Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor de helpers van slachtoffers van seksueel misbruik

Ervaring als helpende met een slachtoffer van seksueel misbruik.

Het begon allemaal bij mijn werk in de supermarkt. Er kwam regelmatig een meisje langs die op mij heel erg onzeker over kwam. Ik merkte dat ze vaak toenadering zocht en lang met mij bleef praten. Natuurlijk had ik daar niet altijd de tijd voor maar ik deed mijn best. Mensen zeiden tegen mij; ga niet met haar om, ze geeft problemen. Ik dacht toen al dat er iets niet klopte. Op een gegeven moment kwam ze weer eens in de winkel. Dit keer helemaal bont en blauw geslagen. Ik vond het zo zielig dat ik aan haar gevraagd heb of ze een keer buiten het werk om met mij een wandeling wou gaan maken. Dit vond ze goed. Ze heeft al gauw aan mij door gegeven dat het niet goed ging thuis en dat ze een vriend had waar ze veel ruzie mee had. Na vele gesprekken kwam ik er achter dat haar veel oudere vriend haar seksueel misbruikte. Je zag haar steeds verder achteruit gaan en op een gegeven moment begon ze zichzelf ook te snijden en kreeg ze anorexia. Dit was voor mij als helper ook erg zwaar omdat je eigenlijk alleen een luisterend oor voor haar kan zijn maar ik was ook geen professionele hulp! die had ze wel nodig! na meer dan een jaar durfde ze eindelijk de stap te zetten om haarzelf op te laten nemen bij een kliniek. Dit om haar eetstoornis te laten behandelen. Stukje bij beetje ging het beter en had ze steeds minder een luisterend oor nodig. Op dit moment is ze een trotse moeder van 2 gezonde kinderen en is ze zelf gelukkiger dan ooit. Dit is natuurlijk niet meer met de man die haar misbruikte. ongeveer eens in de 2 maanden hebben we nog contact. Nu helaas alleen nog via whatsapp of telefoon maar het is er! we praten veel maar eigenlijk alleen nog maar over positieve dingen. Ik ben blij dat ik haar destijds heb kunnen helpen. ik hoop dat dit nooit meer nodig is maar mocht dit wel zo zijn zou ik het zo weer overdoen. ik ben erg benieuwd of ik hier nog mensen binnen deze groep kan vinden die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt.

Bezig met laden...

2 Reacties *

25 januari 2021
wat fijn dat je je gevoel hebt gevolgd en haar hebt kunnen helpen. Wij hebben niet zoiets meegemaakt, wel veel andere situaties. Wat fantastisch dat het nu zo goed met haar gaat, heerlijk dat je hierin een schakel mocht zijn!
25 januari 2021
Jeetje wat een heftig verhaal. Wat heeft dat meisje een hoop ellende gehad, fantastisch dat jij haar hebt kunnen helpen, al is het alleen om naar haar te luisteren. Gehoord worden is fijn en super dat ze nu gelukkig is en van die droeftoeter af is.