Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Mijn verhaal en tips behandeling?

Ik ben vroeger van jongs af aan tot ongeveer mijn twaalfde seksueel misbruikt door mijn vader. Eerst was het ‘onschuldig’, maar het ging van kwaad tot erger. Al lange tijd loop ik in de ggz vanwege psychische klachten, maar nooit heb ik hier iemand over in vertrouwen durven nemen. Dit weekend heb ik het met een vriendin besproken en vandaag met mijn psycholoog. Nu word ik overspoeld met schaamte- en schuldgevoelens. Ik verzette mij niet. Ik heb mijn vader belooft om het nooit tegen iemand te zeggen en nu heb ik het toch gedaan. Ik heb hem verraden. Ik ben een slecht mens. Heeft iemand ervaring met behandeling hiervoor? Ik ben namelijk even ten einde raad.

Bezig met laden...

11 Reacties *

08 april 2021
Beste Laura, Hoe langer ik in deze community zit, hoe meer ik mij realiseer dat ik niet de enige ben: wat knap dat je je verhaal verteld. Ik wil niet zeggen dat ik weet hoe je je voelt, ieder verhaal is anders, maar ik ben ook misbruikt door mijn vader. Zelf heb ik een tijdje bij een psycholoog gelopen en bij een psychosociaal therapeut, ik ga nog steeds regelmatig. Wat mij heel erg geholpen heeft, is klinische therapie. Dan ga je echt terug naar je familiebanden en leer je bepaalde gebruiken/gewoontes doorbreken. Ik gun je een goede keuze die bij jouw situatie past.
08 april 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Lief, dankjewel!
08 april 2021
Hoi Laura Knap dat je jouw verhaal doet. Schaamte is een heel herkenbaar fenomeen en maakt dat we het geheim ook zo lang geheimhouden maar ooit vroeg of laat komt het boven water en zoals je aangeeft manifesteert het zich in fysieke en mentale klachten. Er zijn tal van therapieën en het is voor jou te kijken welke het beste bij jou aansluit. Zelf heb ik EMDR gehad, in behandeling geweest bij een traumapsycholoog en lichaamstherapie gehad. Dat laatste vooral omdat mijn herinneringen beperkt zijn maar mijn lichaam het trauma wel heeft opgeslagen, maar voor velen is een vorm van lichaamstherapie goed daar trauma ook in je lichaam opslaat en voor blokkades zorgt. Ik las ooit een boek over seksueel misbruik dat vooral gebaseerd was op seksueel misbruik met je vader en dat blijkt ook het ergste te zijn wat een kind kan overkomen, gevolgd door incest en dan alle andere vormen van seksueel misbruik. Waarom vraagt men zich misschien af. Omdat je vader/ouder diegene is die je het meest van iedereen zou moeten kunnen vertrouwen en jou de basis moet geven en als baby/kind is dat net zoals leden van je gezin en Familie de kring waarop een kind zou moeten vertrouwen en zich veilig zou moeten kunnen voelen. Je staat er alvast niet alleen voor. Het bijwonen van een reeks van 6 bijeenkomsten in een kleine groep van lotgenoten is ook een aanrader. Je herkent dan zoveel in de anderen en je voelt je minder alleen. Mijn eerste stap in de verwerking was het bijwonen van de bijeenkomsten snel gevolgd door EMDR, vervolgens lichaamstherapie en een trauma psychologe. Het is een pittig proces en Gun je alvast de tijd die nodig is om het te verwerken. Maar eens men terug een stabiele basis heeft, wordt het nooit meer zo erg en je wordt doorheen het proces nog een mooier mens dan je nu al bent. Veel succes Liefs Emma
08 april 2021

Als antwoord op door 3559b26903454e…

Dankjewel voor deze super mooie woorden, dankjewel!
07 april 2021
Hoi Laura Wat goed en dapper dat je verhaal deelt. Het is zo herkenbaar, je schuldig voelen omdat je er nu over praat! Je was een kind en klein kind deze beloofde was van dat kleine meisje die slachtoffer is geworden van iets wat nooit had mogen gebeuren! Ik heb ook EMDR gehad en schema therapie. Hierdoor heb ik het kleine meisje terug gevonden. Geen schuldgevoel meer over wat dat kleine meisje allemaal heeft moeten doen. Jij bent niet schuldig ❤️ Als je wil praten mag je altijd een berichtje sturen. Heel veel sterkte Liefs Marina
08 april 2021

Als antwoord op door 130334d79d6740…

Dankjewel voor deze lieve woorden. EMDR heb ik voor andere trauma’s gehad, maar dit werkte helaas niet voor mij. Zou je wat meer kunnen vertellen over schematherapie?
08 april 2021

Als antwoord op door 130334d79d6740…

Hoi [~2660] Schematherapie die ik heb gekregen is herken van patronen en daarmee aan de slag! Bepalende oefeningen doen en opdrachten maken. Echt uitpluizen welk onderdeel jou het meeste raakt en deze samen met de therapeut aanpakken. Wat vervelend dat EMDR niet helpt. En nee je bent niet alleen, voor iedereen zo herkenbaar! Sterkte en als je meer vragen hebt gewoon vragen?? Liefs Marina
07 april 2021
Als eerste dapper dat je het hier deelt en dat je je verhaal hebt gedaan aan mensen die je vertrouwd. Respect daarvoor. Zelf herken ik je verhaal. Misbruikt door míjn stiefvader. Mocht je wat willen weten. Stel gerust je vragen. Voor nu veel kracht en sterkte gewenst.
08 april 2021

Als antwoord op door 15c070608c524e…

Lief, dankjewel! Heb jij er behandeling voor gekregen?
07 april 2021
Hai Laura, Ik heb je verhaal net gelezen en het is herkenbaar. Je schuldig voelen over iets dat niet jouw schuld is. Ik volg emdr en schematherapie ervoor. Als je vragen hebt mag je ze altijd stellen. Groetjes Anne
08 april 2021

Als antwoord op door b0633d097dd049…

Dankjewel voor je reactie! Zou je wat meer willen vertellen over schematherapie? Daar begon mijn psychologe namelijk over, maar ik snap niet zo goed wat het is...