Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor de helpers van slachtoffers van seksueel misbruik

Aangifte doen na verjaring

Hallo,

Ik heb een vriendin die van haar 11e tot haar 15e seksueel misbruikt is door haar vader. Ze heeft geen contact meer met hem. Ze is inmiddels al 40 en nu pas probeert ze haar verleden te verwerken. Nu heeft ze advies ingewonnen bij een advocaat en zij geeft aan dat haar zaak verjaart is, maar dat ze wel alsnog aangifte kan doen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Bezig met laden...

6 Reacties *

25 januari 2021
mooi verwoord. mijn dader is dood aangifte heeft bij mij nooit als optie gespeeld hierdoor. hij gaat niemand anders meer belagen en mijn grens heb ik wel teruggepakt bij hemzelf. desondanks overweeg ik wel eens om alsnog aangifte te doen. al is het dan maar voor de statistieken zodat het probleem zo groot wordt gezien als het is. 1 op de 5 vrouwen kent seksueel geweld. 1 op de 16 van de mannen. en dat is wat er feitelijk gedocumenteerd is. die van mij zit daar dus niet bij en zo kennen we er nog velen meer. dus al heeft het misschien niets opgeleverd. het is goed als we er allemaal voor uit komen en tegenin gaan en om deze reden overweeg ik het misschien alsnog (nu nog paar goede excuses om het nog niet te doen)
25 januari 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

wow wat heftig! Wat zwaar ook om te lezen dat je omgeving liever ontkent! Dus dat je alleen stond, eerst al de jaren van misbruik, maar na de aangifte helemaal denk ik! Gelukkig heb je goede therapie gehad waar je wel geloofd word! Wij zijn ook wel enigszins op de hoogte van de verhoormethoden, en die zijn idd enorm heftig, ingrijpend en gaan diep, mijns inziens veel te diep. Ik ben blij dat je je akelige geschiedenis goed hebt kunnen afsluiten door nu te kunnen zeggen dat je sterker bent geworden, en beter bent geheeld! Lieve groet, Annekejh
27 januari 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Hallo Solar, Heel erg bedankt voor het delen van de verhaal. Hier kan ik zeker wat mee. Ik ga het met haar bespreken. Wat ik begreep is dat de wet inderdaad in 2013 is gewijzigd, maar dat de zaken voor 2013 nog wel moeten voldoen aan de verjaringstermijn. Maar we gaan erin duiken. Dan inderdaad....gaat het haar helpen en is ze sterk genoeg. Dat is iets wat zij zelf zal moeten beslissen. Ik ben er voor haar, dus helemaal alleen staat ze er zoiezo niet voor. Nogmaals bedankt.
23 januari 2021
Ik heb geen ervaring, het lijkt me voor haar eigen verwerking goed om zo ie zo te doen. En, als ik lees wat Steven zegt, is het voor iedereen beter als ze het doet. De dader zal dan bijvoorbeeld geen vog meer kunnen krijgen om te werken in het onderwijs, de kinderopvang, als taxi chauffeur voor kinderen etc. Ze beschermd, door aangiftr te doen misschien veel kinderen! Sterkte voor haar, ooit gaat die rottige beerput toch open he?
23 januari 2021
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kindermishandeling/vraag-en-antwoord/geldt-er-een-verjaringstermijn-voor-het-aangeven-van-seksueel-misbruik-van-kinderen aangezien het startte onder de 12 jarige leeftijd geld er geen verjaringstermijn in deze als het goed is. dat het voortduurde na deze leeftijd doet daaraan geen tekort dacht ik. sowieso mag aangifte altijd. iemand kan als schuldig verklaard worden en hiervan een aantekening krijgen zonder een straf te krijgen. daarnaast geld het verjaren niet voor ernstige misdrijven (celstraf van meer dan 8 jaar dus). hier persoonlijk geen ervaring mee gehad. alle clienten die heb ik heb mogen begeleiden zijn allen uitgestroomd en daarvan heb ik de berechting niet meegemaakt. mogelijk een ander persoon wel hier op het forum.
27 januari 2021

Als antwoord op door 00d006b83b414f…

Ik ga haar adviseren aangifte te doen als zij hier klaar voor is. Hoe werkt dit dan. Gewoon aanmelden bij de zedenpolitie?