Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

BTCcrest.com online beleggingen

In de Ad las ik een artikel gerelateerd aan Geraldine Kempers en een presentatrice van omroep Max. In dat artikel liet Geraldine aan de presentatrice van omroep Max zien hoe makkelijk het is om via je telefoon online te beleggen. In dat artikel was ook een link opgenomen dat verwees naar Btccrest.com. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Ik op dat link klikken, 

Wat opviel, maar waar ik geen aandacht aan bestede was dat de link in dat artikel meteen van naam wijzigde. Helaas in de waaan van dat moment ging ik verder.

Eenmaal op de site gekomen stond er dat eerst een naar ik meen een aanmeldt bedrag van €250 moest betalen. Ik nam dit bedrag voor lief. Ik melde mij aan op Btccrest.com. Naam, e-mailadres en telefoonnummer (06) opgegeven. 

Ik had amper op accept of verzenden gedrukt of ik werd gebeld op mijn 06-nummer. Het was een +44 netnummer (uit London). "Hallo Ferdy my name is George Livine. Welcome to our tradingplatform" (ik ga maar verder in het Nederlands). Ik ga je begeleiden bij het aanmeldt proces om van deze platform gebruik te kunnen maken. Om gebruikt te kunnen maken van ons platform moet je eerst een bedrag van € 250 betalen. Ik geef aan dat ik dat gelezen heb.

Ik, oké geen probleem. Wacht zegt George Livine ik geef je korting. Je hoeft maar €185 te betalen en dit bedrag is dan je tegoed op je beleggingsplatform, Btccrest.com. Hij stuurt mij per e-mail een betaal link dat verwijst naar Rollo learning en niet naar Btccrest of iets dergelijks. Ik op dat link klikken en er komt een betaalpagina te voorschijn. 

George is nog steeds aan de lijn en geeft aan dat ik mijn credit card gegevens moet invullen, ook de security code van de credit card invullen om de betaling af te ronden. Alles ingevuld en op send gedrukt. George geeft aan dat ik in de loop van de volgende dag door mijn accountmanager gebeld zal worden om mij verder te helpen in dit opstart proces. George stuurt mij ook een securitycode. Als er vanuit Btccrest contact met mij opgenomen zou worden dan zou diegene eerst verwijzen naar deze securitycode. Ook door mijn accountmanager die mij bellen gaat. Dit om fraude te voorkomen (achteraf lach je hierom en zeker alle verhalen gelezen te hebben). We nemen afscheid van elkaar.

Een uur later wordt ik weer op mijn 06 gebeld. Ook weer een +44 nummer. "Hallo Ferdy, my name is Lucas May. I am your accountmanager". Als accountmanger ga ik je eerst helpen om diverse accounts aan te maken. Hij gaat mijn ook helpen om te leren om te gaan met het beleggingsplatform. Hij e-mailt mij een password voor de Btccrest platform, omdat ik hem door de telefoon niet goed kon verstaan. Hij verzekerd mij deze niet te delen met anderen. Hij geeft aan hoe ik de Btccrest beleggingsplatform moet openen. Ik doe dat en voilà, Btccrest beleggingsscherm gaat open en er flikkert allerlei groene en rode kleuren op het scherm. Lucas laat mijn het platform zien en inderdaad op mijn balance staat een bedrag van €185 om in eerste instantie mee te  beleggen. Hij stelt voor om een bedrag van in te leggen om te laten zien hoe snel je winst kunt maken. Hij legt in klikje hier klikje daar. Ik zie mijn belegging in het rood (verlies) gaan, maar Lucas stelt mij gerust, don't worry straks zal het omslaan en je raad het nooit echt waar binnen tien minuten slaat het rode kleur om in groen. Winst €20. Há kijk Ferdy binnen 10 minuten heb je al een winst van €20.

In de tussentijd om het gesprek gaande te houden is Lucas aan het afgeven op banken hoe vies deze zijn en je weet niet wat ze met je geld doen. Het is beter om je geld op een internetbank te zetten waar je alle vrijheid hebt. Om het geld op de Btccrest beleggingsplatform in te leggen is het noodzakelijk om een cryptorekening (of account) aan te maken waar ik het geld van de beleggingsplatform en vice versa op de cryptorekening kan zetten. Daarnaast heb ik ook internet bankrekening nodig. Maar hij gaat mij wel begeleiden bij het aanmelden hiervan.

Om mij goed te kunnen begeleiden is het noodzakelijk dat ik een programma download waarmee hij kan meekijken en het proces beter kan begeleiden. Ik weiger dit omdat ik wel gehoord hebt over frauduleus handelen hiermee. Lucas geeft aan dat dit geen probleem is en hij gaat mij (blind) vertellen hoe aan te melden. Ik bij mijzelf denken dit heb je toch vaker gedaan, maar oke. Lucas vraagt mijn om een crypto Bybit account aan te maken. Bybit klinkt bekend in de oren dus zonder enig argwaan gaan we verder. Lucas vraag mij hier en daar te klikken maar het gaat erg traag. 

Lucas vraagt wat voor werk doe. Ik geef administratief werk niks bijzonders 9 tot 5 baan. Heb je een huis? Ja zeg ik een appartement. Heb je een hypotheek, ok daar geef ik antwoordt op ja zo'n €120.000. Wat voor auto heb. Ik.. een golf. Oke nice hij geeft aan dat hij in een BMX X5 rijdt. Het gaat hem goed voor de wind en hij beschouwt zichzelf wel rijk. Ik vraag hem als je rijk bent waarom nog werken dan. Ga genieten van het leven. Oh no no no, hij houdt van dit werk en dat geeft hem voldoening. Hij vraagt hoeveel spaargeld ik heb. Nou zo'n €50.000 zegt zonder enig terughoudendheid (achteraf kun je je zelf een kogel door je hoofd schieten). Door dit praatje te houden heeft hij al een beeld van mij gemaakt. Hij vraagt wat ik wil investeren. Ik geef aan €5.000. Oke zegt Lucas. I am going to make you a rich man. Tegen het einde van het jaar heb jij meer dan €100.000 verdiend.

 We zijn onderhand al een 2 of 3 uur verder. Op een gegeven ogenblik geeft hij aan om de volgende dag verder te gaan. Hij vraagt of dezelfde tijd schikt om gebeld te worden.

Hoe heb ik dit gesprek ervaren?                                                                                     Een zeer prettig gesprek, Lucas stelde mij op mij gemak. Nam rustig de tijd om de Bybit account op te zetten. Alleen ( dit is achteraf) hij gaf wel af op banken dat deze niet deugden (nu achter als de puzzelstukjes op z'n plaats vallen begrijp ik ook waarom). Het is beter om een internetbank te hebben, want dan heb je meer vrijheid om je geld te besteden zonder dat de bank ernaar kijkt en rare dingen mee doet. Weet je wel hoeveel geld ze maken met jouw geld zegt Lucas. Dus negatief praat over banken. Maar hij weet informatie uit je te halen, maar dat hoort bij een accountmanager dacht ik bij mij zelf, immers hij gaat ook je bijstaan bij het beheer van je account (achteraf fout dus).

De volgende dag neemt Lucas weer contact met mij op. We gaan verder met het aanmeldt proces bij Bybit. Hij vraagt dit maal weer op het programma Anydesk te installeren op mijn computer. Zo kan hij sneller en beter mij door het proces helpen. Ook omdat bij mij alles in het Nederlands is. Al twijfelend programma Anydesk op mijn computer geïnstalleerd. Dit programma opgestart en Lucas vraagt mij om de cijfers aan hem door te geven zodat hij mee kan kijken op mijn computer.  Zo gezegd zo gedaan.

Lucas kijkt mee. Om bij Bybit aan te melden heb je ook legitimatie nodig en er wordt ook foto's van mij en mijn identiteitskaart gemaakt. Lucas kijkt live mee.  We ronden aanmeldt procedure Bybit af.

Lucas geeft aan dat om te kunnen beleggen moet je ook geld van je reguliere bank naar een internetbank overmaken. Vervolgens van je internetbank naar je crypto rekening en zo kun je ook je winst van je belegging overhevelen naar je reguliere bank.                                                                                                                                 Dus de volgende stap is om een internetbank account aan te maken. Lucas stelt voor om een rekening te openen bij de  Bunq bank. Ik heb verder hier geen kaas van gegeten dus akkoord. Internetpagina van de Bunq bank openen. Er zijn een paar opties voor het openen van een rekening en hij kiest er een met een laag maandbedrag te betalen.

We openen en internetbankrekening. Ook hierbij er wordt vanuit de bank foto's of een filmpje van mij gemaakt en en kopie van mijn identiteitskaart. Ik heb mijn rijbewijs in beide keren gebruikt. En wederom voilà, we hebben een cryptorekening en een internetbankrekening geopend. Hoera hoera hoera we kunnen bijna beleggen in crypto's. 

Lucas vraagt of ik niet een bedrag wil inleggen. Nou zeg laten we nou maar eerst met het bedrag van € 185 beginnen en later zien we het wel. Al gaande het gesprek geeft lucas aan dat er zaken gebeuren op de aandelenmarkt dat zijn aandacht nodig heeft hij belt mij later terug. Ook bij dit proces zijn we een paar uur bezig 

Later belt hij mij terug en nu heeft hij een Nederlands sprekende collega die mij graag even mee kennis wil laten maken. Deze persoon noemt zijn naam maar ik heb deze niet kunnen onthouden. Hij geeft aan dat hij graag wilt voor mij wilt verdienen daar krijgt hij als professional provisie voor. Hij vergelijkt zijn bemiddeling met het werk van een chirurg. een professional die weet wat hij doet in plaats van dat je het zelf doet met alle gevolgen van dien. Vervolgens geeft hij de telefoon weer aan Lucas. Lucas laat nog even zien hoe je geld van de Btccrest platform overmaakt naar Bybit en vandaar naar de Bunq bank. Echter dit laatste stap het overmaken van Bybit account naar Bunqbank rekening lukt. Je moet eerst de Bunq Bank koppelen aan je Bybit account door een bedrag over te maken. Nu ik geen bedrag op Bunq bank had liet hij mij dat zien.

en het is laat en dus laten we het even hierbij. 

Hoe heb ik het dit keer ervaren?                                                                                       Ook nu weer een persoon die je gerust stelt, tijd voor neemt. Aangeeft dat hij het beste met je voor heeft. Geld voor je gaat verdienen. We gaan ervoor.

 In de avonduren laat ik mijn gedachte nog eens over alles gaan en omdat ik in de stemming van beleggen ben (waan van het moment) besluit ik om een bedrag van €5.000 over te maken van mijn spaarrekening naar mijn betaalrekening. Hiervoor moet ik mijn over te maken limiet bij de bank verhogen en na 4 uur kan ik bij mijn geld. Ik zit zo in spanning van het beleggen dat ik besluit om niet € 5.000 over te maken naar mijn betaalrekening maar 2x€5000. Pas weer mijn limiet bij de bank aan. Na 4 uur maak ik €10.000 over naar mijn betaalrekening. Het is inmiddels middernacht.

De volgende ochtend ben ik al 7 uur bij de supermarkt voor een aanbieding. Ik sla flink in en loop naar de zelfscan kassa. Alle producten gescand ik wil afrekenen. Lukt niet, huh ik heb toch genoeg geld op mijn rekening? Nog een keer geprobeerd, lukt weer niet. Gelukkig heb ik cash geld bij me en reken af. Ik ga naar huis en merkt dat ik een e-mail van mijn bank heb ontvangen. Meneer Ferdy wij komen graag in contact met u. Afzender fraudehelpdesk bank. Ik denk, ik heb met mijn credit card betaald die ik nou net had aangevraagd en mijn eerste betaling aan BTC had gedaan dat het hierover ging.

Ik bel met de fraudehelpdesk van mijn bank. Ik geeft aan dat mijn pasje geblokkeerd is en dat ik een e-mail heb ontvangen om contact op te nemen met de fraudehelpdesk. Ik wordt vervolgens doorverbonden.

Ik krijg een medewerker aan de lijn die aangeeft dat ze zien dat ik een groot bedrag wil opnemen en wil vertellen waarvoor ik dat bedrag wil gebruiken. Aan medewerkester verteld dat ik artikel heb gelezen van Geraldine en op een site ben geweest voor het aanmelden een betaling via credit card heb gedaan. Hierop  sloeg medewerker aan en vroeg mij hoe alles in zijn werk is gegaan. Bovenstaande verhaal verteld ook verteld dat persoon mee kon kijken van programma Anydesk. Medewerker vraagt of persoon meegekeken heeft. Antwoord, Ja.  Medewerker vraagt of persoon identiteit en inloggegevens heeft kunnen zien. Ik geef aan inlog niet identiteit wel.

Medewerker geeft aan dat op internet zoveel geschreven staat over BNN-ers en fraude hiermee. Medewerker geeft aan dat zijn inschatting is dat ik in een frauduleuze handeling terecht ben gekomen. Medewerker geeft ook aan uit te kijken met handel in crypto's vanwege witwaspraktijken. Enfin om lang verhaal kort te houden ze geeft aan dat mijn rekeningen geblokkeerd blijven. Ik moet aangifte gaan doen bij de politie van identiteitsfraude en mogelijke beleggingsoplichting via internet. Het bedrag van €185 ging de bank niet vergoeden omdat nog geen sprake was van oplichting en of nalatigheid van de bank. Ik gaf aan dat niet erg te vinden en enorm blij te zijn dat de bank mij hierop  attendeerde. De schade had veel erger kunnen zijn. Om mijn rekening te deblokkeren moest ik een aangifterapport van politie aan de bank overleggen.

Enig zins uit het veld geslagen van dit gesprek en terug op aarde, de e-mail gelezen van de bank. Aangegeven wordt:                                                                                       -doe aangifte bij de politie;                                                                                                 -maak melding van identiteitsfraude;                                                                               -verwijder alle geinstalleerde programma's op de computer;                                       -wijzig alle wachtwoorden;                                                                                                -alle accounts opheffen.

Zo gezegd zo gedaan afspraak gemaakt met de politie om aangifte te doen. Aangifte opnemen kon pas een paar dagen later. Ondertussen geen geld meer om dingen te kopen en benzine te betalen. Ik betaald alles per pin. Heb haast geen contant geld op zak of in huis. Geld geleend dus van anderen. 

De accounts bij Bunq bank en Bybit  eerst wachtwoorden gewijzigd en vervolgens opgeheven. Dit ging van leiendakje. BTCcrest account merkte ik dat nergens een ophef knop was. Account bleef instand en tot heden nog steeds.

Mijn omgeving geinformeerd dat ik mogelijk gehackt bent en aangegeven dat ik niemand telefonisch om geld zal vragen.

In de middag wordt ik door Lucas gebeld. Aan Lucas aangegeven dat ik niet meer wil beleggen via hen. Lucas hoort mij aan snapt niet waarom vraagt om uitleg, ik geef aan dat ik niet meer wil beleggen. Ik hang telefoon op. Moment later wordt ik weer gebeld door George Livine hij vraagt wat er aan de hand is. Ik geef aan dat mijn rekening geblokkeerd is door de bank en dat ik geen geld heb om te beleggen. Hij geloofd dit zegt tegen mij om geen onzin aan hem te vertellen. Hij weet hoe het bankwezen werk. Omdat het gesprek nergens naar leidde, maar afgekapt. Moment later wordt ik weer gebeld. Ik neem niet op.

Aangifte bij politie                                                                                                                Op afspraak (paar dagen later) bij politie aangekomen situatie uitgelegd dat ik mogelijk slachtoffer bent van beleggingsfraude, waarop de bank mijn rekeningen heeft geblokkeerd en op voorspraak van de bank aangifte kon doen om dat ik de aangifte nodig heb om mijn rekening gedeblokkeerd te krijgen. 

Politie geeft aan dat zij niets voor mij kunnen betekenen. Er heeft geen oplichting plaatsgevonden. Dat ik een bedrag heb betaald zien ze als een normale transactie verder niks mis mee. Ik krijg van de politie een bewijs mee dat ik daar geweest bent voor aangifte en dat mijn verhaal is opgenomen.

Terug naar de bank gegaan. Gebeld met de afdeling fraudehelpdesk. Daar vernomen dat blokkade opgeheven was.

Mijn computer                                                                                                                   Het programma Anydesk verwijdert. Computer teruggezet naar fabrieksinstellingen, wachtwoorden gewijzigd en waar nodig twee traps aanmeldt beveiliging ingesteld. Hoop dat e.e.a. adequaat is.

Stand van zaken nu                                                                                                              Omdat ik mijn telefoonnummer nog niet gewijzigd heb word ik nog steeds opgebeld. Ik heb een paar keer de telefoon opgenomen om aan te geven dat ik mijn BTCcrest account opgeheven wil hebben. Maar hier wordt geen gehoor aan gegeven. Laatst kreeg ik een telefoon waarin persoon aangaf dat ik ge-upgrade was. Gaf deze persoon aan dat ik geen interesse had en wilde dat mijn account opgeheven werd. Hij gaf aan dat ik gebeld zou worden door de financiële afdeling hiervoor.

Ik merk nu ook dat ik uit Zuid-Afrika appjes krijg om boetes te betalen.

Ter afsluiting                                                                                                                         Mijn verhaal zal voor velen mostert na de maaltijd zijn, maar hoop dat het toch ergens aankomt. Ik zelf heb veel veel geluk gehad, waarvoor ik mijn bank zeer erkentelijk ben. Ik stond op het punt om geld weg te geven. Ik realiseer mij ook dat ik indien het wel een legitieme beleggingsplatform zou zijn dat de beleggingen van dien aard zouden kunnen zijn dat ik telkens geld bij zou moeten leggen in geval van negatieve beleggingen.

Met vriendelijke groet,

Ferdy E.

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

Bezig met laden...

5 Reacties *

20 maart 2024

Mijn geld zonder reden vasthouden. Ze hebben mijn gloednieuwe account geblokkeerd, er was niet eens een overboeking. Vertrouw deze niet met uw geld, er zijn geen problemen met de klantenservice. Ayrlp.com heeft mij uit de situatie gered. en getraceerd de overdracht en het werd teruggeboekt naar mijn rekening

08 februari 2024

Dank voor het delen van jouw verhaal. Mijn bank heeft helaas laat gereageerd. Ik ben wel benieuwd welke bank zo snel reageerde?
Vr Gr Merel

25 januari 2024

Een nagenoeg identieke ervaring met BTCcrest. zelf nog bezig met de Bunq bank fraude afdeling. ga niet in op bedrijven die je gaan helpen om het geld terug te krijgen want 99% van deze instanties zijn re-scammers.

ik ben hier ingegaan met 10000 euro en die heb ik na veel slapeloze nachten maar afgeschreven als verlies, want het had nog veel meer kunnen zijn als je interne stemmetje niet spontaan begint te praten. Hoe erg je hierdoor ook in de problemen komt, kijk vooruit, dit gebeurt je nooit weer, en als je daar vrede mee kan maken wordt je leven hierdoor niet meer geregeerd.

helaas moet ik zeggen je staat niet alleen, de BTCcrest site en de service was tot op de tweede dag zeer aangenaam en professioneel.

Politie en FIOD bieden geen oplossing.

Succes allen, de telefoontjes van uit +44 en prive duren volgens experts ongeveer een jaar. Als ik of wie dan ook een ingang heeft om deze mensen aan te pakken. deel het!

Groeten Olav

13 december 2023

Wat een herkenbaar verhaal. Bij mij was het Helene Hendriks die het aanprijsde en via Immediate Alpha kwam ik terecht bij Exorays. Verder helemaal vergelijkbaar. Ik zie wel dat de creditcard-maatschappijen alert reageren. Als je bitcoins wil kopen, wordt je kaart vrijwel meteen geblokkeerd. De bank is nog niet zo alert.
Zojuist ben ik wel gebeld door een aardige mevrouw van de AFM die de werkwijze ook nog eens uitlegde en dat het best lang door kan gaan dat je benaderd wordt!
Veel sterkte in ieder geval.

Standaard profielafbeelding
MIR
26 oktober 2023

Naar om te lezen, maar wat fijn dat de bank zo alert was! (In mijn geval helemaal niet).
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. In mijn geval was de naam van het beleggingsplatform FinanceWise. Ik ben daar ook terecht gekomen via een artikel/advertentie in het AD met het verhaal van Angela Groothuizen). Ik begrijp overigens niet dat dergelijke advertenties nog geplaatst worden door het AD.
Heel veel sterkte!