Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Mijn missie

Toen ik ongeveer 1.5 geleden een telefoontje kreeg van mijn bank met de mededeling dat ik geld had overgemaakt naar een frauduleus rekeningnummer stortte mijn wereld in. 

De man van mijn dromen, mijn prins op het witte paard, mijn lieve vriend bleek niets meer te zijn dan een gestolen foto en een prachtig verzonnen liefdes verhaal van een stel criminelen.

Vanaf het moment dat ik mijzelf weer bij elkaar had geraapt had ik een missie...
Zoveel mogelijk anderen behoeden voor dit soort oplichters, mede slachtoffers steunen bij hun verwerking en meer bekendheid creëren voor deze vorm van criminaliteit. 

Voor dat laatste heb ik meegewerkt aan een documentaire over datingfraude welke wordt gemaakt voor het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Samen met het Ministerie, Fraudehelpdesk, Politie en Slachtofferhulp Nederland wordt een social media campagne ontwikkelt met een campagnevideo. In deze campagne wordt aandacht gevraagd voor datingfraude en wordt uitgelegd hoe dit kan gaan.

Een korte film waarin een man en een vrouw hun verhaal vertellen over wat hen is overkomen.

Voor mij was het even geen uitslapen afgelopen zondag. Om 7uur opstaan, iets voor 8uur de deur uit onderweg naar de visagiste om uiteindelijk, met een tas vol kleding want tja wat trek nou toch aan op zo een dag, om 10uur op de filmlocatie te zijn.

Ik was al een aantal dagen licht nerveus en hoe dichter ik bij de locatie kwam hoe nerveuzer ik werd. Weer opnieuw het hele verhaal vertellen. Waar werd je verliefd op, wat deed het met je toen je hoorde dat het niet echt was, hoe anders was het dan in eerdere relaties.
Gelukkig was er veel begrip van de documentaire maker en de cameraman.
Ze stelde mij op mijn gemak en ik kreeg de tijd om mijn verhaal te doen.

Slotconclusie: een mooie en leerzame dag! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat en hoop dat ik met mijn bijdrage andere kan behoeden voor wat mij is overkomen. 

Bezig met laden...

17 Reacties *

12 december 2020
Dank en moedig hoe je je missie er van hebt gemaakt! Hoop jou het andersom heel veel kracht en energie geeft om je eigen ervaring te verwerken. Zal kijken of ik ook een onherkenbaar filmpje kan maken (ivm naasten maar ook klanten) vind het van jou extra dapper!
30 november 2020
Hi Sylvia, je bent helaas niet de enige die op zo'n manier is opgelicht. Er zijn je vele voor gegaan. Ik heb ongeveer een jaar geleden hetzelfde meegemaakt. Ik wens je heel veel sterkte. En heel knap van je dat je meewerkt aan de video.
30 november 2020

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Snoekbaars69, dat is exact de reden waarom ik meewerk. Er zijn inderdaad vele mij voorgegaan en helaas zijn er ook vele na mij en zullen er nog vele komen. Hoe meer bekendheid, hoe meer mensen we kunnen behoeden.
26 november 2020
Hoi Sylvia, ik heb geen geld verloren want ik kon het niet overmaken naar die bank (Western Union). Kreeg het geld dus van mijn eigen bank weer teruggestort gelukkig. Alleen mentale schade....ik ben dus geen goed voorbeeld van materiële schade. Succes, gr Foke
26 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Ik weet dat ze vooral willen laten zien hoe omvangrijk het is. Dus als je mee wilt werken is je filmpje zeker welkom!
25 november 2020
Dank je wel Fokke! Ik heb vanmiddag nog een nieuw artikel gepost met een oproep. Het CCV wil de video afsluiten met een korte selfie video van andere slachtoffers. Het gaat om een selfie film van max 20 sec waarin je ook niet herkenbaar op mag zijn. Op deze manier doe je wel je verhaal maar zal je niet herkent worden.Wil je hier aan meewerken? Samen maken we de wereld een stukje veiliger! Groetjes Sylvia
25 november 2020
TOP, Sylvia, dapper en moedig! Ik hoop dat je missie slaagt, mensen moeten zich bewust worden van alle misselijke en smerige streken van die frauduleuze bendes die steeds weer iets nieuws bedenken om andere goedgelovige (en vaak kwetsbare) mensen op te lichten en hen zo de 'vernieling' in helpen, zeker op gevoelsniveau. Ik voelde het ook als een 'missie' om zoveel mogelijk op te sporen en aan te geven. Dat gaf een goed gevoel! Succes en groetjes, Foke
25 november 2020
Graag gedaan Wilma! Ik vind het erg belangrijk dat er meer bekend wordt over deze vorm van fraude. Op deze manier kan ik mijn steentje bijdragen. En door mijn verhaal te vertellen verwerk ik het voor mezelf en help ik anderen. Win-win situatie!
25 november 2020
Complimenten voor je lef, Sylvia! Het zal niet makkelijk zijn om alles weer in herinnering te brengen (en daarna weer te vergeten). Net als Avanti ben ik blij dat ik deze community heb gevonden om ervaring en gevoel te delen. Ik ben nog niet zo ver dat ik het makkelijk achter me laten. Fijn Sylvia, dat jij een van onze ambassadeurs bent.
25 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Hi Wilma, Ik heb zojuist een nieuw artikel gepost met een oproep. Het CCV wil de video afsluiten met een korte selfie video van andere slachtoffers. Het gaat om een selfie film van max 20 sec waarin je ook niet herkenbaar op mag zijn. Op deze manier doe je wel je verhaal maar zal je niet herkent worden. Wil je hier aan meewerken? Samen maken we de wereld een stukje veiliger! Groetjes Sylvia
24 november 2020
Tof dat je hieraan meegewerkt hebt, Sylvia! Ben nog steeds heel blij dat ik op deze site terecht ben gekomen, want de steun die we hier krijgen is van onschatbare waarde, juist omdat je er alleen over kan praten met mensen die het zelf hebben meegemaakt! Iemand anders kan niet begrijpen (zelfs ikzelf niet achteraf) hoe je zo ver kan gaan en zelfs geld kan overmaken! We zijn benieuwd naar het resultaat!
25 november 2020

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

Hi Avanti, Ik heb zojuist een nieuw artikel gepost met een oproep. Het CCV wil de video afsluiten met een korte selfie video van andere slachtoffers. Het gaat om een selfie film van max 20 sec waarin je ook niet herkenbaar op mag zijn. Op deze manier doe je wel je verhaal maar zal je niet herkent worden. Wil je hier aan meewerken? Samen maken we de wereld een stukje veiliger! Groetjes Sylvia
24 november 2020
Wow Sylvia Wat goed van je! Weet je al wanneer t te zien is? Of wil je t delen tzt? Ik ben heel benieuwd. Wat krachtig van je, vast nog een stap dichterbij je oude ik nu, moeilijk maar goed voor de verwerking. Dikke high five voor jou!
24 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Hi Lennie, Ik weer nog niet waar het geplaatst wordt maar zal het zeker delen als het bekend is. Die oude ik heb ik weer terug gevonden. Ik vond het spannend maar heb het enorm relaxt kunnen vertellen. Groetjes, Sylvia
25 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Hi Leonie, Ik heb zojuist een nieuw artikel gepost met een oproep. Het CCV wil de video afsluiten met een korte selfie video van andere slachtoffers. Het gaat om een selfie film van max 20 sec waarin je ook niet herkenbaar op mag zijn. Op deze manier doe je wel je verhaal maar zal je niet herkent worden.Wil je hier aan meewerken? Samen maken we de wereld een stukje veiliger! Groetjes Sylvia
24 november 2020
Beste Sylvia, Wat goed dat je jouw ervaringen met lotgenoten deelt. Heel goed dat er aandacht is van CCV en dat er een documentaire gemaakt wordt. Heel belangrijk dat lotgenoten zich kunnen herkennen en dat er mogelijk een preventieve werking bewerkstelligd wordt. Heel veel succes met het eindresultaat. Met vriendelijke groet, Thijs
24 november 2020

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Dank je wel Thijs!