Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Terug komende patronen

In mijn eerste ervaring - verhaal vertel ik over dat ik slachtoffer werd van geestelijke, fysieke mishandeling, seksueel misbruik en uiteindelijk ook verkrachting.

Dit was door mijn toenmalige vriend in een beschermd woonvorm.. ik zat daar mede door mijn complexe- PTSS.

Nu ben ik inmiddels alweer een jaar verhuisd naar een andere, betere en veiligere GGZ instelling..

Maar er zijn 2 jongens in mijn omgeving.. met de ene jongen ben ik een hele tijd seksueel actief geweest maar lief of eerlijk is hij nooit geweest. Ik ben onderdanig en de keren seks was ook niet fijn.. eerder een slechte ervaring erbij toch blijf ik in een bepaalde circel waarvan ik de tools/ het lef niet heb, om te breken.. en als ik het probeer komen de gedachten al snel, want: " dit is toch hoe het hoort, dit is vertrouwd, ik ken het toch niet anders, ik moet luisteren.. ik ben toch al een product van mensen die mij hebben gemaakt zoals ik nu ben en ik ben er.. om misbruikt te worden"

Dan is er een andere jongen.. waar ik mij het meest veilig en het meest mezelf voel. We hebben nog nooit seks gehad.. wel zitten we graag dichtbij elkaar en komt hij wel eens bij mij liggen op de bank en kriebel ik hem door zijn haar ❤ en voel ik mezelf zacht worden.. in de zin van: Dat zo'n moment samen met hem zo veilig en zó intiem is ondanks dat er niks van seks bij komt (Deze jongen is aseksueel dus nu acht ik de kans ook wel heel klein dat we uberhaupt ooit seks gaan hebben).. maar daar gaat het mij helemaal niet om, al zou ik nooit seks hebben met deze jongen. Maar er zitten 2 "uiterste" die dan samen zijn op dat moment. Ik, die eigenlijk altijd bekend staat om het gevaar op seksueel gebied en de jongen die aseksueel is maar mij toch meer veiligheid en intimiteit laat ervaren en voelen dan met de personen waar ik seks mee heb gehad..

Ik word heen en weer gesleurd in emotie en twijfel.. bij de een denk ik: Zo hoort het en het voelt vertrouwd en bij de ander denk ik: Dit voelt zo onwijs goed en zo onwijs veilig.. maar dat hoort en mag niet dus maakt het gelijk minder vertrouwd.

Hoe kan ik vertrouwd worden met het goed, veilig en oprecht geliefd voelen?

Wat betekend het uberhaupt? hoe voelt/wat is gezonde, oprechte liefde? 

Bezig met laden...

7 Reacties *

31 maart 2021
Hoi E.v. zeer herkenbaar en het iets wat vaak voor komt. het verstand gaat verder ontwikkelen en het gevoel blijft wat hangen qua ontwikkeling. daarnaast het onbekende... hoe stom het rationeel ook klinkt, emotioneel werkt het vaak wel zo: liever iets vertrouwds wat slecht is dan iets onbekends wat goed klinkt. de "steunende" of "beschermende" gedachte die hiermee te maken heeft is vaak "die ander zal straks toch blijken niet te kloppen" dus dan kun je beter gaan voor wat al bekend is en niet voor de verrassing komen te staan en misschien nog wel belangrijker "de teleurstelling" misschien jezelf de volgende vraag stellen. moet je wel met 1 van de 2 contact voeren als het je nog zo in tweestrijd brengt?
04 april 2021

Als antwoord op door 00d006b83b414f…

Dit helpt mij.. ik merk dat ik bij slachtoffer hulp veel antwoord op mijn vragen krijg of verhalen lees waar ik mijzelf in herken, mij veilig genoeg voel om mijn verhalen te delen, niet alleen ben en dat er mensen zijn die het begrijpen ( ik niet raar ben) en dat voelt goed
05 april 2021

Als antwoord op door 00d006b83b414f…

[~1388] fijn om te horen. klinkt gek maar dat trauma was voor mij niets vergeleken met dat eenzame gevoel erna. dus die herkenning vinden is heel belangrijk voor je eigen zelfbeeld daarin. we zijn niet raar. we zijn mensen die helaas in een uitzonderlijke situatie zijn beland (geweest)
31 maart 2021
E.v Ik herken heel veel en het helpt mij dat je dit beschrijft
04 april 2021

Als antwoord op door 3b579fc12b2045…

Naar dat je het herkent maar mooi dat het je helpt.. we zijn nooit alleen ❤
31 maart 2021
Hoi E.v Knap dat je je verhaal doet en alles zo duidelijk omschrijft. Als slachtoffer van seksueel misbruik ben je soms je grenzen kwijt en kan je die ook moeilijk aangeven en dat maakt dat anderen er weer misbruik van maken. Je moet hier echt mee aan de slag. Je trauma verwerken. Het feit dat die foute seks wel gebeurd en de andere er precies niet toe komt heeft te maken met je geestelijke mishandeling en vaak kan je dat terugbrengen onder emotionele verwaarlozing moest je dat erkennen in je jeugd. Hierdoor is alles wat indien, zacht, emotioneel is je net vreemd en dat maakt je bang waardoor relaties die met emotie gepaard gaan vaak heel moeilijk zijn en niet lukken of blijven duren. Moest je dat erkennen is het boek ongekende gevoelens een aanrader. Je moet eerst van jezelf leren houden vooraleer je echt een relatie weer kan aangaan zoals het hoort. Dan gaat dat veel vlotter lopen. Van iemand houden terwijl je niet van jezelf houdt zoals je bent zorgt altijd voor barrières. Door hier je verhaal te doen, doe je al een stap in de goede richting. Een goede trauma psycholoog kan je hier zeker bij helpen. Veel succes Liefs Emma
04 april 2021

Als antwoord op door 3559b26903454e…

Dit vind ik zo'n fijn en oprecht bericht ❤ heel erg bedankt..