Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van stalking

Wat als contactverbod komt te vervallen?

Hallo, vorig jaar ben ik slachtoffer geworden van stalking. De dader was een ex die het niet kon accepteren dat ik verder ging (we waren al geruime tijd uit elkaar). Na de rechtszaak is er een contact- en gebiedsverbod toegewezen aan de dader. Ik ben bezig met EMDR en traumatherapie. Al met al dus weer goed op weg. Alleen nu wil de reclassering dat het contact- en gebiedsverbod komt te vervallen.

De politie zegt dat, mocht het stalken opnieuw beginnen, het opbouwen van het dossier  ook weer opnieuw begint. Dus de eerste tijd weer alles over je heen laten komen en noteren, totdat het dossier weer dik genoeg is om de dader erop aan te spreken/aangifte te doen. Heeft iemand hier ervaring mee? Dus is het stalken bij jou daadwerkelijk gestopt? Of is het juist weer overnieuw begonnen? En hoe ben je ermee omgegaan toen het contactverbod kwam te vervallen?

Bezig met laden...

5 Reacties *

27 februari 2021
Hi Goldy, bedankt voor het delen. Heftig dat het inleveren van de knop samenvalt met het komen te vervallen van het contsctverbod. Bij mij loopt het contactverbod in principe nog anderhalf jaar (als ze het niet eerder stoppen). Fijn dat jouw stalker zich aan de regels houdt, dat geeft mij ook wat hoop. Nogmaals bedankt voor het delen en heel veel sterkte!
27 februari 2021
Ik ben een jaar lang gestalkt. En mijn contact verbod is deze maand afgelopen. Ik heb ook mijn AWARE knop deze week ingeleverd. Tot nu toe houd hij zich aan de regels en heb ik geen last meer van hem. Maar het blijft altijd de vraag mochten we elkaar tegenkomen wat er dan gaat gebeuren.. Ik ontwijk de plekken waar hij komt zodat hij mij niet tegenkomt. Ik zou je contact verbod niet stopzetten ookal houd hij zich nu aan de regels.
26 februari 2021
Ok, dus als ik t goed begrijp heb je geen inspraak of dat het komt te vervallen of niet? Want als je er iets over te zeggen hebt zou ik het absoluut nog niet laten vervallen. Zeker niet tot je het een en ander verwerkt hebt. Mijn ervaring is dat de angst minder wordt hoe langer hij uit je buurt blijft. En met therapie leer je verwerken en wordt je sterker. Het ligt er ook een beetje aan hoe lang het geduurd heeft, of je er alleen voor staat, hoe gek je denkt dat hij is. Maar ik ben nu 2,5 jaar verder en nog steeds bang. Durf nu weer kleine dingen te ondernemen .aar ben altijd alert. Maar het heeft ook zo lang geduurd dat ik er soort van mee ben vergroeit lijkt t. De kans dat hij me echt iets aan kan doen is klein, maar zo voelt het nog niet. Heel veel sterkte, hoop dat hij uit je buurt blijft.
26 februari 2021
Heftig verhaal, bedankt voor het delen. Ik hoop met je mee dat het nu voorbij is. Het gaat om zijn reclassering (ik heb die niet ;) ). Omdat hij zich aan de voorwaarden houdt, mag het contactverbod komen te vervallen. Timing is niet ideaal inderdaad nu middenin therapie. Plus dat mn AWARE knop binnenkort afloopt. Ik hoop alleen dat die angst voor hem verdwijnt, want je kan amper leven als je altijd bang bent voor iemand. Vandaar dat ik benieuwd was of iemand daar ervaring mee heeft. Nogmaals, bedankt voor het delen!
26 februari 2021
Wat een spannende tijd. Lastig dat dit nu tijdens je therapie speelt. Waarom wil de reclassering dat het wordt opgeheven? Reclassering van hem? Daar ben jij toch niet verantwoordelijk voor? Ik denk dat alleen jij kan inschatten of hij weer opnieuw begint. Maar je hebt t verbod niet voor niets aangevraagd, dus denk vooral aan jezelf. Ik ben 18 jaar gestalkt en het heeft 2 jaar geduurd voordat het met behulp van de politie is gestopt en er eindelijk een contactverbod kwam. Bij mij is t vebod ook sinds kort opgeheven. In de tijd van het verbod heeft hij zich er redelijk aan gehouden en bij overtredingen werd hij gebeld door de politie. Voor nu is het rustig maar de angst is er nog steeds. Hij is wel al op leeftijd, dus ik hoop eigenlijk dat hij nu te oud is.