Ook ik wil mijn verhaal met iedereen delen. Ik ben ook slachtoffer geworden en ik wil hiermee zo veel mogelijk mensen waarschuwen tegen dit soort praktijken en leed voorkomen.
9 januari 2023 kreeg ik uit het niets een sms dat “mijn dochter” haar bedrijfstelefoon was gevallen en met het nieuwe leen toestel kon ik haar toevoegen op mijn whatsapp. (Mijn dochter werkt op een dierenkliniek en doet daar de inkoop en administratie). Dit heb ik gedaan en er volgde een berichtje dat heel het beeldscherm stuk was. Daarna zaten er een aantal uren tussen voordat er via “haar” whatsapp een berichtje kwam. Of ik even tijd had. Het was rond etenstijd en ik zei dat ik even druk was. Later die avond kreeg ik een nieuw berichtje dat “mijn dochter” met een probleem zat. Ze moest een internetbetaling doen voor een bepaald tijdstip maar kon niet inloggen met haar bankapp. Of ik het even wilde voorschieten en het zou snel weer teruggestort worden op mijn rekening. Het ging om een bedrag van € 2894,55. Omdat ik in de veronderstelling was dat het een bedrijfsmatige factuur was, heb ik nergens naar gevraagd en het bedrag via een link (betalingsverzoek) overgemaakt. Er werd naar een bevestiging gevraagd en ook deze heb ik gestuurd. Ook makkelijk voor mezelf dacht ik.
Er volgde wat appjes dat het gelukt was en dat “ze” het bedrag ontvangen hadden maar dat er nog een factuur open stond van € 2053,82 en of die ook betaald kon worden. Geen moment twijfel dat het niet om mijn dochter ging heb ik ook aan dit verzoek voldaan. Ik moest zelf de andere dag heel vroeg op i.v.m. mijn werk en ben met een laatste appje dat alles snel weer teruggeboekt zou worden op mijn rekening naar bed gegaan.
De volgende dag werd er pas laat in de middag weer contact met me op genomen. Ik was zelf net klaar met werken en dacht dat ik mijn dochter wel zou spreken in de loop van de dag. Er kwam nog een verzoek om een allerlaatste factuur even voor te schieten. Ik stuurde mijn dochter dat ze me kon bellen om toch even uit te leggen waar deze facturen allemaal over gingen, maar was zelf nog onderweg van mijn werk. Toen ik thuis was zag ik op mijn telefoon verschillende oproepen van het nieuwe telefoonnummer van haar. Ik belde terug maar kreeg natuurlijk geen respons aan de andere zijde. Toen werd er druk gezet via whatsappberichtjes. “Mijn dochter” was even heel druk en had het bedrijf dat geld verschuldigd was aan de lijn en deze laatste factuur moest voor 15.00 uur betaald zijn. Het ging nu om een bedrag van € 3860,00. Dus uiteindelijk heb ik ook snel gereageerd door de betaling voor te schieten.
En toen begon het langzaam een beetje onwerkelijk te worden. Ik belde mijn dochter nogmaals maar kreeg geen gehoor op haar privé-nummer. En weer kwam er een betaalverzoek van de bedrijfstelefoon van mijn dochter.” De aller allerlaatste” en het moest snel gebeuren want “het bedrijf wacht op bevestiging”. Het ging nu om een bedrag van € 1100,00. Dit bedrag heb ik uiteindelijk niet betaald.
Ik appte nu mijn dochter op haar privé-telefoon en ze belde me meteen. Gelijk actie ondernomen en contact met de ING-Bank gemaakt.
Alles doorgenomen met mijn bank , afdeling fraude, en het advies aangifte bij de politie te doen. De fraude-bankmedewerker zou zijn best doen het laatste overgemaakte bedrag tegen te houden, omdat er een korte tijd tussen het overmaken en contact met de bank was geweest.
En nu komt het: Ik werd nog geen half uur later opgebeld door een man met buitenlands accent die me verder wilde helpen met het rechtmatig terugkrijgen van mijn geld. Of ik 1 euro over wilde maken naar een willekeurig familielid, zodat ik zou kunnen zien of ze mijn bankrekening intussen al geblokkeerd hadden. Ik heb gelijk de verbinding verbroken en de ING ingelicht. Bleek inderdaad geen telefoonnummer van de ING.
Helaas heb ik van ING niets meer gehoord daarna. Uiteindelijk heb ik na een aantal dagen zelf gebeld met de ING met de vraag of het laatste bedrag nog teruggeboekt kon worden .Het antwoord was… nee helaas, u heeft het zelf overgemaakt….
Ik vroeg of ze dan een procedure konden starten om de NAW-gegevens te achterhalen van de oplichters, en of ik eventueel in aanmerking kon komen voor een coulanceregeling maar dan moest ik maar contact opnemen met de serviceafdeling de volgende dag, terwijl ik die juist aan de lijn had. ING doet weinig voor gedupeerden, begrijp ik nu.
Een en ander is nu in werking gezet om toch te proberen het verloren geld te verhalen, totaal hebben de oplichters mij € 8808,37 afhandig gemaakt.
Het hele gebeuren blijft maar in mijn hoofd malen.: Waarom heb ik het niet doorgehad dat het om oplichterij ging? Waarom heb ik niet alles eerst geverifieerd bij mijn dochter? Waarom heb ik niet even de tijd genomen en me op laten jagen door deze criminelen... En telkens kom ik bij dit antwoord uit: Ik dacht dat ik mijn dochter hielp…..