Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van stalking

Spreekrecht

Hallo allemaal,

Graag zou ik willen weten of er iemand is die gebruik heeft gemaakt van het spreekrecht tijdens een zitting betreffende stalking, smaad / laster? 

Het voelt voor mij dubbel.

Enerzijds wil ik wel duidelijk maken aan de rechter(s) wat de impact en de gevolgen van de stalking zijn geweest.

Anderzijds komt er een moment dat de stalker weer op vrije voeten komt. Ik wil hem voor dat moment geen voeding geven om de stalking weer voort te zetten of tot fysiek geweld over te gaan. Tevens zal hij genieten van het leed dat ik heb door alles wat hij gedaan heeft want dit was zijn doel wat voor mij niet goed voelt. 

De adviezen hierover verschillen. De een bekijkt het vanuit juridisch oogpunt en moedigt het aan, de ander bekijkt het vanuit de persoonlijkheidsproblematiek van de stalker en raadt het af. 

Graag hoor ik jullie ervaringen. 

En als je van het spreekrecht gebruik hebt gemaakt, hoe heb je je verhaal opgesteld? Ik heb wel vragen als richtlijn gekregen maar merk dat het toch lastig is. Is er iemand die jou hierbij geholpen heeft?

Dank jullie wel voor de reacties! 

 

 

Bezig met laden...

5 Reacties *

20 mei 2021
Ik heb in mijn spreekrecht mijn verhaal aan de rechter gericht, en verteld hoe ontzettend belangrijk een contactverbod zou zijn voor mijn gevoel van veiligheid en gevoel van steun van Justitie. Een dag na de uitspraak kon ik met het OM bellen, en kreeg ik te horen dat de dader, na ruim een half jaar voorarrest, de dag ervoor (de dag van de uitspraak) is vrijgelaten. Over een contactverbod stond niets in de uitspraak. De rechter heeft mijn verzoek/smeekbede totáál genegeerd en me zo nog een trap na gegeven voor mijn gevoel. Ik ben blij dat ik gebruik heb gemaakt van mijn spreekrecht, omdat ik anders een 'wat-als' gevoel had gekregen. Helaas heeft de rechter toen besloten om haar oren af te sluiten.
19 februari 2021
Beste Marlin, Als je het zelf niet kunt of durft dan mag je altijd iemand anders namens jou laten spreken. In mijn geval is mijn consulent van slachtofferhulp en de juridisch medewerker meegegaan naar de zitting. Als het mij niet zou lukken of te veel zou worden dan zouden zij het overnemen.
18 februari 2021
Hi, speelt deze vraag nog? Ik heb geen gebruik gemaakt van het spreekrecht. Dit omdat ik mijn stalker niet onder ogen durfde (en durf) te komen. Ik kreeg de tip om me voor te stellen hoe ik me zou voelen als ik wel mijn zegje zou doen tegen hem. Daar werd ik zo angstig van dat voor mij de keuze snel gemaakt was. Heel veel succes met je beslissing (als dit nog speelt)!
04 december 2020
Onze zaak moet nog voorkomen, maar wij zouden zeker gebruik maken van het spreekrecht. Voor de gerechtigheid en dat de dader (ondanks) dat die weer vrijkomt, nadenkt over wat hij en zij hebben gedaan. Wij weten niet of het zal helpen, maar wij zullen zeker gebruik maken van het spreekrecht. Heel veel sterkte!! ?
04 december 2020
Beste Stopstalking, Van het spreekrecht heb ik 2 maal gebruik gemaakt inzake mishandeling. Ook hier werd de dader toegesproken en komt later vrij. Voor mij was het heel belangrijk om duidelijk te maken wat die mishandeling met mij gedaan heeft, hoe het een tijdlang mijn lerven beheerst heeft. De voornaamste reden voor mij was, dat ik de dader rechtstreeks toe kan spreken. Het gaf voor mij vooral een gevoel van opluchting. Overigens als je het zelf moeilijk vindt dan kan iemand anders, bijvoorbeeld iemand van slachtofferhulp dit voor jou doen. Heel veel sterkte. Met vriendelijke groet, Thijs