Tips voor het goed voeren van een gesprek

Katja | Contentmanager Slachtofferhulp Nederland • 16 februari 2021
1 reactie
1
86 weergaven

Je wilt als helper zo goed mogelijk een slachtoffer bijstaan. Hoe voer je een goed gesprek met iemand die een ingrijpende gebeurtenis heeft meegemaakt? We hebben een paar tips. 

  1. Begin in het hier en nu. Check waar op dit moment behoefte aan is. Vraag hoe het vandaag gaat. Wat heeft er nú impact en wat is er nú belangrijk? Dat wat gebeurd is, hoef je niet te laten herhalen, tenzij iemand daar zelf graag over vertelt. 

  1. Laat je persoonlijke mening achterwege en neem een open luisterhouding aan. De beleving van het slachtoffer staat voorop. Tenzij het slachtoffer bevestiging zoekt. Dat iets niet had mogen gebeuren bijvoorbeeld.  

  1. Probeer niet te relativeren, of op te beuren. Daarin schuilt de valkuil dat je een situatie goedpraat. Hierdoor voelt een slachtoffer zich niet serieus genomen.  

  1. Probeer niet alles in één gesprek te bespreken. Mensen met stress kunnen tijdelijk minder informatie aan. Voorkom dat je een heleboel tips of talloze oplossingen opsomt. Hou het simpel en stop als je merkt dat iets niet aankomt. Laat het dan even rusten en wacht op een volgend moment. 

Herken je bovenstaande tips? Hoe heb je zelf jouw gesprekken aangepakt? Viel je nog iets op waar andere helpers wat aan kunnen hebben? 

Laat het hieronder weten.