Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van seksueel misbruik en seksueel geweld

Nu wij niet meer praten

Mijn blog van mijn website die ik met jullie wil delen. Enerzijds om te ventileren anderzijds om een stuk (h)erkenning te geven aan jullie. (Dit blog is al wel een aantal maanden oud)

NU wij niet meer praten!

Het begin

Afgelopen week ben ik actief begonnen met het herstellen van de gevolgen van seksueel misbruik. Dat wil zeggen, ik heb het misbruik inmiddels erkend en hierdoor mijzelf een dienst bewezen om een start te maken met het herstellen van mijn verleden waarin ik als jongetje seksueel misbruikt ben. 

De belangrijke ander ten opzichte van jezelf
Dagelijks zijn we in contact met allerhande mensen. Veelal zijn dit collega’s, familie en vrienden. Zij vormen het netwerk voor ons sociale bestaan. In de huidige tijd van Corona staan deze contacten zwaar onder druk. Onder druk door onder andere de anderhalf meter samenleving, thuis werken en het sluiten van winkels en horeca. Dit maakt het op zijn zachtst gezegd moeilijker om je sociale ik gezond te houden. Want het is moeilijk om mensen die je bijna dagelijks ziet, ineens veel minder vaak te kunnen zien. Je raakt gehecht aan het contact en wilt niet dat de ander je niet vergeet, aan je denkt en je lief blijft houden zoals die dat voorheen deed. Als je voor ogen houdt dat vele mensen door deze crisis hier moeite mee hebben. Hoe zou het dan zijn als je het contact met jezelf bent verloren? Hoe zou jij je voelen als je beste vriend jou vergeet? Jouw niet meer belt of een berichtje stuurt? Hoe zou het voelen, maar misschien nog beter gezegd, wat ga jij doen?

De regie pakken, het begin
Jij bent regievoerder over jouw leven en kunt hier in grote mate zelf invloed op uitoefenen. Maar wat ga je doen als je de connectie met jezelf bent verloren? Het is wellicht moeilijk in te denken dat je de connectie met jezelf kunt verliezen. Want jij zit toch in je eigen lichaam? Jij voelt toch wat je voelt en denkt toch wat je denkt? In grote mate klopt dit, maar wanneer je de connectie met jezelf bent verloren, ben je niet de persoon die jij en anderen om je heen denken. Je hebt, in dit geval door seksueel misbruik, niet de stappen kunnen doorlopen welke bij een kind normaliter kenmerkend zou zijn. In veel gevallen is het kind achter gebleven op het moment dat het seksueel misbruikt werd. Naarmate een slachtoffer ouder wordt begint het te realiseren dat er problemen zijn. Dit kan op vele verschillende vlakken zijn. Alvorens dit wordt toegekend aan het seksueel misbruik, zijn er vaak tientallen jaren verstreken.

Opzoek naar mezelf
Om naar je ware ik te gaan, zul je de rotzooi in de kamer eerst op moeten ruimen, dit wil zeggen, verbinding maken met je eigen ik. Verbinding met het kind die je was vóór het seksueel misbruik. Mijn kleine kereltje, mijn kleine ik is achtergebleven op het moment dat het seksueel werd misbruikt. Ikzelf ben in eerste instantie onwetend doorgegaan met een ogenschijnlijk onbezorgd leven. Door verschillende situaties zijn er triggers (een trigger is volgens Wikipedia een mechanisme dat een proces in gang zet) geweest welke mij op een pijnlijke manier probeerden te vertellen dat ik op zoek moet gaan naar mijzelf.


Het begin van de zoektocht
Door recente gebeurtenissen weet ik meer dan ooit tevoren dat mijn leven niet onbezorgd is. Door, al dan niet gedwongen, dit te onderzoeken ben ik uitgekomen bij mijn trainer welke mij ondersteunt in het herstelproces van seksueel misbruik. In mijn eerste gesprek met mijn trainster, kreeg ik onder andere de opdracht mee om muziek uit de tijd van voor het seksueel misbruik op te zoeken en hier een playlist van te maken. Door opzoek te gaan naar muziek uit de tijd van vóór het misbruik, is de hoop gevestigd dat het kleine kereltje weer in contact kan komen met de volwassen ik, de man die ik op dit moment ben. In deze zoektocht kwam ik een opvallend nummer tegen. Nu wij niet meer praten van Jaap Reesemaa en Pommelien Thijs. Ondanks dat ik weet dat dit nummer niet aan de voorwaarden voldeed, werd ik compleet in het nummer gezogen. 

Nu wij niet meer praten
Nu dat kleine kereltje niet meer met mij kan praten, kan ik niet verder met herstellen van dit contact en daarmee niet herstellen van seksueel misbruik. Het joggie van 12 is niet in staat om met mij te praten. Hij voelt zich daar alleen. Meer dan 20 jaar heeft hij daar alleen moeten staan en plots staat er een vreemde man voor hem. Ergens herkent hij deze man, maar hij kan niet goed plaatsen waarvan. Ik zal de komende tijd het nummer extra vaak spelen in de hoop dat het kleine kereltje de uitnodiging om met mij te praten aan kan nemen. Want dat kleine kereltje, heb ik nog zo verdomd veel te zeggen!


Erkennen van mijn kleine ik
Dat het ventje nu nog niet in staat is om met mij te praten is ergens een pijnlijke constatering, maar anderzijds een spiegel die mij vertelt dat ik realistisch moet zijn in mijn verwachtingen. Dit proces wat ik afgelopen week ben gestart, zal echt niet door één liedje worden opgelost. Ik hou me voor ogen dat het dat kleine ventje is waar ik dit allemaal voor doe! Ik zal hem de tijd geven en op verschillende manieren proberen in contact met hem te komen. Of hij zich eraan over kan geven, we gaan het zien. Ik heb in ieder geval mijn kleine ik erkent en zal proberen hem te geven wat hij nodig heeft.

Bezig met laden...

2 Reacties *

28 juli 2021
Pfoe hier krijg ik toch wel behoorlijk een brok van in mijn keel hoor. Wat mooi omschreven! Met name dat je zegt; dat kleine kereltje heb ik nog zo verdomd veel te zeggen! En zo is het ook!! En ik gun het je ook zo erg dat jullie elkaar weer vinden. ik vind het zo enorm verdrietig voor jou, en die kleine jongen in jou, dat je dat hebt moeten meemaken. wat zal je je alleen hebben gevoeld, en waarschijnlijk op dat niveau nog steeds voelen. Heel veel liefde geduld en vertrouwen toegewenst. Bedankt voor het delen van het lied. ik ga hem luisteren. want ik denk dat deze splitsing van onszelf, voor ons allemaal geldt!!!
23 juli 2021
herkenning! dank je wel