Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

nieuwe herinneringen...

hallo iedereen...

dit is een hele moeilijke stap voor mij... ik ben op mijn vijfde misbruikt door mijn oom en ik ben aangerand door mijn stiefvader in mijn puberjaren. Wat op mijn vijfde was gebeurd heb ik jarenlang weggestopt. Ik zit middenin mijn verwerking en acceptatie wat er is gebeurd en ik heb er echt moeilijk mee. Met de dag komt er een nieuwe herinnering dat ik niet meer kan wegstoppen. Ik voel mij vies en alleen. Ik heb twee vriendinnen die mij echt steunen maar mijn moeder, zusje en tante die dit weten hebben ipv mij te steunen en troosten gekozen om mij te ondervragen. Het leek wel een kruisgehoor. Ik heb vandaag een nieuwe herinnering en kan vanaf vandaag ook niet meer ontkennen in mijn hoofd wat er is gebeurd, namelijk dat mijn ondergoed werd uitgetrokken. Ik wil huilen maar het lukt niet en ik heb hele tijd een benauwd gevoel wat niet overgaat. Ik weet niet wat ik moet doen ik voel mij zielsalleen ondanks mijn twee beste vriendinnen. Heeft iemand tips voor mij wat ik kan doen om dit op een gezonde manier te verwerken en te accepteren. Meditatie lukte in begin maar nu als ik mijn ogen sluit komen er steeds meer herinneringen naar boven. Ik schrijf alles op maar dat helpt ook niet meer. Ik zit in behandeling alles wat ze zeggen doe ik maar dit is bijna ondraaglijk lijden. Alvast bedankt...

Bezig met laden...

8 Reacties *

20 maart 2021
Er is gewoon een moment waarbij je gewoon geen extra lading emotie er nog bij kan. In gesprekken kan ik soms ook niet aanwezig blijven als ik doorheen een zwaardere periode ga.
19 maart 2021
Wat is dit bemoedigend!
19 maart 2021
Hallo Emma, dankje voor je bericht. Ik had mijn account verwijderd, omdat alle verhalen mij teveel werden. Ik heb EMDR en Exposure therapieën gehad en dankzij dat heb ik mijn misbruik kunnen herinneren. Heb 24 jaar gedacht dat het een enge nachtmerrie was... Ik ben bezig met allea opschrijven het is enorm moeilijk... Maar ik kom er wel. Heel veel liefs
19 maart 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Ram91 dat begrijp ik wat je zegt van die verhalen. Ik heb ooit de bijeenkomsten van lotgenoten bijgewoond en dat vond ik wel fijn. Tijdens eerste bijeenkomst wel kort wat je kwijt wil en daarna krijg je veel dingen mee waar je iets mee bent, soms hoor je bij lotgenoten dat het vaak telkens verhalen zijn en dat kan je vaak idd niet aan. Dat is te veel op dat moment. Begrijp je daar heel goed in. Ik heb ook lang niet actief geweest. Verhalen zijn dan te veel. Ik begrijp wel dat iedereen zijn verhaal een keer wil doen en vaak is dit forum voor hen een eerste aanzet. Misschien is het soms fijn om soms ook gewoon items te hebben hier waar je iets mee kan. Vb emdr, lichaamstherapie, intimiteit, ... onderwerpen om over te praten en tips te delen ipv steeds verhalen. Daar zit wel wat in Liefs Emma
19 maart 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Ik denk dat aanhoren van mededelingen over gevoel minder fijn is dan te luisteren naar iemand die vanuit aanwezig gevoel spreekt [~192]
15 maart 2021
Hoi Wat een pijnlijk verhaal. Het alleen voelen is heel typisch helaas ondanks de steun van je vriendinnen. Bij lotgenoten vind je vaak het meeste steun daar zij je begrijpen. Je kan ook deelnemen aan een lotgenotengroep wat ik als heel positief heb ervaren. Herinneringen zijn Iets heel pittig. Zelf heb ik ze weinig wat ik ook best lastig vind want ik ken mijn eigen gevecht zo niet helemaal maar mijn lichaam herinnert die delen wel goed voor mij. Ze zitten extreem vast. Ooit las ik het boek dwars door het donker. Het verhaal is anders maar de insteek is steeds hetzelfde. Pas als je stopt tegen alles te vechten wordt het beter. Laat de pijn er zijn, wees kwaad, boos, huil, roep,... het moet er uit. En erna wordt het beter. Maar het vraagt tijd. Het is geen kort proces. Er zijn wel wat methoden om de herinneringen minder zwaar te maken door EMDR. Bij velen doet dit goed. Zo is de lading minder zwaar. Meditatie, trauma sensitive yoga en andere zijn goede zaken maar therapie is ook noodzakelijk. Ik kon ook rust vinden via lichaamswerk waaronder fasciatherapie of misschien is somatic experiencing wat voor jou. Je hebt 2 dingen. Praten maar ook je lichaam moet Helen. Veel succes Liefs Emma
15 maart 2021
In gedachten zit ik bij je
15 maart 2021
Ik weet het, het is om gek te worden