Verhalen van het type Nieuws

Verhaal

Video Herdenking 2021 Vereniging Verkeersslachtoffers

Het VVS bestuur heeft besloten de Herdenking 2021 als fysieke bijeenkomst niet te laten plaatsvinden. Wel is er een video gemaakt die hier te bekijken is. Bekijk het artikel en de video hier. https://verkeersslachtoffers.nl/nieuws/140-kijk-hier-naar-de-video-van-…
Verhaal

Meld je nu aan voor de online bijeenkomst

Beste leden, Deze community is er om lotgenoten met elkaar in contact te brengen. Je deelt je ervaring en een ander herkent zich hierin. Herkenning en erkenning ervaren helpt je in het verwerkingsproces. Toch is praten of informatie uitwisselen op een online forum met elkaar niet altijd voldoende voor iedereen.   Om met jullie wat dieper in te gaan op rouw na suicide, bieden we eenmalig een online variant aan waarin we met elkaar in gesprek kunnen samen met een expert. Deze online variant noemen we een webinar (werknaam). Een webinar is een online bijeenkomst met een kleine groep mensen waarin een onderwerp besproken wordt. Het doel van het webinar is dat we handvaten geven om regie te kunnen houden op jouw leven ondanks deze ervaring. Wat kun jij doen om de regie weer terug te nemen.   Agenda Introductie 3 minuten per persoon 10 minuten theorie van een expert 1 uur met elkaar in gesprek Afsluitend rondje; hoe heb je het ervaren? Mogelijke tijden en data: 9-12: 19.00u - 20.30u  16-12: 10.30u - 12.00u  Privacy We nemen het webinar niet op. Het is ook voor anderen niet toegestaan iets op te nemen.    Het is wenselijk om je camera aan te hebben, het hoeft niet. Als je iets wilt zeggen moet wel de microfoon aan.    Meld je aan Je kunt je aanmelden door te mailen naar: lotgenotencontact@slachtofferhulp.nl. Vermeld hierbij je naam en hoe lang geleden jouw ervaring heeft plaatsgevonden en geef ook aan welke datum + tijd voor jou uitkomen. Als er nog vragen zijn mag je ze hieronder stellen!
Verhaal

Besloten groep is gestart

Wordt jij gestalkt? Dat kost veel energie. De invloed van stalking op je leven kan groot zijn. Ook als er geen fysiek geweld aan te pas komt voelt het vaak alsof dat wel zo is: misschien heb je de neiging weg te duiken of je kleiner te maken. Ervaar je een gevoel van dreiging. Wat zou de volgende zet zijn? Als je in deze onzekerheid leeft, ervaart je lichaam voortdurend stress en kun je daardoor ook nog allerlei fysieke klachten ontwikkelen. Hoe ga je met die stressklachten om? Erover schrijven en in contact komen met lotgenoten kan je helpen. Vanaf nu kan dit ook in een besloten groep. In de besloten groepen kunnen alleen groepsleden meelezen. Deze groepen zijn kleiner, maar wel intiemer. Voor deze groepen doen we een intake. Dit betekent dat we graag in gesprek met je gaan voor we je toegang geven tot de groep. Dit doen we voor de veiligheid van de groepsleden.  Ga hier naar de groep en vraag je lidmaatschap aan: Groep Verhalen | Slachtofferhulp Community
Verhaal

Nieuw: gratis online cursus voor helpers

Als je iemand helpt na een ingrijpende gebeurtenis kun je soms best wat hulp gebruiken. Het klinkt zo makkelijk: ‘natuurlijk ben ik er voor je’. Maar in de praktijk kan het best lastig zijn. Niet zo gek dus, dat je soms even niet meer weet wat je wel en niet kunt zeggen. Of dat je wil weten: reageer ik wel goed? Misschien vraag je je af: hoe doen anderen dit? "Wat zeg je in vredesnaam tegen je vriendin als je hoort dat ze misbruikt is? Welke woorden kunnen deze pijn ooit verzachten? Ik voel me zo machteloos. En woest. Ik wil er zo graag voor haar zijn. Maar ik ben bang dat ik het niet goed doe." Je had je vooraf wellicht niet gerealiseerd wat zo’n ingrijpende gebeurtenis allemaal met zich mee zou brengen. Als je niet uitkijkt ga je te vaak over je eigen grenzen. Of je merkt dat jullie allebei af en toe geïrriteerd raken. En dat is vervelend, want je doet echt je best, en het is super dat je er voor iemand bent.  Nu zijn er gelukkig manieren die het voor jou en voor de ander fijner maken. In onze nieuwe online cursus ontdek je welke manieren dat zijn. Na deze cursus sluit je beter aan op de ander, zonder jezelf weg te cijferen: Je weet beter hoe je in bepaalde situaties aansluit op wat het slachtoffer nodig heeft en voorkomt daarmee onnodige irritaties. Je maakt ruimte voor je eigen gevoelens. Die mogen er zijn, ook als je niet het slachtoffer bent.  Je ervaart meer rust omdat je nieuwe manieren hebt geleerd om met lastige situaties om te gaan. Je helpt jouw partner, vriend, vriendin, familielid, buurman of collega zelf de regie te houden over zijn of haar herstel. De gratis online cursus is makkelijk toegankelijk en overal en altijd te volgen. In 30 tot 60 minuten per onderdeel krijg je nieuwe inzichten waar je direct mee aan de slag kunt. Lees meer op onze website
Verhaal

Nieuw: gratis online cursus voor helpers

Als je iemand helpt na een ingrijpende gebeurtenis kun je soms best wat hulp gebruiken. Het klinkt zo makkelijk: ‘natuurlijk ben ik er voor je’. Maar in de praktijk kan het best lastig zijn. Niet zo gek dus, dat je soms even niet meer weet wat je wel en niet kunt zeggen. Of dat je wil weten: reageer ik wel goed? Misschien vraag je je af: hoe doen anderen dit? '"Toen mijn man vertelde dat hij klappen had gehad, wilde ik er natuurlijk voor hem zijn. Maar ik merkte dat hij zo boos was om wat hem was overkomen, dat mijn adviezen niet aankwamen. Nu weet ik het ook even niet meer." Je had je vooraf wellicht niet gerealiseerd wat zo’n ingrijpende gebeurtenis allemaal met zich mee zou brengen. Als je niet uitkijkt ga je te vaak over je eigen grenzen. Of je merkt dat jullie allebei af en toe geïrriteerd raken. En dat is vervelend, want je doet echt je best, en het is super dat je er voor iemand bent.  Nu zijn er gelukkig manieren die het voor jou en voor de ander fijner maken. In onze nieuwe online cursus ontdek je welke manieren dat zijn. Na deze cursus sluit je beter aan op de ander, zonder jezelf weg te cijferen: Je weet beter hoe je in bepaalde situaties aansluit op wat het slachtoffer nodig heeft en voorkomt daarmee onnodige irritaties. Je maakt ruimte voor je eigen gevoelens. Die mogen er zijn, ook als je niet het slachtoffer bent.  Je ervaart meer rust omdat je nieuwe manieren hebt geleerd om met lastige situaties om te gaan. Je helpt jouw partner, vriend, vriendin, familielid, buurman of collega zelf de regie te houden over zijn of haar herstel. De gratis online cursus is makkelijk toegankelijk en overal en altijd te volgen. In 30 tot 60 minuten per onderdeel krijg je nieuwe inzichten waar je direct mee aan de slag kunt. Lees meer op onze website
Verhaal

Welkom!

Wat zijn we ontzettend geschrokken van de impact die de extreme regenval en het hoge water heeft gehad. En nog is het gevaar niet geweken. Misschien zit je nog steeds in angst voor het water? Of kan je vanwege een evacuatie de nacht niet in vertrouwde omgeving doorbrengen. En wat als straks het water zakt? Deel hier je verhaal, je zorgen en je vragen.   Heb je te maken gehad met de watersnoodramp in Limburg, in welke vorm dan ook? Na zo’n ingrijpende gebeurtenis kan het prettig zijn om in contact te komen met lotgenoten. Als slachtoffer, maar ook als helper ben je hier welkom.
Verhaal

Mijn ervaring met een helper

Ruim 2 jaar geleden ben ik slachtoffer geworden van datingfraude. Op het moment dat ik dat hoorde storte mijn wereld in. In die tijd heb ik veel steun gevonden in de community van Slachtofferhulp maar ook van een van mijn vriendinnen. In eerste instantie durfde ik haar niet te vertellen dat, naast dat mijn vriendje nep was, ik ook nog geld kwijt was. Ondanks dat ze echt een goede vriendin was schaamde ik me daar heel erg voor. Het moment dat ook dat hoge woord er eindelijk uit was, voelde ik me zo enorm opgelucht. Het is fijn om je hele verhaal met iemand te kunnen delen en iemand te hebben die af en toe aan je vraagt hoe het is en of je het allemaal wel red en met je meedenkt. Ze wist dat mijn koffiemachine op instorten stort en ik amper geld had voor een nieuwe. Een collega van haar had een overbodig apparaat staan die toch maar in de weg stond waar ze een dag later mee voor mijn deur stond. Ook helpers als mijn vriendin hebben vragen. 'Kan ik het onderwerp aansnijden of toch maar liever een beetje oppervlakkig'. Om de mensen die slachtoffers steunen en met dit soort vragen lopen op weg te helpen zijn er nu ook groepen in de community voor Helpers. De onderwerpen zijn misschien niet hetzelfde maar de vragen vaak wel. Ook staan er nieuwe video’s online waarin een helper en een slachtoffer vertellen over hun ervaringen. Bekijk bijvoorbeeld het verhaal van Sharmila, slachtoffer van seksueel misbruik, en haar goede vriendin Joke die haar ondersteunde.  
Verhaal

De community heeft een nieuw jasje gekregen!

Sinds 2018 werken we aan deze online lotgenoten community. Een online ontmoetingsplaats voor slachtoffers (en hun omgeving) om elkaar een hart onder de riem te steken en/of concrete tips te geven om iemand weer op weg te helpen. In de afgelopen 3 jaar zijn er al heel wat verbeteringen doorgevoerd. Zo is er een plek ingericht voor de omgeving van het slachtoffer, zijn we enorm gegroeid en weten we steeds meer over onze bezoekers.  We weten uit onderzoek en ervaring dat het ervaren van (h)erkenning bijdraagt aan het herstel. Om dit te ervaren op de community, is interactie nodig. Je gaat in gesprek met elkaar, door het lezen van verhalen van anderen, erop te reageren of zelf je eigen verhaal te delen. Hierdoor draag jij bij aan je eigen herstel, maar ook aan dat van een ander.  Eind 2019 hebben we een gebruikersonderzoek gedaan waaruit bleek dat de gebruiksvriendelijkheid van het platform wel wat verbeterpunten had. Eind 2020 zijn we met een nieuwe softwareontwikkelaar in zee gegaan en deze punten gaan we nu eindelijk oppakken!  Let op een van de aanpassingen is dat voortaan ook reacties op verhalen in publieke groepen zichtbaar zijn voor bezoekers van de website. Reacties uit het verleden zijn niet ineens zichtbaar in publieke groepen.   Met deze verbeteringen kun jij beter je weg vinden op het platform en ziet het er ook nog eens een stuk frisser uit. Hierbij presenteren wij dan ook met grote trots de nieuwe look & feel van de community. Kijk gauw rond en laat ons weten wat je ervan vindt in een reactie onder dit bericht. 
Verhaal

De community heeft een nieuw jasje gekregen!

Sinds 2018 werken we aan deze online lotgenoten community. Een online ontmoetingsplaats voor slachtoffers (en hun omgeving) om elkaar een hart onder de riem te steken en/of concrete tips te geven om iemand weer op weg te helpen. In de afgelopen 3 jaar zijn er al heel wat verbeteringen doorgevoerd. Zo is er een plek ingericht voor de omgeving van het slachtoffer, zijn we enorm gegroeid en weten we steeds meer over onze bezoekers.  We weten uit onderzoek en ervaring dat het ervaren van (h)erkenning bijdraagt aan het herstel. Om dit te ervaren op de community, is interactie nodig. Je gaat in gesprek met elkaar, door het lezen van verhalen van anderen, erop te reageren of zelf je eigen verhaal te delen. Hierdoor draag jij bij aan je eigen herstel, maar ook aan dat van een ander.  Eind 2019 hebben we een gebruikersonderzoek gedaan waaruit bleek dat de gebruiksvriendelijkheid van het platform wel wat verbeterpunten had. Eind 2020 zijn we met een nieuwe softwareontwikkelaar in zee gegaan en deze punten gaan we nu eindelijk oppakken!  Let op een van de aanpassingen is dat voortaan ook reacties op verhalen in publieke groepen zichtbaar zijn voor bezoekers van de website. Reacties uit het verleden zijn niet ineens zichtbaar in publieke groepen.   Met deze verbeteringen kun jij beter je weg vinden op het platform en ziet het er ook nog eens een stuk frisser uit. Hierbij presenteren wij dan ook met grote trots de nieuwe look & feel van de community. Kijk gauw rond en laat ons weten wat je ervan vindt in een reactie onder dit bericht.