit meemaakten. Ik was in eeste instantie verrast dat ik gebeld werd, maar toen we een aantal details doornamen, was ik vrij zeker dat dit de bank zelf was.

Net zoals een bankmedewerker normaal ook zou doen, vroeg hij mij om mijn geboortedatum ter controle en of ik in het verleden zaken had gedaan met Litouwen. Ik zei nee, en toen zei hij dat we dan de transacrties naar Litouwen gingen blokkeren, als ik dat goed vond. Ik had daar geen bezwaar tegen, want ik doe toch niks met Litouwen. Mocht ik in de toekomst wél een transactie naar Litouwen willen doen, dan kan nadat alles weer veilig was, dit weer open gezet worden.

Ik vond dit nog steeds erg aannemelijk dat dit kon kloppen.

Ook had hij 5 nieuwe betaalpassen aangevraagd voor mij, mijn vrouwe en 3 meerderjarige kinderen. Ik was eigenlijk heel blij dat iemand mij had behoed voor fraude en ik geloofde deze man voor bijna 100%.

 

Hij zei ook dat ik aan de lijn moest blijven i.v.m. de verzekering. Als ik zou ophangen, dan zou de verzekering niet meer uitbetalen omdat ik het contact met de fraudehelpdesk zou hebben verbroken en dan stonden ze niet meer garant. Achteraf is dat ook al raar. Ze willen voorkomen dat je in de tusentijd je bank gaat bellen. Nou, dat is ze dus gelukt....

 

Vanwege die verdachte transactie zou mijn netwerk/pc gescand moeten worden op mogelijke malware. Ook dit klonk logisch en ik werd daarna verbonden met de IT medewerker (achteraf vermoed ik, dat de helpdeskmedewerker en de IT medewerker één en dezelfde persoon waren). Beiden waren heel netjes, professioneel en correct.

Nou, ze hebben even gewacht totdat ik thuis was (rond 17.00 uur). Ik kwam binnen met de telefoon nog aan mijn oor. Mijn vrouw en kinderen zaten aan tafel voor het eten. Mijn vrouw en 2 van de 3 kinderen hadden een uitstapje en moesten op tijd vertrekken. En ook de honden moesten nog uitgelaten worden.

Snel verteld wat er aan de hand was en toen verder gegaan.

 

Nu moest er Anydesk op de PC geinstalleerd worden zodat ze de PC konden scannen op malware. Vanuit mijn werk wordt er door de IT afdeling ook vaker meegekeken en wordt mijn scherm overgenomen. Dus ik dacht dat dit wel ok was. Maar ik wilde toch de bank bellen. Maar als ik dat zou doen, dan zou de verbinding wegvallen en dan was ik niet meer verzekerd.

Mijn vrouw vroeg me of ik toch niet de bank moest bellen. Ze vertrouwde het niet. Nou, ik was zo goed als 100% overtuigd dat dit wél de bank  was die ik aan de lijn had. En ik was benieuwd wanneer ik 100% overtuigd was. Ik heb haar weggestuurd met de honden.

Vervolgens zei de fraudeur dat hij in eerste instantie alle transacties naar Litouwen ging blokkeren. Hij vroeg om mijn digipas en had inmiddels mijn scherm overgenomen. Vanwege de veiligheid van de antifraudesoftware zou mijn beeld op zwart gaan (achteraf natuurlijk zodat ik niet kon zien wat hij allemaal uitspookte).

Hij wilde dat ik de digipas zou gebruiken en toen was ik achterdochtig. Ik zei dat ik dit niet helemaal vertrouwde.

Hij lachtte even en vroeg me of ik google wilde intypen. En vervolgens of ik naar de website van de sns bank wilde gaan. Vervolgens op de link van ‘Contact’. Hij vroeg me of  ik telefoonnummer wat in mijn display van de telefoon stond overeenkwam met dat op de site. En dat klopte.

Als ik nu kijk, dan staat dat nummer er ook, maar is dat van de Alarmcentrale reisverzekering 

Verder stond ook dat slotje voor de URL, dus ik vertrouwde de site ook. Maar ik vermoed nu dat die site toch nep was, omdat die resiverzekering er niet bij stond.

En hij begon zelf over dat * bij ‘Dit is geen nummer van de SNS. Hij zei dat de fraudebestrijding van alle banken één kantoor hadden zodat ze snel met elkaar konden schakelen, vanndaar dat dit nummer niet specifiek van de SNS bank was.

 

Afbeelding verwijderd.

 

 

 

Toen was ik 100% overtuigd dat dit klopte. Het klonk gewoon goed.

Mijn vrouw vertroouwde het niet, en vond dat het lang duurde, maar ik ben veel meer bekend met dit soort zaken en heb haar gezegd dat dit gewoon beter is dat we nu geholpen zouden worden. Ze is vervolgens rond 18.30 uur met mijn 2 oudste kinderen naar de klimhal gegaan en kwam pas later op de avond terug.

Ik heb toen de digipas gebruikt zodat die transacties naar Litouwen geblockt konden worden. Scherm ging op zwart en toen ik de digipas gegevens moest invullen, zag het er allemaal vertrouwd uit. Zelfde layout, alleen de kop van de transactie was anders. Nou, dit geloofd ik ook, want als je een ID check doet op de sns bank heb je ook een andere kop of indeling. Nou, vanwege die blokkades vind ik dit ook niet zo vreemd.

En het duurde en het duurde. En omm het uur werd de verbinding automatisch verbroken en belde hij me meteen weer op.

 

Rond 18.50 was ik benieuwd of ik iets op de SNS app kon zien of die € 973,- afgeboekt waren of niet. Eigenlijk meer om te kijken hoe dat er  dan uitzag. Kon ik dat zien? Kon ik ook eventueel een terugboeking zien. Dat soort dingen.

Maar ik zag dat er om 18.28 een bedrag van € 3800,- van mijn spaarrekening naar mijn lopende rekening was geboekt en daarna € 3728,40 was weggeboekt.

Ik riep meteen de helpdeskmmedewerker erbij en hij zei dat ik dat niet had moeten doen! Door in te loggen had ik transacties geactiveerd die klaar stonden. Dat had hij me duidelijk nog gezegd. Ik had het verknald. Ik mocht echt niet meer inloggen. Niemand mocht dat doen!

En dat tijdsverschi dan? Ik kijk nu en het was al een half uur geleden geboekt? Dat was ook een truc van de oplichters dat de tijdstippen anders ‘geprogrammeerd werden’ of zoiets.

Kort daarna stelde hij me gerust dat hij contact had gehad en dat dit bedrag binnen de verzekerinng viel. Maar als dit nog een keer zou gebeuren, dan was dat niet meer verzekerd.

Geschrokken van dit was ik stellig om niet meer in te loggen. Ik vertrouwde hem nog steeds voor de 100%. Maar achteraf was dit het meest duidelijke signaal dat er iest niet klopte. Hoe kon ik zo stom zijn. Als mijn vrouw erbij was geweest, dan had ze zeker gezegd dat ze het niet vertrouwde em zou ze de bank hebben gebeld.

Mijn jongste zoon zat de hele avind boven en ik heb niet gevraagd of ik zijn telefoon kon lenen.

 

Uiteindelijke durrde het en duurde het tot 3.15 in de nacht. Zo  lang ben ik aan de lijn gehouden. Ik heb regellmatig gevraagd hoe lang het ging duren en hij zei dat de voortgang 63% was. Of dat het moeilijk aan te geven was.

Ik zou een rapport krijgen met de beviindingen wat ik dan zou kunnen gebruiken bij de aangifte bij de politie.

De hele avond/nacht heb ik dus een aantal keren de digipas gebruikt. Telkens een zwart scherm vanwege de privacy van de antifraudesoftware en alleen als ik de codes moest intypen, kreeg ik een vertouwd SNS scherm met ‘blokkering’ of iets dergelijks. Eerste dus Litouwen blokkeren, daarna Benelux en nog apart Nederland. En nog een paar keer, maar door de vermoeidheid weet ik niet meer precies welke ‘blokkeringen’ dat waren.

Ik heb nog gevraagd of de rekeningen van mijn kinderen gevraar liepen. Mijn kinderen zijn meerderjarig, dus beheren ze (gelukkig) hun eigen rekening. Anders waren die misschien ook leeggepllunderd.

 

Gedurende de avond kreeg ik te horen dat er malware gevonden zou zijn en dat die heel diep in het systeem zat. Het hele netwerk moest gescand worden en daarom duurde dat zo lang.

Ik vroeg toen ook of mijn creditcard gevaar liep. Ja, dat was ook het geval. Hij kon meteen schakelen met ICS.

Hij vroeg me om de gegevens en normaal gesproken zou ik dit nooit met iemand delen, maar ik was zo in de veronderstelling dat deze meneer me aan het helpen was i.p.v. aan het oplichten dat ik die gegevens doorgegeven heb. Uiteindelijk hebben ze de dag erna geprobeerd om geld van mijn Visa Card af te boeken, maar is dit niet gelukt. Visa vertrouwed het niet en de rekening is nu geblokkeerd. Gelukkig. In alle consternatie was ik dit nl. helemaal vergeten door te geven dat ik die gegevens aan hem doorgegeven had, dus woensdagmiddag sloeg de paniek  toe toen ik een melding van de Visa kreeg dat er verdachte inlogpogingen waren geweest. Ik was helemaal in paniek! Hoe kon ik zo stom zijn geweest om dit niet meteen te melden??? Maar gelukkig is hier niets afgeboekt.

 

Mijn vrouw was thuisgekomen met de 2 oudste, verbaasd dat het nog steeds aan de gang was en ik heb gezegd dat dit gewoon nodig was. Ze zijn vervolgens naar bed gegaan.

 

Op het einde is hij gestopt en zou de dag erna de malware verwijderd worden. Ik moht nog steeds niet inloggen omdat dit het risico met zih mee zou bengen dat de transacties geactiveerd konden worden. Ook hier weer achteraf: hoezo? Het is toch nu al geblokkeerd? Ongelofelijk. Maar ik was al zó moe, dat ik niet helemaal meer helder was.

Ik kon wel nog gewoon met mijn betaalpas betalen. He ik zelf specifiek gevraagd. En nu pas tijdens het typen denk ik: hoezo? Die waren toch geblokkeerd??? Echt zo stom dat ik daar niet aan gedacht heb...maar ja, dat was al 7 uur eerder gedaan of zo.

Ik heb duis vanaf 16.30 uur tot 3.15 aan de lijn gezeten met die gast.

Hij zou me de dag erna om 12.00 uur bellen.

Vervolgens hebben we Anydesk nog verwijderd omdat dit niet meer nodig was.

 

De dag erna ben ik om 6.45 uur opgestaan en naar mijn werk gegaan.

Ik heb de middag vrij genomen omdat ik een slaaptekort had. Ik zou naar huis gaan zodra het telefoontje van 12.00 uur afgerond was en dan aangeifte gaan doen bij de politie met het rapport wat ik zou ontvangen.

Om 12.00 uur, niemand gebeld. Na 10 minuten ben ik in de auto gestapt en naar huis gereden. Ik dacht dat er vertraging zou zijn omdat ze nog steeds bezig waren met de analyse.

Toenn ik thuis kwam, heb ik mijn vrouw verteld dat ik nog geen telefoontje had en ik even een uurtje op de bank wou slapen.

Om 14.00 uur was mijn vrouw erg onngerust dat er nog steeds niet gebeld was en ze wilde de bank bellen.

Dat heb ikzelf eben na 14.00 uur gedaan en toen schrokken we ons helemaal kapot. We waren opgelicht. Paniek!!!

 

Je wilt niet weten hoe ik me toen voelde. Ik was belazerd, ik vertouwde die persoon 100%, ik had mijn vrouw d’r waarschuwingen genegeerd, als mijn kinderen minderjarig waren geweest hadden hun rekeningen ook gevaar gelopen. Hoe kon ik zó stom zijn geweest? Ja en dan gaat dat gesprek wel 100 keer door je hoofd en zie je pas de rode vlaggen. Dit was verdacht, dat was verdacht, enz. Maar opp dat moment was ik er zó van overtuigd dat ik een bankmedewerker aan de lijn had. Dit  was zó professioneel gedaan. Continu  schakelen tussen de service medewerker en de IT mmedewerker, detials van mijn rekeningen gecheckt, mijn geboortedatum gecheckt, vertrouwen gewonnen door neiuwe betaalpassen aan te vragen, de oude door te knippen bij de chip, de uitleg overal bij. En ik dacht echt dat ik er nooit zou intrappen. En nu ben ik de grootste ezel op aarde. Ongelofelijk.

 

Uiteindelijk bijna € 35.000,- leeggeroofd en in principe heb ikzelf die overboekingen gedaan. Ik voel me zo schuldig naar mijn vrouw. Het is gvd zo’n beetje de hele erfenis van haar moeder van bijna een jaar geleden! En dat heb ik op mijn geweten! Door die ene persoon......

Ik kan eigenllijk niemand iets verwijten dan die oplichter en mezelf, maar mijn vrouw is hier het grootste slachtoffer. Zij heeft me een paar keer gewaarschuwd, maar ik negeerde dat. Zij wilde de bank bellen, maar ik zei dat ik de bank al aan de lijn had. En zij is nu haar geld van haar moeder kwijt.

Bezig met laden...

17 Reacties *

20 december 2023

Ik herken het gevoel helemaal. Die schuld en schaamte. Ik ben precies op diezelfde manier opgelicht door criminelen die zich voordeden als medewerker van de fraudedesk van de KNAB. In totaal 48000 euro weg van onze zakelijke rekening. De vof heb ik samen met mijn beste vriendin. Heb in die 3 uur met die ‘medewerker’ aan de telefoon geen moment bedacht om haar te informeren. Ik werd in de fuik van urgentie getrokken, er was geen tijd te verliezen volgens hen. Het was zo professioneel, en ik ben er met open ogen ingetuind. Omdat het om een zakelijke rekening gaat kom ik niet in aanmerking voor de coulanceregeling. Heb jij geld daaruit terug ontvangen? Voel me nog steeds schuldig naar haar toe en ben een advocaat aan het zoeken met ervaring in spoofing-zaken. Weet jij of iemand in deze groep iemand wellicht? Verder wil ik graag in contact komen met gedupeerden van de KNAB om samen sterker te staan. Ik blijf vechten voor rechtvaardigheid! Wens je sterkte en ben benieuwd welke stappen je onderneemt om de fraudeurs te pakken en gecompenseerd te worden.

20 december 2023

Als antwoord op door 3f0e5d2cdb214b…

Hoi Hanya,
Ik on pas 2 weken na het voorval aangifte doen.
Ik was al de 5de die week En dat bij een klein politiebureau.
De agente vertelde dat slachtoffers uit alle lagen van de bevolking komen
Zelfs politie-agenten en een IT specialist.

Er valt niet tegenop te boksen. Politie is nog op bezoek geweest en heeft mijn pc op sporen onderzocht.
Ze konden nog wat terugvinden van Anydesk maar daarna nooit meer iets gehoord.

Zelf zat ik de eerste 3 a 4 dagen er helemaal doorheen. Hoe kon ik zo stom zijn? Dat verwijt maakte ik continu.
Uiteindelijk ben ik er toch vrij snel overheen kunnen stappen.
Ik bedoel, ik was hierdoor niet in de financiële problemen gekomen en dat scheelt wel heel veel. Dan kun je op een gegeven moment die knop omzetten en accepteren Day het geld weg is.

Uiteindelijk heb ik uit het niets alles vergoed gekregen vanuit de coulanceregeling.
Tot de laatste cent.
Natuurlijk was ik blij, en ik hoop nog steeds dat ze de daders nog kunnen pakken.

In eerste instantie verweet ik de bank ook niks. Maar na enkele weken dacht ik er anders over.
Waarom is er geen alarmering dat er 5 grote bedragen 's avonds en 's nachts afgeschreven worden na rekeningnummers die ik nooit gebruikt heb?
Waarom is er geen 2 stapsverificatie bij overboekingen groter dan bijvoorbeeld. €1000,-? Dus dat ik een SMS krijg mey de raad of ik een bedrag x naar rekening y wil overboeken. Dan had ik gezien dat het geen blokkering was, maar een overboeking.
Dar soort technologie bestaat gewoon.

Ik hoop dat de daders gepakt kunnen worden. Het gebeurt wel, maar het is lastig.
En misschien heb je wat aan mijn verhaal.

Heel veel sterkte.

17 november 2023

Spoofing is zo erg, en achteraf is alles zo duidelijk.
Ik help mijn oma erg vaak met zulke dingen, ze is ook al een paar keer gebeld door "Microsoft" of de bank ETC...

08 november 2023

Ik herken mezelf zo in jouw verhaal, Eric! Ik was in contact gekomen met mijn oplichter via Instagram en na een jaar introduceerde hij me tot het malafide beleggingsplatform. Ik ben €70.000 kwijtgeraakt en heb nu een schuld (gelukkig bij mijn moeder en niet bij de bank). Ik voel me zo schuldig want mijn spaargeld was ook mijn erfenis. Ik geloofde mijn bank ook niet die mij belde om me te waarschuwen, mijn moeder waarschuwde me ook... dit heeft zich afgespeeld in mei en heb het er nog steeds lastig mee. Ik ben 29 dus ik weet dat ik de rest van mijn leven heb om te werken om dit recht te zetten.. maar ik had nooit gedacht dat zo’n onschuldig lijkend berichtje beantwoorden me zo veel zou kosten. Achteraf zie je inderdaad dat veel niet klopte en dat je gewoon het contact had moeten verbreken toen je twijfels had. Maar ze weten je zó slinks te overtuigen. Het is echt een heel vals spelletje. Ik ga nooit meer iemand vertrouwen helaas. En zo vaak spookt de gedachtes door mijn hoofd: als ik nooit op zijn berichtje had gereageerd… etc. Heel veel sterkte!

17 september 2023
Hoi Eric, Natuurlijk voel je je achteraf dom en een ezel. Dat geldt voor ons allemaal. Ik ben door alle mooie verhalen ruim 200.000 kwijt via de zogenoemde boilerroomfraude. Deze mensen (zijn eigenlijk geen mensen) zijn zo gewiekst en weten zo je vertrouwen te winnen dat je er blindelings intrapt. Achteraf wanneer je goed nadenkt zie je dat veel zaken niet klopten en vreemd waren. Ik ben zelfs door mijn eigen bank gewaarschuwd, maar geloofde toch den andere kant. Nog steeds wordt ik door personen benaderd met het verhaal dat ze mijn geld kunnen terughalen of dat ze het zelfs op een rekening hebben staan en mij willen helpen. Allemaal fake en oplichting. Wanneer ik hen met zaken confronteer welke niet kloppen en onjuist zijn wordt het contact (altijd via onbekende telefoonnummers en/of telegram)verbroken. en na een paar weken komt de volgende. Dat onbehaaglijke gevoel wat je hebt zal nog steeds terugkomen en moet op termijn slijten. Ook ik heb nog steeds dagen dat ik me ineens weer ellendig voel, al wordt het echt wel minder. Je vroeg ook of je je computer zou moeten laten nakijken op foute software. Ik zou dat als ik jou was doen. Ik heb mijn computer/laptop ook laten opschonen. Het gaf mij een beter gevoel toen ik dat gedaan heb, anders blijf je maar denken dat ze iets met je computer/laptop kunnen doen. Ook bij mij was anydesk geïnstalleerd. Dat kan bij een goede computerzaak. De politie doet dat niet voor je. Ik wens jou en ons allemaal het beste en de kracht om dit een plaatsje te geven en niet ons leven nog verder te verwoesten. Groet Aginus
17 september 2023

Als antwoord op door dc24b90c22a745…

Hallo Agnius. Ook ik was slachtoffer van boilerroomfraude. Geloofde ook mijn eigen bank niet! Ben 160.000 euro kwijt geraakt. Politie kan er niets mee omdat het buitenland erbij betrokken is. Heb alles vanaf mijn iPad gedaan. Deze iPad heb ik teruggezet naar de stand zoals deze is bij aankoop. Ook mijn telefoonnummer gewijzigd en een andere telefoon genomen. De oude telefoon (iPhone) ook terug gezet in aankoop modus. Ook mij grijpt het nog vast, dit alles speelde in de periode eind april/ half mei. Ik heb het een plek gegeven, maar het deurtje zit nog niet op slot. Groeten
17 september 2023

Als antwoord op door dc24b90c22a745…

Hoi Aginus, Wat een verschrikkelijk verhaal. Ik kende de term boilerroomfraude niet, maar na het googlen weet ik wat het is. Ik wil mijn pc door de politie laten nakijken, misschien dat er nog sporen zitten die naar de daders leiden. Maar de fraudeurs hebben me op het einde nog anydesk zelf laten verwijderen. Sporen waarschijnlijk op deze manier gewist. Ik hoop voor je dat ze de daders kunnen aanpakken en je geld op de een of andere manier terugkrijgt Ik leef met je mee, net zoals met alle andere slachtoffers. Groet, Eric
16 september 2023
Hallo Eric Ik schrik van je verhaal! Het is alsof ik mijn eigen verhaal lees. Een paar weken geleden is bij ons hetzelfde gebeurt. Heb ook uren met ze aan de telefoon gezeten. Ik ben op deze manier ruim een ton kwijt geraakt op rekening van de zaak van mijn vriend en zwager. Ook ik voel me erg naar, dom, schuldig enz. Voel een zwaar hart als er over gesproken wordt. Wij hebben nu een heel klein deel terug via onze bank, maar ik vrees dat we het grootste gedeelte nooit terug zullen zien. Ik ben nu op vakantie en heb het prima naar me zin, maar ik merk ook dat ik soms wat stil en in mezelf gekeerd ben. Dat zal wel tijd nodig hebben. Ik wens je veel sterkte toe! Knuffel, Wietsjie
17 september 2023

Als antwoord op door 759bea454d4b41…

Hoi Wietsje, Dank voor je verhaal. Als ik de reacties zo lees, ben ik niet de enige. Ik heb 2 dagen met een steen in mijn maag rondgelopen. Bijna niks gegeten. Ik herken dat wat jij voelt. Ik pak de draad weer op, maar merk dat ik heel snel weer afgeleid ben en die film opnieuw afspeel. Gewoon, midden in een gesprek. Heel veel sterkte, Eric
16 september 2023
Hallo Eric, Het zweet brak me weer uit bij het lezen van jou verhaal. De angst en nervositeit kwamen weer boven. Ook ik raakte veel geld kwijt. Erfenis van mijn man. Ook ik heb geen argwaan gehad. Verschrikkelijk! Veel sterkte! Vriendelijke groeten Marja
16 september 2023
Vreselijk . Bij mij een paar maanden geleden gebeurd in een ander context. De daders moeten nog steeds voorkomen fff moet t nog zien wat ze voor straf krijgen . Het komt nu ook weer terug als ik dit van jou leest. Ik schaamde me rot en durfde er met niemand over te praten . Zo erg dat ik er ingetrapt was ffff het is een te lang verhaal om te vertellen maar ik voel met je mee en begrijp je helemaal . Heel veel sterkte Eric . Gr Joke
16 september 2023
Hai Eric, Wens je sterkte en hoop dat alles gauw weer normaal wordt. Je houd er een trauma van over te goed van vertrouwen. Zelfde meegemaakt 17 februari.. Maar weet dat hier mensen zijn die je begrijpen en weten wat je voelt
16 september 2023
Hi Eric, Dank voor je uitgebreide verhaal. Het is te makkelijk om te reageren met ‘luister altijd naar je onderbuikgevoel’. En dat had je, begrijp ik uit je verhaal. Maar de professionaliteit van deze lieden kreeg de overhand. Weliswaar in een andere context, maar mij is het ook overkomen. Als IT’er waarschuw ik mensen altijd voor dit soort zaken en ben er met open ogen ingetuind. Weet je, er wordt veel geld uitgegeven aan campagnes als ‘hang op, bel je bank!’ Maar ze spelen in op je vertrouwen ook al is de uitleg die ze geven erg brak. Dat het niet jouw geld was (zo voel je dat) maakt het extra wrang. Het gebrek aan zelfvertrouwen, het eeuwige ‘had ik maar…’, het schuldgevoel, je gaat het nog heel veel tegen komen. Hoe graag we willen helpen, dat is een proces waar je zelf doorheen zal moeten. Uiteindelijk, zo was het in mijn geval, overwint de gedacht, ‘het is maar geld’. Dat is het moment dat je jezelf gaat herpakken om verder te gaan. Natuurlijk hadden jullie mooie dingen met dat geld kunnen doen, maar de realiteit is, het is weg. ‘k Hoop oprecht dat je op de een of andere manier nog iets terugkrijgt. Bij ons ging het om de overwaarde van de woning, zo’n €50.000. Dat hadden we als appeltje voor de dorst nu ik bijna gepensioneerd ben. Het contact met Slachtofferhulp en de mogelijkheid er over te praten heeft me goed gedaan. Weet dat we er voor jullie zijn en dat we stuk voor stuk soortgelijke ellende hebben meegemaakt. Mocht je persoonlijk contact willen, pb me gerust.
16 september 2023
Sterkte Eric! Het zijn zulke geraffineerde criminelen die je langzaam aan hun fuik in drijven. Bij mij een ander verhaal maar wel herkenbaar hoe slinks ze te werk gaan.
16 september 2023

Als antwoord op door 2c3a8db77f2748…

Ik had dit verhaal aan mezelf gemaild met zoveel mogelijk details, zodat ik niks vergeet als ik aangifte kan doen bij de politie. Dat is nl. pas op 27 september. Ik weet ook niet wanneer mijn rekening weer veilig wordt verklaard en door wie. Tot die tijd is die rekening geblokkeerd. Is mijn pc besmet nu ze 'erin' zijn geweest? Wie schoont de pc op? Gaat de politie hiermee aan de slag? Geen idee. Ik wens je ook heel veel sterkte en dat alles uiteindelijk goed komt.
16 september 2023
Hoi Eric Ik weet hoe je je voelt. Pffffffff Het is mij ook overkomen Ik ben maar liefst 110.000 euro kwijt De erfenis van mijn vader Ik stuur je straks een pb met mijn 06 nummer Vriendelijke groet Lydia
16 september 2023

Als antwoord op door af6e44936a3d4e…

Mijn god....Ongelofelijk...wat een bedragen. Ik ben gelukkig niet in de financiële problemen hierdoor geraakt, maar als ik niet zo'n lieve vrouw had, had dit ook nog eens mijn huwelijk kunnen kosten. Het ergste vind ik het schuldgevoel. Hoeveel rode vlaggen ik genegeerd heb. Achteraf dan. Elke dag speel ik die hele film wel tientallen keren af waar ik had moeten ingrijpen. Dát zit me het meeste dwars.