Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Iemand ervaring met aangifte doen?

Ik ga binnenkort aangifte doen van verkrachting dat 10 jaar geleden is gebeurd. Ik weet wie dit heeft gedaan maar heb hier geen feitelijk bewijs van. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Bezig met laden...

7 Reacties *

03 februari 2021
Hoi, ik heb 3 weken geleden aangifte gedaan, na bijna 15 jaar. Ook geen bewijzen meer, niet meer dan alleen verhalen. Het gaat ongeveer zoals hierboven wordt beschreven. Naast dat je veel shit door gaat, moet je alles tot in details navertellen. Dat vond ik het moeilijkst. Ga er vanuit dat je er weinig tot geen gerechtigheid mee krijgt, dat kan mogelijke teleurstelling voorkomen. Zorg dat je de hulp krijgt en vraagt die je verdient. Want die hulp en steun zul je echt nodig hebben en weet dat je dat ook verdient, echt waar!!! Ook zul je geduld moeten hebben. Deze zaken kunnen lang op zich laten wachten. Heel veel Sterkte. Ik weet wat je door gaat straks.... liefs Lola
03 februari 2021

Als antwoord op door 617f9c16688c45…

Dankjewel voor je reactie. Ik heb de aangifte afgelopen maandag gehad. Was inderdaad heel zwaar. Had er nog nooit zo over gepraat. Achteraf voelde ik me wel sterk en opgelucht. Ik hoop dat dat zo blijft. Waarschijnlijk gaat er bij mij verder ook niets mee gebeuren omdat er geen bewijs is. Geen idee hoe dat gaat zijn als ik dat te horen krijg maar daar probeer ik niet te veel aan te denken. Hoop dat jij je er ook goed bij voelt. Liefs N
24 januari 2021
Womaninpain , bedankt voor je reactie. Graag zou ik het er wel met je over willen hebben. Hoe kunnen we dat doen? Laat het maar weten.
24 januari 2021
Hai, allereest.... wat goed van je dat je de eventuele stap wil zetten! Ik vind het wel belanrijk om als eerst te zeggen, zorg dat je stevig in je schoenen staat want het is een zware route dat je in gaat. Wat Steven zegt klopt wel zo'n beetje. Ik heb de mijne vorig jaar gedaan en dit betrefde seksueels misbruik, mishandeling en verkrachting. Ik zal hem een beetje in stappen voor je uitleggen. Wanneer je naar de politie stapt, krijg je een afspraak met de zeden politie. Je mag je verhaal vertellen maar hoogstwaarschijnlijk kunnen ze er niet veel mee als er geen bewijs is maar ze moeten een onderzoek starten. Wanneer je je verhaal hebt gedaan, geven ze je een eventuele bedenktijd. Gebruik deze goed want je gaat een traject in van heel veel dingen opnieuw herbeleven. Als je beslist door te gaan starten hun een eventuele onderzoek wat betekend dat ze hem gaan onderzoeken (dit betekend nog niet dat ze hem gaan horen). Je zegt dat je geen bewijs hebt en dat zou het voor de politie heel moeilijk maken maar zoals steven zegt, het beste wat zou kunnen gebeuren is dat er een eerdere aanklacht is geweest waardoor ze al veel meer kunnen dan als er helemaal niks is. Als dit er allemaal is en de politie is klaar met hun onderzoek dan brengen ze de zaak naar het OVJ. Hij/zij kiest ervoor of er genoeg is om een rechtzaak aan te spannen. Gelukkig hoef je dit allemaal niet alleen te doorstaan want na een aangifte krijg je iemand van slachtoffer hulp aangeboden en kun je een pro deo zeden advocaat krijgen. Ik weet niet of het helpt en of je het fijn vind maar als je wilt kunnen we het er eventueel wel een keer samen over hebben. Ik merkte aan mezelf dat ik het heel fijn vond om voor dat ik dit traject inging te praten met iemand die het ook had gedaan. Het is allemaal niet erg makkelijk en daarom zeg ik ook dat je wel echt stevig in de schoenen moet staan. Mijn zaak is november vorig jaar officeel geseponeerd en ik ben er zelf helemaal aan onderdoor gegaan. Als je nog vragen hebt wil ik je er graag mee helpen! Mocht je dit traject alleen in gaan, dan wens ik je super veel kracht en sterkte toe want niemand verdient het om dit soort aangiftes te doen. Ik ben trots op je dat je na 10 jaar toch eventueel de stap durft aan te gaan!
24 januari 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

hoi womaninpain heb jij het traject doorlopen met een professional als ondersteuning?
24 januari 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~1365] ja samen met een professioneel iemand maar ook met een lotgenoot
24 januari 2021
waarschijnlijk begint het snel genoeg met "hoe weinig kans er oo een veroordeling is" enzo en dat de dader zo goed als moet bekennen dan. (beetje jammer nog steeds dat daar de nadruk op wordt gelegd. tensminte volgens mij gebeurt dit nog steeds regelmatig) maar het gaat zoals eigenlijk iedere aangifte. jij wordt gehoord. eventuele personen die informatie kunnen verschaffen t.a.v. het onderzoek kunnen worden gehoord en de dader wordt gehoord. vanuit al deze informatie wordt bepaald of er nog onderzoeken worden verricht en vervolgens wordt bepaald of de zaak voor zal komen. vaak als er geen enkel bewijs is dan gebeurt dit niet. desondanks zal er verslag gemaakt worden van de zaak. dat deze er geweest is. bovenstaande is weer totaal anders daarentegen als er soortgelijke aanklachten zijn of zijn geweest tegen de dader. niet heel onbelangrijk trouwens. maar na jouw verhaal te hebben gedaan vragen ze je meestal even te wachten en later te bellen om te bepalen of je de aangifte door zet. als zogenaamde bedenktijd. het is even geleden dat ik een aangifte mee begeleid heb. dus hopelijk kunnen anderen aanvullingen geven. het proces wordt bij de aangifte ook helemaal uitgelegd hoor. dus bedenktijd zal er genoeg zijn.