Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Stukje van mezelf

Hallo,

Ben nog niet zolang lid hier en ja best wel moeilijk om zo te schrijven maar wil het ook proberen.

Ook ik ben lotgenoot dit meerdere malen. 

Tot nu toe heb ik me altijd redelijk staande gehouden maar het word moeilijker. Bedoel een aantal van mijn trauma's heb ik redelijk onder controle en kan ik redelijk mee overweg maar een ander deel helemaal niet. Het gene wat er in mijn gezin gebeurd is daar kan ik redelijk mee om. Bedoel ik kan met de dader wel door eenzelfde deur maar met de vrouw van de dader daar botst het nog steeds mee. Geen idee hoe dat komt maar denk dat er meespeelt omdat ze er nooit is geweest voor me en me niet geloofd. Maar ook dat ze altijd de kant van haar man heeft gekozen en nooit voor mij. Ook niet als ze met haar eigen ogen kon zien dat hij mij sloeg dan nog keerde ze me de rug toe. En dat is iets wat het voor mij nog moeilijk maakt in het contact met haar. Met de dader lukt het wel omdat hij bekend heeft tegen zijn eigen moeder en dat was voor mij al een hele grote stap. Te horen dat hij schuld heeft en spijt heeft van dat hij die dingen gedaan heeft. Keur het niet goed en vergeet het niet hoor maar ik merk dat ik hier wat meer rust in heb gevonden.

Naast dat misbruik wat toen heeft plaats gevonden ben ik nog meerdere keren verkracht. Dit ondanks dat ik elke keer nee heb gezegd. Maar blijkbaar hebben zij het niet gehoord of namen ze de nee niet en deden het alsnog. Dit is moeilijker voor mij omdat ik hierdoor best wel angstig ben geworden en heel alert bij alles wat er rondom me gebeurd. En dit is met momenten heel erg. 

Maar ondanks dat ik elke keer vecht is het misbruik lastig te doorbreken blijkbaar. Hoe hard ik ook vecht en wat ik ondanks ook gedaan heb allemaal dit houdt hun niet tegen. En dat maakt het ontzettend lastig ook om de juiste hulp te krijgen. Overal bots je op dat ze je niet kunnen helpen omdat het misbruik nog niet helemaal gestopt is. En daar baal ik zo ontzettend hard van want ik wil net wel hulp om dit allemaal te doorbreken en te gaan verwerken. Maar ook om mezelf terug te vinden of om mezelf eindelijk te vinden en te weten wie ik ben. Maar ook om meer terug te kunnen doen en te mogen beleven. Om na te gaan van waar mijn seksuele voorkeur naar uit gaat want dit is een heel lastig iets voor me en daar krijg ik ook de meeste vragen over van collega's enzo. En is ontzettend lastig. 

Hoe en waar hebben jullie hulp gevonden? En hoe staan jullie erin of tegen al het nog doorgaat of er dan wel of geen hulp kan starten? 

 

Mijn excuses als het wat verwarrend is voor jullie maar ik ben heel heel voorzichtig met wat ik schrijf en deel. 

Dank jullie wel.

Groet,

Ine

Bezig met laden...

6 Reacties *

26 december 2020
De avond Ine, Ja, zelf heb ik al mijn trauma’s weg kunnen werken. Bij meer mensen heb ik gemerkt dat als de ernstigste trauma’s opgeruimd zijn de onderliggende, latente trauma’s de kop op steken. Het is maar de vraag of dezelfde therapie de geschikte therapie is voor deze trauma’s. Maar waar of wie kan je daar in raden? In je uppie kun je dat niet aan. Het helpt je nu niet, maar ik wil het wel aan de orde stellen. Eigenlijk zou er een een kaart moeten bestaan welke therapieën met welke trauma’s het beste werken en wetenschappelijk onderbouwd zijn. Uitgangspunt is dan nog altijd dat de betrokkenen een keuze mogelijkheid heeft. Dank je Ine, om jouw wensen zo op de kaart te zetten. Ook het belang van goede nazorg wil ik met jou onderschrijven. Je bent niet klaar als je het intensieve programma door gewerkt hebt. Er is een start gemaakt maar om je leven opnieuw in te richten heb je nog een weg te gaan. Ik lees in jouw reactie dat daar ook de nodige aandacht voor gevraagd mag worden.
11 december 2020
Als het je helpt wil ik wel aangeven wat mij reuze geholpen heeft en in vrij korte tijd van mijn trauma’s bevrijd heeft. Misschien heb je het programma van Geraldine en de vrouwen gezien. Je kunt het terug kijken om een idee te krijgen wat zou kunnen helpen. Ambassadeurs Marina en Jorien kunnen je met hun post ook het een en ander vertellen.
26 december 2020

Als antwoord op door 33a73443d5994c…

Hey Philip, Ik ken het programma heb het gezien. En ik ken die manier van therapie ook. En ja het werkt inderdaad wel goed. Alleen moet je daarna wel goede nazorg hebben anders val je toch voor een deel terug. Maar ook het doet niets aan als er nog trauma's bij komen. Het is ideaal al alle trauma's gestopt zijn maar niet als het nog door blijft gaan. Dit heb ik namelijk ondervonden. En therapie vinden terwijl de trauma's nog door blijven gaan is niet evident want bijna niemand wil hiermee aan de slag. Ondanks dat ik al zoveel heb gedaan om het te doen stoppen, het lukt niet. Zelf vind ik het heel frustrerend want ja ik ben er beetje ten einde raad mee. Maar dank je voor wat je schrijft. Groet, ine
11 december 2020
Goede avond Ine, Dapper van je om je verhaal te delen. Het is een samenhangend verhaal, je vragen zijn duidelijk. In de tweede alinea schrijf je al dat je je aardig staande weet te houden. Maar wat kost het je? En is het opbrengen van al die energie wel eerlijk t.o.v. je zelf? Hoe ziet je leven er uit als je daar geen last meer van hebt. Ik weet het, als lotgenoot zijn we topsporters en keien in het overleven. Leuk dat de dader bekend heeft tegen zijn moeder. Dat is lekker veilig, want welke moeder valt haar zoon af? Ze heeft hem niet geadviseerd naar de politie te gaan of om hulp te zoeken. Dat daders steeds over jouw grenzen gaan is ernstig. Het is geen enkele rechtvaardiging voor de daders. Bijzonder is het dat je niet geholpen kunt worden. Eigenlijk niet te begrijpen. Ik verwacht dat je aangewezen bent op professionele hulp, in ieder geval raad ik je aan verder op onderzoek te gaan.
11 december 2020
Hoi Ine, wat een heftig verhaal, wat bedoel je precies met als het nog doorgaat? Gebeuren er nog steeds dingen tegen je wil? Als dit het geval is zou ik alsnog hulp zoeken mischien dat ze je uit de situatie kunnen halen waar het niet meer kan gebeuren. Sterkte
16 december 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Hoi Liesie, dank je voor je reactie en sorry dat het een heftig verhaal was. Was niet de bedoeling dat het heftig zou zijn sorry ervoor. Om op jouw vraag terug te komen, ja er gebeuren soms/vaak nog dingen die ik niet wil maar het lijkt heel moeilijk te stoppen. Ondanks contact met politie en andere instanties kunnen we door blijven gaan. Het voelt als falen en dat ik niet goed genoeg mijn best doe. Kan er even niet meer over kwijt sorry. Dank je ine