Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

Proxy marriage met een scammer.. echt niet!

Ik kreeg contact via Lexa met een Amerikaan, had een eigen ICT bedrijf. Hij was eind vorig jaar in Nederland, omdat een groot Amerikaans bedrijf hem had ingehuurd om tijdelijk in Nederland te komen werken als ICT directeur. We hadden intensief contact via whatsapp. Wat was hij lief, aardig en knap! Hij zou niet ver van mij vandaan wonen, het adres waar hij verbleef heeft hij aan mij gegeven. Dat voelde wel vertrouwd. We spraken af dat hij op woensdag bij mij zou komen eten, maar een paar dagen tevoren, werd hij zogenaamd teruggeroepen naar de States, i.v.m. Corona. Pas toen hij “weer terug” was in Los Angeles, vertelde hij mij dat hij halsoverkop terug moest, hij kon en mocht mij daarover niet informeren en dat maakte hem zo ziek en gestrest. Oké, ik geloofde hem…

Hij beloofde dat we elkaar gingen zien, vroeg ook of ik wilde emigreren naar Amerika of dat hij hier bij mij zou komen wonen. Hij sprak af dat elkaar pas live zouden zien op het vliegveld (of hier of in LA). Op een gegeven moment kreeg hij een werkopdracht bij een bedrijf. Na een paar weken vroeg hij of hij geld kon lenen, dat geld zou ik terugkrijgen als de opdracht klaar is en hij zijn geld kreeg. Dus ik geld overmaken via PayPal. Was overigens een PayPal account van zijn overleden moeder. Vond dat wel gek, maar oke geld overgemaakt. Na een week vroeg hij weer om geld, omdat hij geen eten had en omdat een van zijn werknemer achterstallig salaris eiste. Dat had hij uiteindelijk uitbetaald, daarvoor moest hij nog wel eerst zijn eigen spullen verkopen om aan het geld (6000 euro) te komen, want zoveel geld had hij niet.

De opdracht was klaar en hij zou wachten op het geld wat hij zou krijgen van de opdrachtgever.

Voor de kerst kreeg hij weer een nieuwe opdracht, dit zou een grote opdracht zijn, waar hij veel geld kon verdienen! Maar niet lang daarna  vroeg hij weer om geld. Hij had niet goed geld om te investeren in de nieuwe opdracht, het zou gaan om 8000 euro, of ik dat voor hem wilde overmaken. Zoveel geld had ik niet, dus 1000 euro overgemaakt, want ik had het met hem te doen en ik vertrouwde erop dat ik het geleende geld wel weer van hem terugkreeg.

In het begin van onze relatie had hij het over een advocaat van zijn overleden vader. Deze advocaat zocht jarenlang al contact met hem, maar hij wees een gesprek iedere keer af. Ook vertelde hij dat de advocaat hem iedere keer vroeg of hij getrouwd is.. Enfin, hij had uiteindelijk een gesprek met de advocaat (uit Engeland, want zijn vader woonde daar). Er was een testament opgesteld door zijn vader, alleen was de voorwaarde dat hij getrouwd moest zijn, wil hij recht hebben op geld. Omdat hij niet getrouwd is maar wel een relatie (ik dus) heeft, vond hij dat hij recht had op de testament. Hij vertelde dat de advocaat wilde dat ik mezelf moest introduceren, dus een verhaal over mijzelf en over mij relatie/liefde voor hem, zodat voor de advocaat duidelijk zou worden dat we zouden gaan trouwen en hoe intens onze liefde is.. En dus kon hij aantonen dat hij (bijna) getrouwd zou zijn...

Ik een verhaal geschreven en me voorgesteld. De volgende dag kreeg ik bericht van de zogenaamde advocaat, of ik een kopie van mij ID wilde mailen! Wat mij opviel in het bericht is de stijl van schrijven, was hetzelfde als die van hem. Toen had ik in de gaten dat er iets niet klopte. Toen vroeg hij of ik hem wilde helpen om zijn erfenis te krijgen, door met hem te gaan trouwen: proxy marriage. Dit is trouwen bij afwezigheid. Huh? Hij wilde op die manier met me trouwen en later op de officiële manier, zodat hij alsnog zijn erfenis kreeg en de advocaat zijn aandeel. Ik vertrouwde dit niet en vertelde dat ik de advocaat ging checken en of de testament echt was. Ik had het adres van de advocaat in Londen, deze bleek niet te kloppen en vroeg ik naar de telefoonnr. van de advocaat, omdat ik met deze man wilde praten. Moest ik vooral doen, zei hij, waarop hij later zei dat het niet meer hoefde en dat hij de erfenis niet wil aannemen. Hij had ook geen telefoonnummer, yeah right! Daarna nooit meer over de erfenis kwestie gehad. Ik had allang in de gaten dat dit niet pluis was.

Nou, wel een vreemde manier om te gaan trouwen. Ik ben er ook niet in meegegaan. Dat zou mij alleen maar problemen opleveren. Zo gek ben ik dus ook niet! Dus ik zei dat ik dat niet ging doen. Was prima voor hem, want de advocaat kon toch niks verkeerds doen, wil de advocaat zijn aandeel krijgen, wat bestond uit 20%. (testament bestond uit zo’n miljoen euro en een pand in Londen.)Hij bleef daarna lief en aardig zei dat hij anders maar geen testament hoefde, hij zou genoeg hebben aan onze 'liefde'.

Op een gegeven moment sprak mijn kleindochter zomaar een whatsapp berichtje in voor hem. En ja hoor, meneer reageerde terug met een berichtje… Maar.. deze man noemde zijn officele naam en hij had geen Amerikaans accent. Leek net een Nigeriaan ofzo, de stem paste niet bij de foto van mijn ‘geliefde’.

Toen wist ik dat ik te maken had met een scammer. Ik had weinig zin meer in contact met hem, maar vroeg steeds wanneer hij mijn geld terug ging betalen. En ja hoor, kreeg steeds het smoesje van dat hij de cheques (geld van de opdrachtgever) nog niet had ontvangen i.v.m. toestanden in Amerika.

2 weken geleden vertelde hij mij dat hij zijn opdracht had afgebroken, omdat de opdracht te ingewikkeld was en zou dus geen 53.000 euro krijgen van de nieuwe opdrachtgever. Nu zat hij dus helemaal zonder geld en kon zijn 4 werknemers ook niet betalen. Maar weer vroeg hij geld voor eten en drinken. Ik heb dus geen geld meer overgemaakt.

Tijdens onze laatste gesprek, zei ik dat ik hem via de telefoon wilde spreken, hij belde mij direct op….zag een telefoonnummer van Amerika. Ik nam op.. Dit is niet de man op de foto’s die ik van hem kreeg. Het is geen echte Amerikaan…spreekt zo gebrekkig Amerikaans… Het is een scammer…!

Daarna heb ik geen contact meer opgenomen. Hij heeft zij telefoon uitstaan, ik ben niet meer zo interessant meer voor hem, denk ik maar.

Ik weet dat ik mijn geld nooit meer terugkrijg. Ik weet dat ik dat zelf gedaan heb, ik ben erin getrapt. Ook al waren er zoveel signalen, er klopten heel veel dingen niet, maar ik was zo verliefd op hem..

Gelukkig kan ik hier goed mee omgaan en blijf ik er rustig onder. Het geld wat ik hem gaf, was gedeeltelijk geleend van mijn ex. Dat ben ik nu aan het terug betalen, het komt wel weer goed met mij.

Nu, na 2 weken geen contact meer, denk ik nog aan de man op de foto, want daar was ik verliefd op, ik weet dat dat niet de man os met wie ik aan het whatsappen was. Waarschijnlijk hebben ze iemands foto gebruikt..

Het geld ben ik kwijt, maar ik ben in ieder blij dat ik niet ingegaan ben op zijn verzoek om een proxy marriage. De gevolgen daarvan zouden dan niet te overzien zijn...

BTW, zag dat zijn profiel bij Lexa was opgeschort.. ik ga Lexa hierover informeren, want zo maakt hij nog meer slachtoffers!!

Bezig met laden...

12 Reacties *

03 april 2021
Dank Sylvia! Dus ook hetzelfde meegemaakt? Erg he?
03 april 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Hi Boogschutter. Inderdaad soortgelijk verhaal. Zoals vele anderen hier. Voor mij is het alweer even geleden. Tijd heelt alle wonden zeggen ze. Niet altijd even gemakkelijk. Het vertrouwen komt terug en je gevoel wordt beter.
02 april 2021
Hi Boogschutter Wat een verhaal inderdaad! De werkwijze en verhaal is hetzelfde, de inhoud is anders. Waar het n om gaat is dat vertrouwen winnen en uiteindelijk om geld vragen. Wij zijn dan al zo verliefd geworden dat we geld overmaken. Ik heb destijds ook gebeld en gesproken berichten verstuurd en ontvangen met mijn scammer. Zijn accent was echt Brits. Achteraf gezien zaten er echt wel fouten in zijn schrijfstijl. En ook ik kreeg mail van een advocaat. Het leek allemaal zo echt. Achteraf zag ik de gaten pas in het verhaal. Je hebt je verhaal enorm sterk opgeschreven! En je schreef het zelf al 'het komt wel goed met jou'. Het zal waarschijnlijk gaan met wat pieken en dalen. Voor ons was het een echte relatie, iets waar we afscheid van moeten nemen. Goed dat je Lexa gaat informeren. In de periode nadat ik er achter ben gekomen heb ik er bijna een sport van gemaakt om zoveel mogelijk van dit soort profielen uit de lucht te halen. Zoals je ziet kan je hier je verhaal van je afschrijven en steun vinden. Je bent namelijk niet alleen. Groetjes Sylvia Slachtoffer I ambassadeur
30 maart 2021
Heftig verhaal zeg. Sterkte ermee; je gaat hier sterker uit tevoorschijn komen! If it doesn't kill you, will make you stronger. (Hard love - Lauren Daigle/Need to breathe)
03 april 2021

Als antwoord op door 4609bc1f68d747…

Dank je wel! Ik ben er zeker sterker door geworden, en juist daardoor heb ik dit een plekje kunnen geven en denk hier niet zo veel meer aan, ook niet dat ik zoveel geld kwijt bent geraakt!
05 maart 2021
Wat een verhaal zeg, wel goed om er over te praten. Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd !
05 maart 2021

Als antwoord op door Anonymous (niet gecontroleerd)

?? Dank!
04 maart 2021
Goed dat je je verhaal gedeeld hebt. Het van je af schrijven, is gewoon goed voor de verwerking.
05 maart 2021

Als antwoord op door 9ad3394b933c44…

??
03 maart 2021
Dank, ben toch wel blij dat ik mijn verhaal heb kunnen delen. Mijn familie weet van deze man, maar zal ze nooit vertellen dat hij een scammer is, schaam me voor mijn familie.
03 maart 2021
Wat een verhaal weer.
03 maart 2021
Heel veel sterkte. Vreselijk verhaal en heeft veel raakvlakken met wat wij hier allemaal hebben meegemaakt