Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Daten met PTSS

Hi, meestal lees ik hier gewoon mee en reageer ik soms. Maar nu heb ik dekt aan vraag. Ik ben ongeveer 1,5 jaar geleden verkracht door een onbekende. De rechtzaak loopt gewoon nog door aangezien de dader in hoger beroep is gegaan. In die tijd had ik een vaste vriend die me daar altijd heel erg in steunde wat heel fijn was. Maar nu dat uit is ben ik weer terug bij daten, en nu heb ik geen idee hoe ik dit aan moet pakken. Ik ben een open persoon dat er ook redelijk makkelijk over praat, maar ik wil geen mensen afschrikken. Het gaat nu heel goed maar ik kan op ieder moment alsnog in paniek raken door een random trigger. Is er iemand hier die dit ook heeft gehad? En hoe zijn jullie daar mee om gegaan? 

Bezig met laden...

11 Reacties *

12 september 2020
Inderdaad, je vult de KIP zelf in. Het is een wetenschappelijk beproefde methode. Vandaar dat ik na 6 maanden nog eens de KIP heb ingevuld. Ik heb geen last meer van allerlei triggers en fysieke ongemakken. De trauma's zijn behandeld en ook de gevolgen zijn “opgeruimd”. Wat wil ik nog meer? Stel dat ik nog ergens tegen aanloop, dan kan ik dat zelf handelen.
11 september 2020
Een van mijn collega ambassadeurs gaf het dringende advies niet in een nieuwe relatie te stappen als je nog niet uitbehandeld bent. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Je hebt toch een “ hypotheek” en dat beïnvloed toch het aangaan van relaties. Ik vind zelf dat ik nu heel anders in mijn relatie sta dan in de periode dat ik nog niet PTSS vrij was en ook nog in de periode van de nazorg. Neem geen beslissingen die vergaand zijn. Maar geniet van de mensen om je heen.
12 september 2020

Als antwoord op door 33a73443d5994c…

Op welk moment beschouwde jij jezelf als ptss vrij?
12 september 2020

Als antwoord op door 33a73443d5994c…

[~1365] Met de KIP is de PTSS vastgesteld. Deze KIP is een aantal keren afgenomen. Na afloop van mijn 8 dagen intensieve behandeling had ik al een 0 score. 3 en 6 maanden bleef de score 0. Zelf had ik al het idee dat nadat alle trauma’s behandeld waren, 6 dagen, PTSS-vrij te zijn. Ik hoop dat ik je vraag goed begrepen heb en je met het antwoord uit de voeten kunt. Groet en succes.
12 september 2020

Als antwoord op door 33a73443d5994c…

[~220] ja ok maar die vul je in vanuit je eigen beleving. Dan kan het natuurlijk zijn dat je nergens meer tegenaan loopt en op een later moment toch tegen een trigger aan loopt waarvan je niet eens wist dat die er zat. Dus vandaar dat ik volledig herstel van ptss een vreemd iets vind. De klachten en gedragingen zullen erdoor kunnen verdwijnen, maar echt vrij is natuurlijk een gevoelswaarde dan?
14 september 2020

Als antwoord op door 33a73443d5994c…

Technisch gezien ben ik al uitbehandeld, maar wat mij verteld is (en mijn ervaring is) kom je nooit 100% van PTSS af. In mijn vaste relatie was het ook geen probleem en heeft hij ook alles meegekregen en heb ik alles met hem besproken waardoor het een open onderwerp was en ik me ook niet bezwaard voelde. Helaas is die relatie nu uit, en ben ik vooral benieuwd/gespannen wanneer ik dit moet vertellen aan iemand waarmee ik aan het daten ben. Het lijkt me namelijk iets dat het contact veranderd, en ik weet niet wanneer het "normaal" is om zo iets dan te delen.
14 september 2020

Als antwoord op door 33a73443d5994c…

[~899]. Het voelt voor mij als een litteken.Je “krabt” er aan als het aan de orde is. Ik ben dan ook moe als ik het er over heb gehad. Dat is het dan, geen last met slapen of verlies van concentratie, niet extra transpireren. Wanneer vertel je iemand, je toekomstige partner. Geheim houden doe ik niet meer. Ik zet het niet op de “agenda” maar als het ter sprake komt, ga ik het niet uit de weg. Als we het hebben uit wat voor nest kom je voort, hoe gingen jullie / wij met elkaar om? Hoe is de relatie met je ouders? Wat zijn je ervaringen op school? Dan kan het zo zijn dat het aan de orde komt. Normaal is het als het voor jou goed en passend voelt.
11 september 2020
Vooral open blijven. Dat is het enige dat ik mee kan geven. Je moet weer op nul beginnen met vertrouwen in die ander. Makkelijk praten of je kwetsbaar weer opstellen kunnen dan lastig zijn. Zeker als je niet heel terughoudend bent in seksueel contact dan kan het als een enorme belemmering voelen. Die trigger ooit gepoogd met professionele hulp te behandelen? Ik heb zelf nooit behandeling gehad tot recent. Ik had namelijk ook een paar triggers. Deze nu in korte tijd heel effectief behandeld waardoor de last/reactie drastisch verminderd is. Edit: EMDR gehad ervoor mocht het van belang zijn.
12 september 2020

Als antwoord op door 00d006b83b414f…

Yes ik heb inderdaad ook EMDR gehad, dat heeft echt ontzettend geholpen. Heb jij na de behandelingen helemaal geen triggers meer? Ik kan niets echt pinpointen maar soms raak ik nog steeds in paniek van bijvoorbeeld een vreemde die gek over straat loopt.
12 september 2020

Als antwoord op door 00d006b83b414f…

[~899] ik ben zelf bezig geweest met beelden. Wat ik bij emdr behandeld heb zijn dingen waarvan ik de oorsprong niet meer kende. Zoiets als die man die gek loopt kan natuurlijk gekoppeld zijn aan een beeld maar dan is dat 1 op 1 met emdr te behandelen. Je moet dan wel tot de kernemotie komen die eronder zit. Soms gaat de aandacht dan erg naar het beeld erachter terwijl dat beeld van die man die gek loopt eerst bepaalde emoties op roept. Door op die emoties in te zoomen kom je tot de basisonzekerheid die er is blijven hangen. Als je die dan gaat balanceren met de positieve variant dan kun je de emotie bij zo'n beeld weghalen als trigger. Om het wat vatbaarder te maken. Iemand loopt gek. Ik wordt bang want dat deed persoon x ook. Dat beeld van die persoon laten we achterwege maar kijken naar de angst. Welke angst zit eronder? Angst voor herhaling? Angst van controleverlies of angst voor machteloosheid. Angst voor niet voor jezelf op kunnen komen. Etc etc dit kan vanalles zijn. Door dan naar dat stemmetje in je hoofd te luisteren die dat WEL tegen spreekt (bijvoorbeeld: ik bevries niet meer zoals toen. Ik kan mezelf verdedigen. Ik kan nu nee zeggen. Etc.) Door middel van de emdr kan dit nieuw gedachtegoed plaatsnemen voor het oude. In mijn ervaring nu is daar wel enige zelfovertuiging voor nodig. Als je dat alleen mr zegt omdat dat de logische gedachte is dan gaat het niet lukken. Want de angst die eronder zit plaats je er dan ook gewoon bij. Als je dus voor je gevoel geen grens kunt aangeven dan moet je misschien ook overwegen om een assertiviteitscursus te volgen of zelfverdediging of of of. Dit is mijn ervaring met emdr en vervangen van beelden en verwijderen van triggers. Dus volg vooral wat bij jou past!
14 september 2020

Als antwoord op door 00d006b83b414f…

[~1365] Is dat iets wat je dan na emdr nog zelf moet doen? Of zou dat betekenen dat ik weer die therapie zou moeten volgen voor alles wat nog achter is gebleven? Toevallig ga ik binnenkort weer naar een nieuwe psycholoog dus dan kan ik dat ook weer bespreken. Hoe heb jij dit gedaan met nieuwe partners? Ik heb na het gebeuren alleen seks gehad met mijn vaste partner van die tijd en heb daar nooit problemen mee gehad. Nu ik weer single ben ben ik bang dat er met een nieuw iemand wel problemen op kunnen komen.