Overslaan en naar de inhoud gaan
Terug naar Voor slachtoffers van datingfraude

De Amerikaanse militair

Via de datingapp Tinder een leuke man ontmoet. Al snel vervolgden we onze gesprekken op whatsapp. 
Hij gaf aan van Amerikaanse afkomst te zijn, maar zijn moeder van origine uit Nederland kwam. Sterker nog uit mijn woonplaats. Zijn ouders waren toen hij heel jong was verongelukt bij een auto-ongeluk en hij zou heel graag in contact komen met familieleden en op zoek gaan naar zijn roots. Dit was dan ook de reden dat zijn Tinder profiel op Nederland ingesteld was. 
Hij was militair en zat op dit moment voor een missie in Afghanistan en zou over een aantal weken naar Nederland komen. Dit zou ook direct zijn laatste missie zijn en hij zou daarna met “pensioen“ gaan.  
We hadden hele leuke gesprekken. In het begin beide wat aftastend en onderzoekend wat we van elkaar konden verwachten. De gesprekken werden steeds persoonlijker en diepgaander. Als ik af en toe twijfelde aan wat hij vertelde zocht ik het op en alles klopte. We hadden een fijne connectie en konden met elkaar lachen. Vaak liet ik hem eerst antwoord geven op vragen zodat hij niet kon inhaken op mijn interesses. We bleken veel overeenkomsten te hebben en dat maakte onze band sterker. Voor zo’n drie week appten we elkaar elke ochtend en avond en ik begon gevoelens voor deze man te ontwikkelen. Hij was zo lief en attent en leek oprecht geïnteresseerd in mij en wat er zich in mijn leven afspeelde. Ook hij gaf aan verrast te zijn door de gevoelens die hij voor mij kreeg en dat het lang was dat iemand zo door zijn hoofd speelde. We hebben zelfs nog naar elkaar uitgesproken dat het te mooi om waar te zijn leek. Uiteindelijk bleek dit ook zo te zijn. Een paar dagen voordat hij naar Nederland zou komen appte hij dat hij bezorgd was. Daarna bleef het een dag stil, wetende dat ik ongerust zou zijn. Toen hij weer appte gaf hij aan bij een bombardement betrokken te zijn geweest en er een collega was omgekomen. Daarnaast had hij die dag te horen gekregen dat zijn naam op een lijst te staan voor een nieuwe geheime missie in Syrië. Hij zou dus nog niet naar Nederland komen. Omdat hij naar een gebied moest die veel risico’s met zich mee zou brengen vroeg hij of ik iets voor hem wilde doen en of ik te vertrouwen was. Hij vroeg of ik zijn belangrijke documenten wilde bewaren. Zodat deze bewaard zouden blijven wanneer hem iets zou overkomen. Ik voelde meteen aan dat het niet klopte. Alsof je als militair je belangrijke documenten mee draagt in je plunjezak… Hij had hiervoor mijn adres, persoonlijke gegevens en e-mail nodig. Toen ik aangaf dat ik dit niet kon doen omdat ik niet wist of ik hem kon vertrouwen was het eerst geen probleem, maar toen hij door kreeg dat ik echt niet van plan was mijn adres te geven sloeg de sfeer al snel om. Belachelijk dat ik hem als oneerlijk en oplichter bestempelde. Ik heb nog een paar appjes gestuurd om mijn reden te onderbouwen en uit te leggen, maar ik kreeg geen reactie meer terug. 
Nooit had ik gedacht dat ik hiervoor zou vallen. Dat ik er in zou trappen en onderdeel zou zijn van dating fraude. Gelukkig ben ik niet benadeeld op een manier die mij geld heeft gekost. Maar wie weet wat zijn uiteindelijke bedoeling was. Misschien iets met mijn persoonsgegevens of bedreiging om zo alsnog aan geld te komen. Ik heb inmiddels een aantal van jullie verhalen gelezen en blijf het onvoorstelbaar vinden hoe veel moeite deze oplichters doen om je het hof te maken. Uren, weken, maanden proberen ze je hart te winnen om vervolgens hun slag te gaan. Gelukkig ben ik niet financieel benadeeld, maar het laat mij niet onberoerd. Ik had inmiddels echt gevoelens voor deze man en blijf achter met een naar gevoel en een gebroken hart. 
Iedereen die iets soortgelijks heeft meegemaakt wil ik sterkte wensen. Weet dat het iedereen kan overkomen. Je bent niet dom. Er heeft iemand gebruik gemaakt van jouw goedheid en vertrouwen. Laat dit je niet veranderen. Je bent mooi hoe je bent en juist deze eigenschappen sieren je. 

Liefs een lotgenoot 

 

Bezig met laden...

11 Reacties *

05 december 2023

Hey lieve lotgenoot of lotgenoten zelfs!

Jou verhaal is exact hetzelfde als de mijne, althans zeker het begin van je verhaal . Dat is echt hetzelfde ! Op het moment dat hij naar Nederland zou komen stond hij op de lijst ineens om uitgezonden te worden en dus niet kon komen en ik een mail moest sturen omdat ik de enige was met wie hij contact had en dus geen familie verder heeft ik zijn “pensioen” aan te vragen! Toen vond ik t al vaag (iets ervoor had ik ook al een onderbuikgevoel) maar juist omdat dit de eerste man was die niet gelijk over sex of wat dan ook begon dacht ik echt wat is dit anders zeg dan de meeste mannen! Maar goed terug naar die mail, die heb ik wel verzonden en toen ik vragen begon te stellen als hun zijn toch niet gek? Ze weten dat je geen familie meer heb en na 3 weken ineens “een vriendin” die je thuis wilt hebben?! Toen begon hij al ik snap niet dat je dit nu durft te vragen als je de enige bent die ik heb! Ik kreeg een mail terug en toen wist ik het zeker , dit is zo nep als het maar kan zijn! En toen ben ik gaan googelen en kwam ik hier dus terecht en moest eerst heel hard lachen en erna werd ik enorm boos en teleurgesteld maar vooral boos op mezelf! Dus ik vroeg weer stuur eens een selfie van jezelf ! Maar nee zoals al verteld ze mogen dat niet doen, super strenge regels bla bla ! En toen kreeg ik te horen je vertrouwd me niet en ik haat dit, we praten morgen verder . Ik zeg is goed heb hem welterusten terug gewenst en geblokkeerd. Nu een paar dagen geleden via een andere Amerikaans telefoonnummer krijg ik een bericht met een zogenaamde selfie van de man van wie ik dacht met wie ik contact had met een briefje ervoor “ ik neem voor jou echt een risico om deze selfie te maken” met mijn naam erop enzo. Dus weer geblokkeerd ! Maar ongelovelijk dus ….en haat dat hij mijn foto’s heeft ! Gelukkig geen gekke ofzo maar alsnog !

Ik hoop dat vrouwen of mannen hier echt voor worden bewaakt en echt goed na hun eigen gevoel luisteren. Ik wacht maar weer af of ik vanavond weer een app krijg via een ander nummer! En godszijdank heb ik het voor mijn gevoel op tijd door gehad en geen geld of adres of iets gestuurd maar nogmaals had dat een vieze gore vreemde mijn foto’s heeft!

Lieve groet!

09 januari 2023
Het is alsof ik een verhaal over mezelf lees bijna identiek. Als zijn missie is afgelopen stopt hij in het Amerikaans leger wegens geen voldoening meer. Dan komt hij mijn kant uit om familie van zijn overleden moeder te bezoeken. Vandaag ging hij de definitieve datum te weten komen van het einde van zijn missie maar in plaats daarvan kreeg hij te horen dat hij wordt uitgezonden naar een nieuwe missie, in Syrië. Hij is zo teleurgesteld dat hij mij nu niet kan ontmoeten. Het is zo oneerlijk dat hij omdat hij geen familie meer heeft en ook geen relatie of kinderen hij geen recht heeft op verlof. Hij wil dat ik in zijn naam spreek zodat hij toch een aanvraag kan doen tot verlof om mijn kant te kunnen uitkomen. Hij kan geen maand langer zonder mij te ontmoeten. Tot nu toe geen geld gevraagd maar ja valse verklaringen afleggen zal toch ook niet zonder risico zijn. Ben ik nu echt zo dom dat ik gevoelens krijg voor een 'knappe' militair die mij de wereld gaat laten zien.
15 oktober 2022
Hoi Floor, Dit lijkt precies op mijn verhaal. Hij benaderde mij via Facebook. Dat hij al eerder geprobeerd had contact met mij te zoeken, maar niet gelukt was. Hij zegt dat zijn vader Nederlands was en zijn moeder Amerikaanse, en 6 jaar geleden is overleden. Heeft 3 kleine kinderen, (1 jongen van 13 (blond) en 2 dochters van 9 en 7,(d.blond) Deze kinderen wonen op een kostschool. Hij zegt kno arts chirurg te zijn en nu in Amerika al ong anderhalf jaar daar te zitten. Hij zegt tot 25 oktober aanstaande daar te moeten blijven en dan met pensioen te gaan. En hier in Nederland een woning te kopen waar hij met zijn 3 Kids zal gaan wonen. Ook hij vroeg mij om belangrijke dingen in een metalen box te bewaren en dat hij had doorgegeven dat ik de verzendkosten zou betalen a 8 of 900,- €. Ik heb gezegd dat geld niet te hebben. Jij vroeg ook aan mij of ik een Apple kaart van 100,- wilde kopen zodat hij daarmee zijn 'geblokkeerde' bank rekening daarmee kon deblokkeren. Dit vertrouwde ik nièt, maar heb 't uit angst toch gedaan. Gezien hij vroeg, van' vetrouw je me niet? Hij werd wat bedreigend. Daarna heb ik hem 2 dagen niet gehoord. Hij heeft mijn adres helaas... Betr die box die hij "zogenaamd" zou sturen... Hij was ook op een gevaarlijke 'missie' geweest zei hij, en dat hij toen ff niet kon appen (WhatsApp) Zijn vrouw was 6 jaar geleden tijdens een auto ongeluk om 't leven gekomen. Zijn vader had hem verlaten en heeft hem bij zijn oom gebracht toen hij nog klein was. Zijn oom is overleden en hij heeft niemand meer. In 't begin vertrouwde ik 't al niet echt, gezien dat ik 't zelfde verhaal bij meerdere vrouwen heb gezien. (later ook nog een andere naam, maar die had ik gelijk geblokkeerd) Ik vond hem leuk, zegt Thomas Robert te heten en heeft op WhatsApp een bedrijfs account. Zegt 59 te zijn en heeft veel foto's gestuurd. Ben wel een beetje verliefd op die foto's... Maar heb de laatste week kben nu 2 a 3 wk met hem in contact. Ik wil van hem af... ??? Help wat moet ik doen??? ??
26 juli 2021
Ja Floor82, dit verhaal is zo gelijklopend met wat ik heb meegemaakt ... ik ben er spijtig genoeg dieper ingetrapt daar ik zelfs een lening aangegaan ben om hem te helpen! Achteraf kan ik gewoon niet begrijpen hoe hij me zo ver gekregen heeft maar het is gebeurd en het is een grote levensles die ik nooit meer zal vergeten! Ik had nog nooit van datingfraude gehoord en toen ik op deze site kwam besefte ik dat ik er niet alleen mee zat en dat heeft me heel veel steun gegeven ... ik durfde het ook aan niemand vertellen in het begin, schaamde me diep hoe ik zo dom had kunnen zijn!! Veel support in het verwerken van je gebroken hart ... ik zou zeggen laat het niet aan je hart komen, mensen die zoiets doen verdienen dat niet, ze profiteren juist van je goed hart! Veel liefs!
22 juli 2021
Gelukkig werd je wantrouwend en heb je je adresgegevens niet aan hem gegeven. Het gaat om een scam waarbij er een pakket naar je wordt gestuurd. In mijn geval was het een koffer met geld om een huis te kopen. Het pakket blijft zogenaamd bij de dounae steken en dan wordt er aan jou een bedrag van een paar honderd Euro gevraagd om het te ontvangen. Geen geld verloren maar je blijft met een gebroken hart achter. Heel veel sterkte ❤
22 juli 2021
Hi Floor, Helaas het bekende verhaal. Als je je adres wel had gegeven was het volgende issue er een geweest waar geld voor nodig was. Je hebt er goed aan gedaan je adres niet te geven. Ze winnen eerst je vertrouwen en dan slaan ze toe. Zelf ben ik een paar jaar geleden wel echt slachtoffer geworden. Niet alleen mijn gevoel werd gekwetst en mijn hart gebroken. Ook mijn bankrekening heeft er zwaar onder te lijden gehad. Waar de scammers voorheen vooral op datingsites zaten kom je ze nu overal tegen. Zelfs op LinkedIn. Ik zit zelfs sinds kort op Facebook dating: een gratis platform vol scammers. Zo af en toe reageer ik op een verzoek wat in het engels binnenkomt en het is altijd raak. Ze zijn moederziel alleen op de wereld of soms hebben ze een jonger kind. Ze hebben een exotisch dan wel spannend beroep als chirurg in een leger, werk op een booreiland. Binnen de kortste keren vragen ze om whatsapp of tegenwoordig Hangout. Je wordt overspoeld met complimenten en binnen een week zijn ze tot over hun oren verliefd op je en ben jij de hele wereld voor hen. Ze willen zo snel mogelijk naar Nederland komen om je te ontmoeten en dan gebeurd er ineens iets waar ze dringend geld voor nodig hebben. Rekeningen zijn niet toegankelijk, creditcards zijn ineens geblokkeerd. Soms vragen ze zelfs om in te loggen op hun eigen rekening om het geld over te maken omdat daar waar zij zitten alles geblokkeerd is. Af en toe ben ik in voor een stukje wraak en speel ik mee. Ik houd ze aan het lijntje als ze om geld vragen. Mijn zoon noemt mij de scammer scammer ?. Floor goed dat je er niet in bent getrapt en natuurlijk dat je je verhaal hier deelt. Op de community vinden we elkaar voor steun en begrip omdat we allemaal hetzelfde hebben meegemaakt. En je hart... de tiid zal het helen. Mocht je willen praten weet dat je hier altijd een luisterend oor kan vinden. Zelf vind ik het belangrijk om zoveel mogelijk bekendheid te geven aan het fenomeen datingfraude. Ik heb meegewerkt aan een campagne, er heeft inmiddels een interview in de Linda gestaan en nog andere kleine dingen. Zodat anderen behoedt worden tegen deze criminelen. Mensen die hiermee te maken hebben gehad zijn alles behalve dom: wij zijn slachtoffer geworden van gewetenloze criminelen. Groetjes Sylvia Slachtoffer I Ambassadeur
21 juli 2021
4) ik heb uiteindelijk Hangouts moeten verwijderen want hij bleef volhouden. Hij was real. Hahaha Hierna begon hij via whatsapp weer berichten te sturen. Ik heb hem gezegd dat hij m’n geld terug moet geven en hierna geblockt. Ik heb mn les wel geleerd. Niemand is wie het lijkt. En ja, balen dat t geld weg is. Maar mijn gebroken hart is veel erger. En nog altijd heb ik er grote moeite mee. Het was echt de perfecte man in mijn ogen. Dus ik moet hier echt van herstellen.
22 juli 2021

Als antwoord op door Anoniem (niet gecontroleerd)

Hi Claudia, Je schrijft het al een identiek verhaal. En zo zijn er nog vele. Ook fijn dat jij je weg hebt gevonden naar de community. Weet dat ook jij hier een luisterend oor kan vinden als je even niet zo lekker gaat. Het geld is balen maar het feit dat je zo gekwetst bent is nog erger. In mijn geval is ook mijn zoon betrokken geweest in het verhaal. Ga maar eens uitleggen dat de leuke man waar hij mee heeft gebeld en samen muziek mee zou gaan maken niets meer dan een crimineel was die op geld uit was. Stay strong Claudia! Je komt over het verdriet heen. En anders vind je hier steun. Groetjes Sylvia Slachtoffer I ambassadeur
21 juli 2021
3) Ik vertrouwde het vanaf het begin niet helemaal. Bleef een onderbuik gevoel houden. Maar ik stopte dat weg. Hij had overal een verklaring voor. Ik kreeg foto na foto. Van hem, zijn ex en zijn kids. Van z’n huis, z’n hond. Alles. Ik besloot hem te helpen en heb dus wel geld overgemaakt. Geen extreem bedrag maar toch. Moest naar een Nederlands bankrekening nummer. Ook daar had hij een verklaring voor. Dat was een agent die alle zaken regelde van de commander. Ik heb het geld overgemaakt. Stom achteraf maar op dat moment niet. Toen ik het geld had overgemaakt ben ik echt eens gaan zoeken. En kwam opeens op scamunited uit. Dat heeft mn ogen geopend. Alle verhalen waren bijna identiek. Vreselijk. Ik heb em geconfronteerd en hij bleef ontkennen. Hij heeft me zelfs geprobeerd te “beeldbellen” maar dit bleek achteraf een vooraf gemaakt filmpje te zijn die hij ergens vanaf gehaald had. —>
21 juli 2021
2) overleden waren tijdens een auto ongeluk. In de US het leger in gegaan. En nu in Afghanistan. Ook was hij getrouwd geweest, weer gescheiden en had 2 kids. Toen ik over zijn ex begon, vertelde hij dat ze was overleden aan drugs. Een heel triest verhaal. Hij had een prachtig huis in Schotland en zou ook hier naar terug keren. We werden in korte tijd heel erg close. En heel erg verliefd. Hij was de perfecte man. We bleven praten. Eerst via insta, toen whatsapp en daarna via Hangout. Ik was gevoelig voor zijn aandacht en hij zei precies de juiste dingen. Ook zijn vriend overleed tijdens een aanval. En die vriend regelde alles voor hem wat hij nodig had. Toen die vriend weggevallen was, vroeg hij mij of ik hem kon helpen. —>
21 juli 2021
Hoi Floor, dit verhaal had de mijne kunnen zijn. Eigenlijk is het verhaal wat je te horen hebt gekregen bijna identiek aan de mijne. Helaas. Alleen ben ik dus wel zo stom geweest om geld te sturen. Ook ik werd benaderd door een “knappe militair” op Instagram. Hij vind me er knap uitzien en daarom benaderde hij me. Ik voelde me gevleid. Hij heeft me precies hetzelfde verhaal verteld als bij jou. Hij was geboren in Schotland. Verhuisd naar de US omdat zijn beide ouders