Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Is dit herkenbaar of normaal?

Ik moest altijd heel alert zijn en vechten in mijn thuissituatie. Altijd elke volwassenen niet vertrouwen en de ergste scenario bedenken.

 

Tot een best korte tijd geleden werkte ik vooral op stress en woede. Ik kreeg mijn energie van steeds mijzelf alert te houden en de wereld te zien als een plek waar je moet vechten. Nu met twee jaar therapie en andere veranderingen voel ik mij steeds beter en op mijn gemak.

Maar de laatste tijd merk ik op dat ik eigenlijk geen rust kan nemen. Ook al weet ik dat ik veilig ben, probeerd mijn ptss mij angstig te maken zodat mijn stress niveau hoog blijft (net zoals vroeger). 

Dit doet mijn ptss dan door vervelende gedachtes of beelden naar mijn hoofd te sturen over dingen waar ik naar kijk of denk. Het zijn niet persee herbelevingen, gewoon nare gedachtes die iemand angstig zou kunnen maken. Mijn therapeut zei dat dit een normaal symptoom is voor mensen die langdurige zijn misbruikt.

Maar ik voel me echt gek en smerig iemand. Dat ik zulke nare gedachtes mij binnen komen als ik niet gestresst of afgeleid bent. Het voelt alsof ik diep van binnen een walgelijk persoon ben die eigenlijk niks meer leuk of positiefs kan zien.

Ik lag in bed, erg slaperig en dacht aan mijn vrienden. Toen schoot er opeens een gedachte binnen van dat ze verkracht werden, mijn hartslag ging direct omhoog. Ik kreeg een paniekaanval, want ik dacht hoe kan ik zulke nare gedachtes nou hebben? Zou ik hier ooit van af kunnen komen? Ben ik ziek? Dat ging er door mijn hoofd.

Herkennen jullie dit ook? Sorry voor het lange bericht!

Bezig met laden...

10 Reacties *

13 januari 2021
nee het zal dan eerder te maken hebben met je pijnprikkels zou ik zeggen. pijn voor het slapen en dan dromen over zaken die je pijn hebben gedaan is logischer. maar ik ben geen arts dus bij twijfel altijd met arts bespreken ?
13 januari 2021
Kan paracetamol ook dit effect geven? Ik ben erger gedeprimeerd en heb rare nachtmerries sinds ik dit gebruik tegen zenuwpijnen in mijn benen.
13 januari 2021
Zo erg bedankt meneer, hoe u het uitlegt is het super logsich. Ik hoop met rust en therapie het geleidelijk te verminderen. Wat bedoelt u precies met peppende middelen? Dingen zoals koffie?
13 januari 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

caffeine houdende producten ja. energy en sport dranken. maar ook drugs of bepaalde medicaties. sowieso is ook bekend dat medicaties die eindigen met "pam" een negatieve reactie creëren bij mensen met trauma (zogenaamde benzodiazepines). het dempt wel wat maar sneller nachtmerries en intensere herbelevingen ermee blijkt uit onderzoeken. maar ja soms is het kiezen tussen kwaden. ik zeg maar altijd. als je peppende of dempende toevoegingen nodig hebt. dan heb je waarschijnlijk behoefte aan meer behandeling/ondersteuning/rust. kort door de bocht gezegd natuurlijk maar wel een goede om in het achterhoofd te houden. p.s. gewoon steven is goed hoor. meneer is mijn vader ?
13 januari 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Oh okay! Dankjewel steven :)
09 januari 2021
heel herkenbaar. door langdurig misbruik word je amygdala (deel van hersenen dat de angst reguleert) getriggerd en wordt deze overactief. door middel van angsten word je lijf gewaardschuwd om je proberen te beschermen. het zorgt voor een basisonzekerheid. het zorgt voor doemdenken. het zorgt voor weerstand. het zorgt dus voor allerhande uitstromingen van angst. het heeft te maken met je lijf laten leren dat jij jezelf weer kunt beschermen. dat dit deel van je z'n werk heeft gedaan. maar dat heeft tijd nodig. mantras (herhaaldelijke affirmaties) mediaties. visualisaties. zijn zaken die mensen hiermee hebben geholpen. youtube staan bijvoorbeeld de nodige dingen rondom positief denken. van je vrienden. dat is niet ziek of vreemd ofzo. je eigen brein probeert je voor zoiets dus te behoeden. nu krijg je het alleen meer bewust mee. ten tijde van de last van het trauma waren je eigen herinneringen waarschijnlijk overheersend. hopelijk geeft dit wat duidelijkheid voor je. als je vragen hebt stel ze gerust! groet steven
10 januari 2021

Als antwoord op door 00d006b83b414f…

Zo erg bedankt!! Dat maakt mij heel blij, dat er gewoon een logische reden achter zit. Wat u zei in de 3de alinea klopt denk ik inderdaad, eerst waren de herinneringen/omgeving nog te erg dus heb ik waarschijnlijk dit probleem niet eerder op kunnen merken. Ik ga er iets aan proberen te doen met therapie, maar is het probleem ook te verhelpen doordat ik mijzelf ermee confronteer? Telkens als ik zulke gedachtes heb/paniek heb en er gebeurd uiteindelijk niks, helpt dat ook om dat gedeelte in de hersenen (amygdala) rustig te maken? Voor mijn gevoel is het ook een positief teken dat ik hier last van heb? Omdat ik blijkbaar genoeg rust kan krijgen dat ik mijn lichaam mij probeert weer op te fokken. Of is dat onzin? Dankuwel nogmaals, ik heb er erge moeite mee! De angst dat ik gek ben door het langdurige gaslighten en het gevoel dat ik smerig ben doordat ik zulke vervelende nachtmerries/gedachtes heb zijn nog erg sterk in mijn.
10 januari 2021

Als antwoord op door 00d006b83b414f…

[~2267] ja rust brengt veel slachtoffers stresss. 'stilte voor de storm' is hier toepasselijk. daarnaast is het wat het hards "schreeuwt" wordt gehoord. dus jij meer rust dan meer ruimte voor oud ruis / coping. de amugdala probeert je voor toekomstig leed te beschermen dus dan ga je vreemde dingen denken. de amygdala kan deze informatie uit je geheugen halen. dus dan krijg je wat je ziet of denkt vermengd met je geheugen. trotseren en jezelf vertellen dat deze angsten niet meer nodig zijn. je brein zeg maar leren dat je het werk nu zelf wel kunt zonder bescherming van de amygdala. heeft wat tijd nodig om te herstellen ook. tip erbij. let op met peppende middelen in deze tijd. deze kunnen namelijk een overactief brein behoorlijk stimuleren.
09 januari 2021
Ik heb dit niet op die manier, maar anders, Ik zie mijn vrouw intensief worden gebruikt seksueel (zij was incestslachtoffer en, nu anderhalf jaar geleden, is zij overleden. Dast beeld van die seks onder dwang, waarbij zij er van genoot ook toch, is een marteling. Ik ben verraden ! Ben kapot omdat zij geen overgave kende of passionele seks met mij, haar man, die ze niet kon / durfde zien als haar geliefde. Dus, hoewel heel anders bij mij dan bij jou, kan ik jouw "gekke" , nare gedachten heel goed voorstellen! Ik weet dat je er van af kan komen met traumatherapie. Ik weet bv nu dat wat mijn vrouw deed in het verleden is gebeurd. En ik wil NU leven, Eindelijk gun ik mijzelf dat. Meer kan ik niet zeggen, maar wel dat jij hier ABSOLUUT uit kunt komen, ik weet dat gewoon. En zoals jij en de andere lezers merken, triggert mij dit en ik ben zielsblij dat ik op deze site minj leven kan en mag laten zien
10 januari 2021

Als antwoord op door 3b579fc12b2045…

Dat is heel vervelend om te horen, hopelijk kunnen we alle twee ervan af komen!