Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Tips voor en door helpers

Ik wil haar helpen maar ik weet niet hoe

Ik ben twee jaar geleden een meisje tegengekomen op omegle (chat site). We hebben lang contact gehouden en zijn echt goede vrienden geworden. Ze vertelde me alles wat er in haar leven gebeurde en dat ze suicidale gedachtes heeft en regelmatig snijd om hier vanaf te komen. Ze is op dit moment 15 jaar.

Rond februari - maart werd zij ineens stiler. Ze had wat tijd voor zichzelf nodig en die heb ik haar gegeven. We hadden nog wel dagelijks contact maar dat beperkte zich tot goedemorgen/welterusten. Uiteindelijk begon ze weer te praten en heeft ze me verteld wat er gebeurd was.

Begin februari heeft ze een man ontmoet op omegle. Hier heeft ze een paar dagen later mee afgesproken en hij heeft haar "aangeraakt". Bijna een maand later hebben ze weer afgesproken. Dit keer in een hotelkamer. Hier heeft hij haar meerdere malen verkracht en geslagen. Ze vertelde dat ze blauwe plekken had na de tijd. Daarna heeft ze begin april een weekend met hem doorgebracht. Hier heeft hij haar weer meerdere keren verkracht en geslagen. Ze zei dat de eerste keer ze alleen van dat suicidale gevoel af wou en die ervaring met hem bracht haar daar vanaf. De tweede keer was ze van te voren onzekerder en bang. Hij had haar deze keer ook meer pijn gedaan en wondjes gegeven. Achteraf heeft ze een zwangerschaps test gedaan omdat ze niet zeker wist of hij in haar was klaargekomen of dat hij een condoom had gebruikt of niet.

Dat was de laatste keer dat ze met hem heeft afgesproken. Hij woont in Duitsland en het is moeilijk voor hem om langs te komen opnieuw. Daarbij komt dat hij als barman werkt en een heel onregelmatig leven leid. Hij woont bij een vriend en heeft een kind met een andere vrouw. Ze mag van hem niet met andere jongens omgaan of met iemand spreken. Hij zelf is wel aan het daten met andere mensen omdat hij "niet alleen kan zijn".

Nu hebben ze nog steeds veel contact met elkaar. En wij gelukkig ook. Maar zei wil nog steeds weer met hem afspreken. Ik kan met haar over hem vragen stellen maar ik weet niet wat ik moet doen. Ze zegt dat ze nog steeds heel confused is en niet goed weet waarom ze wil afspreken met hem. Ze zijn van plan om in de zomervakantie opnieuw af te spreken en dan wil zijn naar hem toe. Echter gisterenavond heeft zij hem weer gevraagd om sneller langs te komen en ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb gezegd dat ik mee wil in het hotel waar ze gaan afspreken. Zodat ze iemand heeft om naar toe te gaan wanneer het teveel wordt. Als hij weer niet reageert wanneer zei nee zegt of wanneer hij haar harder slaat of mishandelt. Ik weet niet of dit goed is.

Ik probeer haar steeds te vertellen wat zei me eerder heeft verteld. Over hoe ze zich voelde toen het gebeurde en na de tijd en wat er allemaal is gebeurt. Zei denkt dat het anders is de volgende keer maar ik ben bang dat het nog erger wordt.

Ik ben bang om het haar ouders of haar vrienden te vertellen omdat ik niet wil dat ze mij als vertrouwenspersoon kwijt raakt of dat ze denk dat ik haar verraad. Ik weet ook niet of dat de juiste keuze zou zijn.

Ik woon zelf 3 kwartier van haar af en heb haar 1 keer in het echt gezien nadat ze weer een heftige avond met hem had gehad online. Verder hebben we veel contact met elkaar online.

Hoe ga ik hier mee om? Hoe kan ik haar helpen? Moet ik haar tegenhouden om opnieuw met hem af te spreken? Moet ik haar laten gaan? Moet ik haar ouders inlichten? Haar vrienden?

 

Alvast bedankt voor de reacties

Bezig met laden...

6 Reacties *

01 juni 2022
Beste Zee, Lastig om deze beslissing te nemen. Ik denk niet in termen van goed of fout. In ieder geval ligt de beslissing nu bij de ouders, daar hoort het ook te zijn. Zij zijn de eerste verantwoordelijke voor haar. Ik weet niet of je hun hebt gevraagd om jouw immuniteit te waarborgen als melder. Dat zou ik hen wel hebben gevraagd. Ik denk niet, dat je je schuldig moet voelen. Ik vind dat je jezelf daarmee onrecht aandoet. Je bent een warm en betrokken mens. Je hebt van uit je oprechte gevoel en geweten gehandeld. Veel sterkte je hebt het best wel zwaar gehad met deze beslissing. Groet Lenaco
01 juni 2022
Update: Ik heb haar moeder opgebeld en het allemaal verteld. Ik hoop dat ik er goed aan heb gedaan. Maar ik weet het nog niet. Ik voel me nu ook schuldig tegenover haar. Tegenover haar ouders. Ik weet het niet.
27 mei 2022
Beste Lenaco, Ik krijg inderdaad de laastse tijd het gevoel dat ze hier niet zelf uit kan komen. Ook niet met mijn hulp. Ik kan anoniem hier een melding bij maken bij de politie maar zodra ze voor haar deur staan met dit verhaal weet ze dat het van mij komt. Ik ben de enige die het op dit moment weet. Daarmee is mijn rol als vertrouwenspersoon gelijk weg. Ik heb gepraat met Veilig Thuis. Die konden niks betekenen in dit geval. Ze hebben me wel doorgewezen naar het centrum voor seksueel misbruik en de politie. Dat zijn mijn eerste vervolgstappen. Ik wil haar niet kwijt. Dat ze zich helemaal afsluit voor iedereen en dat ze alleen met hem is. Dus ik probeer dit zo voorzichtig mogelijk aan te pakken. Maar ik ben het met je eens dat er iets moet gebeuren. Vandaar mijn vragen hier ook Bedankt voor je reactie
27 mei 2022
Beste Zee, In hoeverre is ze in staat om zelf hierin een afgewogen beslissing te nemen? Ze is minderjarig. Als je het anoniem meldt kun je nog steeds haar vertrouwens persoon zijn. Nergens staat dat zij dit zelf moet doen, als kind zijnde. Misschien kun je de kinderombudsman benaderen. Iemand van de zedenpolitie inschakelen. Misschien als ze in veiligheid is gesteld, dat je in een later stadium haar kunt vertellen, hoe de vork in de steel zit. Doe het niet alleen. Hier moet worden ingegrepen. Lenaco
27 mei 2022
Hallo, Bedankt voor je reactie. Ja het is verschrikkelijk. Ik heb het er ook erg moeilijk mee om te beslissen welke vervolgstappen ik moet nemen. Ik heb mezelf voorgenomen om het nooit opnieuw te laten gebeuren. Maar ik lees ook overal dat het slachtoffer het zelf moet aangeven en dat je het niet kan forceren. Maar zei is nog steeds zo onder zijn controle. Ik kan ook bijna niet toekijken en ik wil tegen haar schreeuwen en zeggen dat ze moet stoppen en haar vertellen dat dit echt niet kan maar ik weet niet hoe zonder haar pijn te doen of bij me weg te drukken. Dan heeft ze straks niemand meer die het weet. Ik wil haar vertrouwen in mij niet beschamen maar ik wil ook niet dat het weer gebeurt.
27 mei 2022
Beste Zee, Wat een heftig verhaal zeg. Wat ik lees is dat het meisje 15 jaar is. Sex met een minderjarige is strafbaar. Wat zou je doen, als het je eigen kind betreft.? Hier moet worden ingegrepen. Je kunt dit anoniem melden bij de politie. Wanneer zij weer afspreekt met deze persoon en je weet, waar de ontmoeting plaats vindt, kan er worden ingegrepen. De schade voor haar wordt alleen maar groter, wanneer dit doorgaat. Het klinkt misschien erg hard, maar ik zou niet kunnen blijven toekijken. Veel sterkte welk besluit je ook neemt Lenaco