Reageren op dit verhaal?

Als lid van de Slachtofferhulp Community kun je in gesprek gaan met andere leden. Deel jouw eigen ervaringen, ondersteun andere slachtoffers of stel vragen.

4 reacties

Naast lotgenoot nu ook ambassadeur
Steven | Ambassadeur

Hoi Saav, als je er mee gaat beginnen maar er nog zo weinig van weet dan is het misschien goed daar met je behandelaar over te bellen.
Imaginary exposure is zoals de naam al zegt vooral beelden vormen om je op die manier ermee te confronteren. In de praktijk goed voor mensen welke de directe confrontatie nog niet aan durven te gaan.
Persoonlijk niet gehad maar voor mensen met een goed verbeeldingsvermogen kan het heel effectief zijn wanneer bespreken van de onderdelen lastig is.

Wat betreft je verhaal hier delen.
Maak het niet groter dan nodig.
Je kunt beginnen met benoemen wat er is gebeurd zonder de details of inhoud in te gaan. Je kunt je verhaal als het goed voelt verder uitbreiden. Alles op jouw tempo.

Het voelt daarentegen of alles en iedereen weet wie je bent en wat je schrijft en wat erachter zit. Je angst zorgt ervoor dat je dit soort dingen gaat denken. Vooral laten leiden door wat je weet.
Het is anoniem online. Zolang jij geen naam van jezelf of anderen gebruikt weet ik niet of je mijn buur bent of een bn'er

Login om te reageren
Saav0202

Hi Steven,
Wat een fijne reactie.

Zeven jaar geleden ben ik slachtoffer geworden van seksueel misbruik. Dit duurde 3 a 4 maanden en het was mijn eerste verkering. Ik heb het stil gehouden tot februari 2020..

Login om te reageren
Steven | Ambassadeur

Hoi Saav,

Toevallig nog wat duidelijkheid kunnen vinden?

Het kan in het begin vaak voelen namelijk alsof je teveel bent door al je vragen. Maar mocht dit zijn. Kies voor jezelf en laat de angst of schaamte je niet weerhouden!

Ik had eigenlijk al wat eerder willen reageren, maar helaas heb ik die ruimte niet kunnen vinden.

Login om te reageren
Steven | Ambassadeur

Wat betreft het stil houden zo lang. Er staan puntjes achter wat mogelijk kan insinueren dat je niet meer weet of durft te vertellen of dat je er zelf wat van vindt dat je het tot toen stil hebt gehouden.

Ten eerste. Misbruik is niet iets wat mensen van de daken schreeuwen. Het is ondanks dat het goed is om er snel iets mee te doen, heel menselijk om je met zoiets kwetsbaars juist terug te trekken en stil te houden. Je voelt je gebroken en hebt het gevoel alsof er eerst weer iets "heel" moet worden. Tot je tot de conclusie komt dat dit niet zomaar gebeurt of dat je het wachten beu bent of dat de boosheid de overhand neemt. Of in sommige gevallen de klachten die erop volgen te erg worden.

Ten tweede je hebt nu een stap genomen. Je wilt iets of je mist iets? Veel mensen die hier komen (ik inclusief in mijn herstel) hebben het gevoel dat zij dom waren. Of dat ze aanstichter waren of zij de enige zijn die dit overkomt. Helaas is de schatting dat de helft van de vrouwen te maken krijgt met seksueel grensoverschrijdend gedrag. 2/5 is bekend. Schatting van 50% maar vermoedens van 3/5. Desondanks is het een onderwerp met veel schaamte en taboe. Niemand wil het lijden ondergaan of zien bij bekenden. Er is hierdoor ook veel victimblaming.

Ik kijk uit naar je reactie.
Groet

Steven
P.s. misschien dat andere forumgenoten kunnen delen hoe hun eerste keer hier was en wat geholpen heeft om hier wat te delen.

Login om te reageren