Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van online fraude

Appartement "gehuurd" in Rotterdam

Appartement gehuurd in Rotterdam

Via een facebook site voor kamer/huis zoekers in Rotterdam kwam ik een bericht tegen over leuk plekje in Rotterdam. Iets onder de normale huurprijzen maar nog wel acceptabel. Na vele Whatsapp gesprekken en belletjes later een contract getekend en ik zou een aanbetaling doen van twee maanden huur + borg. Telkens moest het via een ander account maar op een of andere manier werden al mijn vragen telkens beantwoord/gerust gesteld. Eindstand, heel veel geld over gemaakt (in totaal 20 k) maar de transfer bonnetjes van het geld wat ik terug zou krijgen wat door het heen en weer transacties delen voortkwam nooit meer gekregen. Lang verhaal kort, telkens gerust gesteld maar ik zou aankomende maand (1 maart) in het appartement komen en heb geen sleutels ontvangen Ik ben geblokkeerd door haar op Whatsapp. Mijn moeder belde naar de garage die onder het appartement zat en die vertelde vandaag dat gisteren iemand ook navraag kwam doen over het appartement. Toen viel vanochtend alles samen dat ik in een hele grote oplichting terecht ben gekomen. Veel spaargeld, erfenis en werkgeld weg. Ik voel mij zo stom en de hele dag als ik er te veel over denk of praat stort ik in. Ik wil zo graag uit huis (tijdje een baan en wilt wat opbouwen). Alles gaat zo goed werk gerelateerd heb leuke vrienden maar om te vertellen dat het bedrag daadwerkelijk zo hoog is lukt mij niet. Ik zeg wel dat het meer dat het dubbele is dan de aanbetaling maar in werkelijkheid is het 4x de aanbetaling. Iedereen weet ook in mijn omgeving hoeveel zin ik er in had en gunde het mij zo maar nu ik het telkens moet zeggen dat ik in een oplichting terecht ben gekomen is het heel anders. Want als ik er op terug kijk had ik al lang alle rode vlaggen gezien en had ik haar niet zo verdedigd. Ik heb haar verdedigd tegenover de vrienden die sommige dingen al vaag/shady vonden. Ik blijf ook heel hoog in mijn emotie zitten en hoop echt dat het minder gaat worden en dat geloof ik ook wel. Maar dat ik zoveel geld ben verloren terwijl ik er normaal zo goed mee omga maakt deze situatie zo erg.

Mijn bank vertelde mij dat het verstandig was om wellicht te kijken of er lotgenoten zijn en vandaag dit bericht. Aangifte heb ik gedaan en mijn bank is echt top en doet ook alles wat zij kunnen doen maar het geld komt waarschijnlijk niet meer terug. En de gemeente Rotterdam gaat kijken wie er nou daadwerkelijk ingeschreven staat op het adres.

Heel warrig verhaal maar ik ga het toch delen.

Ik ben er dus vandaag achter gekomen dat ik echt ben opgelicht hiervoor had ik nog de hoop dat ik een week later de sleutels zou krijgen en dat het geleende geld wel terug zou komen (ik moest immers niet zo ongeduldig zijn).

Dit alles heeft zich afgespeeld van 18 januari tm vandaag 26 februari. 

P.s. Ik hoop dat diegene die de garage meneer gisteren gecontacteerd heeft ook echt aangifte heeft gedaan...

Bezig met laden...

6 Reacties *

11 maart 2021
Ja, bij mij noemde ze het dus work field of field work voor black card. En het huis was van haar ouders geweest en eerst deed haar broer het maar nu deed zij het. Doordat de jongen van de Nederlandse bankrekening precies de twee maanden huur en borg van mij had gekregen dus de foute Iban was. Is er tegen hem gezegd via facebook dat hij telefoons moest doorverkopen en dat hij precies het bedrag wat ik had gestuurd als "loon" had gekregen. Ik denk dus ook dat het gaat om een grotere organisatie die in meerdere branches actief is... Had de politie iets voor jou kunnen betekenen?
09 maart 2021
Ik kan mij heel erg in jouw situatie vinden. In august was ik opgelicht ook precies met betalingen voor twee maanden huur plus borg via een Facebook advertentie (waar ik altijd erg tegen was, maar door omstandigheden dringend opzoek was naar een kamer). De eerste betaling werd bij mij teruggestort. Ze legde mij uit dat haar bank problemen had en ik moest de betaling naar een andere rekening maken. Ze had bonnetjes van teruggaves aan mij vervalst. In totaal heb ik duizenden overgemaakt. Het identiteitsbewijs dat ze had gebruikt blijkt van een andere slachtoffer te zijn. Na het vinden van Facebook posts over oplichter in een groep in Maastricht (ver van de kamer die ik zocht) heb ik politie aangifte gedaan en mijn bank gecontacteerd. De oplichter heeft meerdere telefoonnummers en bankrekening bij verschillende banken en is ook actief in het buitenland. Wees alsjeblieft niet bang om aangifte te doen iedere aangifte kan helpen!
10 maart 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Dit klinkt precies zoals het bij mij is gegaan..... Bij mij zei ze dat het door Brexit kwam. En toen ze dus het te veel aan geld terug begaald zou hebben, bleek het tich dus om een nep retour bon te gaan. Het erge is dat ik 2 dagen geleden een mail kreeg of ik het geld had ontvangen. Ik weet niet waarom maar heb de politie gebeld dag ik nu z.s.m. een afspraak wilde inplannen. Nu heb ik aanstaande vrijdag ochtend een gesprek. Ik ga morgen alles in een tijdlijn zetten zodat ik eht kan sturen wanneer de politie er naar vraagt. Ik vind het bijna eng hoe erg jouw verhaal op die van mij lijkt. Dalijk is het dezelfde organisatie...
10 maart 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

[~2492] Veel succes met het gesprek! Ik hoop echt dat de politie er iets mee gaat doen. De gelijkenissen verbaasde mij ook toen ik jouw bericht zag. Bij mij was ze zogenaamd op stage. Met de een cent truc had ik in december om een teruggave gevraagd hierop kreeg ik een overboeking van een cent terug met de beschrijving ‘Agent reason unknown’. Blijkbaar doet ze zich voor als een organisatie. Ik heb niets meer van haar gehoord en op Whatsapp was ik al geblokkeerd.
02 maart 2021
Sorry dat ik niet eerder heb gereageerd. Je zult wel denken: wat heb ik aan een dergelijke groep als niemand een denkbeeldige arm om me heen slaat. Ik kon niet meer inloggen, dat was even een dingetje. Wat een vreselijke trieste gebeurtenis. Wat zul je overstuur zijn. Heel begrijpelijk. Je hebt in goed vertrouwen heel veel geld overgemaakt en nu ben je alles kwijt! Ik kan me zó goed voorstellen hoe dit voelt. En ik kan je nu al zeggen: het duurt een hele poos voor je hier overheen bent! Denk niet dat je een aansteller bent als je over een half jaar nog steeds in huilen kunt uitbarsten als je er aan terug denkt. Het heeft zo'n ongelofelijke impact! Je voelt je boos, machteloos, verdrietig én je bent zó kwaad op de oplichter maar ook op jezelf. Het is een drama, maar je zult merken, dat na een paar maand, de pijn minder wordt. Maar, je moet er nú doorheen en dat is heel, heel pijnlijk. Ik wens je heel veel sterkte toe! Lieve groet van mimie
10 maart 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Dankjewel, heel lief dat je de moeite hebt genomen om te reageren. Vrijdag heb ik een gesprek met de politie. Ben benieuwd wat er uitkomt, al is het maar dat er een iemand mee geholpen kan worden. Vergt nog wek vaak veek energie om het te vertellen, ook omdat iedereen zo blij voor mij was en dan vraagt hoe het gaat en dan moet je de teleurstelling delen. Ene keer kan ik er luchtig over praten en de andere keer is het toch zwaar.